چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۳
۰ نفر

صدف کوه کن: با گذشت چند روز از پرده برداری و معرفی داروی زخم پای دیابتی با نام «آنژی پارس» که حاصل تلاش 7 ساله محققان کشور است، هجوم بیماران به بیمارستان شریعتی و درخواست از محققان برای دریافت این دارو سبب شده است تا مسئولین ذیربط و محققان و متخصصان مربوطه، خواستار توقف مراجعات به مراکز درمانی شوند.

این مراجعات که محدود به مرزهای ایران نبوده و بیمارانی از حوزه خلیج فارس و حتی کشورهای اروپایی را هم شامل می‌شود، تنها به مشکلات بیماران دامن زده است.

دکتر رامین حشمت، اپیدمیولوژیست و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران که سرپرستی مطالعات بالینی آنژی پارس را بر عهده دارد به همشهری می‌گوید: روزهای گذشته و در پی اطلاع از ساخت داروی زخم پای دیابتی توسط محققان ایرانی، بیماران زیادی به مرکز درمانی شریعتی مراجعه کرده‌اند که در میان آنها بیمارانی از دبی و حتی هلند هم به چشم می‌خورند، اما با توجه به اینکه امکان تولید انبوه دارو هنوز فراهم نشده و بخش‌های بیمارستانی هم امکان بستری این تعداد از بیماران را ندارند، این مراجعات بی‌ثمر خواهد بود.

در این میان، نکته مهمی که دکتر حشمت به‌عنوان راهکار عملی این مرکز درمانی از آن یاد می‌کند، امکان ثبت نام تلفنی است که برای بیماران فراهم شده است.

وی در این زمینه می‌گوید: با توجه به حجم بالای مراجعات در روزهای گذشته، سامانه ثبتی راه اندازی شده است که مشخصات بیماران را دریافت می‌کند، برای آنها ردیفی را در نظر می‌گیرد و پس از در دسترس شدن دارو و فراهم شدن امکانات، به آنها برای دریافت دارو خبر می‌دهد.

این سامانه ثبت که تلفنی است از طریق تماس با شماره تلفن 88079990 به ارائه خدمات می‌پردازد که علاوه بر کاهش ازدحام از مراجعات بی‌مورد نیز جلوگیری خواهد کرد.

پشت درهای قیمت گذاری

بر اساس برآوردهای انجام شده، داروی زخم پای دیابتی از اواسط اردیبهشت ماه وارد بازار خواهد شد.

دکتر حشمت با اشاره به اینکه نگرانی در زمینه تولید دارو وجود ندارد و تنها نگرانی موجود تقاضای بازار است می‌گوید: هیچ نگرانی در زمینه تولید دارو وجود ندارد چرا که تمام مواد اولیه این دارو در ایران بوده و گیاه اصلی هم که دارو از آن به دست آمده، بومی کشورخودمان است.

به گفته وی، مسئله فراهم آوری هم که به‌طورکامل در ایران انجام می‌شود و هیچ نیازی به خارج ندارد و تنها نگرانی موجود، تقاضای زود هنگام بازار است.

وی ادامه می‌دهد: دارو در حال حاضر به‌عنوان یک فرآورده دارویی ثبت شده اما این به معنای وارد شدن آن به بازار نیست چرا که برای ورود به بازار، یک سری مراحل اداری وجود دارد که آن هم با مساعدت وزارت بهداشت و معاونت درمان این وزارت خانه، مراحل نهایی را پشت سر می‌گذارد.

در این میان، نکته دیگری هم که هنوز در دست بررسی است، قیمت گذاری دارو بوده که آن هم باید توسط وزارت بهداشت تعیین شود و تولید‌کننده صرفا می‌تواند پیشنهاد دهنده باشد.

دکتر حشمت با توجه به مجموعه دلایل ذکر شده، می‌گوید: تولید و عرضه دارو هیچ مشکلی ندارد و دارو مسلما پس از طی مراحل قیمت گذاری که تخمین می‌زنیم بیش از3-2 ماه طول نکشد، در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت.

وی تحت پوشش قرار گرفتن این دارو از سوی سازمان‌های بیمه گر را نیز منوط به قیمت گذاری دانسته و می‌گوید: تا جایی که مطلع هستم، مکاتبات مربوطه با وزارت رفاه آغاز شده است و امیدواریم به زودی به نتایج مثبتی در این زمینه نیز دست یابیم.

وی توزیع داروی آنژی پارس در آینده را از طریق داروخانه‌ها دانسته و معتقد است که خط تولید این دارو بدون هیچ مشکلی پس از اخذ مجوزهای مربوطه کار خود را آغاز خواهد کرد و دارو را به میزان کافی به بازار وارد می‌کند اما اگر سامانه‌های حمایتی بخواهند برای تسریع امور وارد کار شوند، ما استقبال خواهیم کرد.

البته سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا می‌توان به بیمارانی که درمعرض قطع عضو قراردارند و از اثر بخشی دارویی برای حفظ عضو خود مطلع شده اند، خواست که صبر کنند تا مراحل ورود به بازار طی شود؟ آیا بهتر نبود، معرفی دارو به زمانی که امکان عرضه آن به بیماران وجود داشت موکول شود؟

کد خبر 44192

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز