چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۲۰:۵۷
۰ نفر

وزارت دفاع انگلیس دفترچه راهنمایی را برای سربازان و کارمندان این کشور تدوین کرده است که به آنها یاد می‌دهد در کشورهای عراق، افغانستان و جهان عرب چه رفتارهایی پسندیده است.

شبکه خبر بی‌بی‌سی در گزارشی در این باره نوشت: این دفترچه به این دلیل منتشر شده که فرماندهان نظامی انگلیس باور دارند چون نظامیان با آداب رفتاری مردم افغانستان، عراق و جهان عرب آشنایی کمی دارند، نمی‌دانند چگونه باید با آنها ارتباط برقرار کنند. به عقیده آنها این یکی از اصلی‌ترین دلایل ناکامی غرب در جنگ‌های عراق و افغانستان است.
در حال حاضر بیش از 12 هزار نظامی انگلیسی در افغانستان، عراق و جهان عرب مستقرند. دستورالعمل جدید وزارت دفاع انگلیس به آنها می‌گوید که چگونه از رفتاری که در فرهنگ این مناطق توهین آمیز تلقی می‌شود، پرهیز کنند.

در این دفترچه همچنین توصیه شده که چگونه به مهمان نوازی مردم واکنش نشان دهید. افغان‌ها واکنش درست به تعارفات و مهمان نوازی خود را شرط ادب می‌دانند و به گفته نگارندگان این دفترچه راهنما، اگر دست رد به مهمان نوازی آنها بزنید به احتمال زیاد رفتارتان توهین آمیز قلمداد می‌شود.

تنظیم کنندگان دستورالعمل جدید وزارت دفاع به نظامیان توصیه می‌کنند که هرگز غذا، هدیه و چای میزبان خود را رد نکنند.

در بخش دیگری از این دستورالعمل آمده که دعوت به مهمانی خصوصی نباید پذیرفته شود چون به مفهوم توجه به گروه قومی یا مذهبی خاصی تعبیر خواهد شد و ممکن است باعث شود گروه‌های دیگر نیز انتظار توجه ویژه داشته باشند.

در این دفترچه، که در فهرست اسناد رسمی وزارت دفاع انگلیس قرار دارد، آمده که برخی موضوعات در فرهنگ این مناطق نامناسب قلمداد می‌شود. مثلا در افغانستان اگر از کسی بپرسید به کدام گروه قومی تعلق دارد یک نوع عدم نزاکت و بی‌ادبی محسوب می‌شود و اگر از مردی درباره زنان فامیلش سؤال کنید، وارد حوزه حساسی شده‌اید.

دفترچه راهنمای فرهنگی در بخش افغانستان خود به موضوع اهمیت احترام در فرهنگ این کشور پرداخته و آورده است که برای افغان‌ها برخی اوقات احترام از گفتن حقیقت مهم‌تر است.

اداره اطلاعات وزارت دفاع انگلیس در ارتباط با اهمیت مهمان نوازی در عراق می‌نویسد: اگر به شما تعارف شد که بار دیگر غذا بکشید همیشه بپذیرید. اما در کشور قطر اگر بیش از 3 فنجان چای یا قهوه بنوشید، بی‌ادبی محسوب می‌شود.

در این دستورالعمل هشدار کلی درباره احساسات ضد غربی در میان اعراب داده شده و آمده است: بسیاری از اعراب ادعای سیاستمداران غربی که قصد ندارند منابع نفتی خاورمیانه را کنترل کنند، یا برای دراز مدت در عراق حضور نظامی داشته باشند، باور ندارند.

کد خبر 44201

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز