همشهری‌آنلاین: رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره مشکلات مربوط به ترخیص بخشی از قطعات واگن‌های مترو از گمرک، طرح ترافیک خبرنگاران و انتصاب جوانان در شهرداری و استعفا اعضا شورای شهر برای انتخابات مجلس توضیح داد.

هاشمي

به گزارش شهرنوشت، محسن هاشمی رفسنجانی در پایان صد و چهل و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران درباره ممانعت از ترخیص قطعات واگن‌های مترو توسط گمرک گفت: همیشه دستگاه‌ها با گمرک دچار مشکل هستند و یکی از دلایل این امر آن است که باید اسناد مربوط به ترخیص کامل باشد، در غیر این صورت گمرک نمی‌تواند اجازه ترخیص دهد.  

او افزود: به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانیم اسناد را کامل کنیم. در گذشته به صورت غیرقانونی با کپی اسناد اجازه ترخیص می دادند که مشکلات حقوقی ایجاد می‌کرد. از سوی دیگر شبهاتی درباره شکل واردات اجناس است؛ مثلا اگر واگن را کامل بیارویم ۵ درصد عوارض گمرک می‌دهیم، اما اگر به صورت سی کی دی وارد کنیم هر قطعه عوارض گمرکی خاص خود را دارد و دردسر ایجاد می‌کند. زمانی که من در مترو بودم مصوبه‌ای از دولت گرفتم که اگر واگن به صورت باز هم وارد شد، عوارض گمرک واگن کامل گرفته شود.  

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: موضوع دیگر در این زمینه بدهکاری دستگاه‌هاست؛ گمرک سود بازرگانی خود را طلب می‌کند و اجازه ترخیص کالا را نمی‌دهد، در عین حال دستگاه ها می‌خواهند حق گمرک را با تاخیر یا به شکل قسطی پرداخت کنند و گمرک نمی‌تواند این موضوع را بپذیرد. تمامی این موارد، راه حل دارد و می توان آن را حل کرد و درایت مدیران در این بخش ها خود را نشان می‌دهد.  

هاشمی گفت: در گذشته این مشکل برای ۸۵ درصد از قطعات با صدور دستور حل شد و گمرک برای ترخیص ۱۵ درصد باقی‌مانده خواستار تکمیل اسناد و پرداخت بدهی‌هاست.  

او در پاسخ سوال یکی از خبرنگاران صداوسیما درباره تجمع غیرقانونی کارگران مترو نیز عنوان کرد: خواهش می‌کنم به این نوع مسائل دامن نزنید، سوء‌تفاهمی پیش آمده است که آقای نوبخت در این باره توضیح دادند. به گفته او شبهه‌ای ایجاد شده که با توضیحاتی که می‌دهند برطرف خواهد شد.  

هاشمی درباره ابهاماتی که درباره طرح ترافیک خبرنگاران ایجاد شده است، گفت: تا جایی که من خبر دارم در سال گذشته معاونت حمل و نقل و ترافیک خود در این باره تصمیم می‌گرفت، اما این بار کمیسیونی متشکل از کمیسیون‌های فرهنگی و حمل و نقل و ترافیک و سایر بخش‌ها از جمله صنف خبرنگاران شکل گرفت تا درباره سهمیه‌ها تصمیم‌گیری شود.  

او ادامه داد: سهمیه خبرنگاران به طور کلی بین ۲ تا ۴ هزار طرح است که میانگین کمتر از سی طرح به هر یک از تشکیلات می رسد. در سیستم جدید قرار شد دیگر خودرو مهم نباشد و اسم فرد ملاک عمل قرار گیرد.

رئیس شورای شهر در بخش دیگری از سخنان خود درباره تذکر یکی از اعضای شورا مبنی بر «الزام شهرداری به ارائه لایحه افزایش انتصاب جوانان» گفت: در سیستم تقنین حتی در مجلس شورای اسلامی هم زمانی که از سوی دولت لایحه می‌آید، یعنی آن لایحه نیاز دستگاه های اجرایی است و وقتی تصویب می شود بالای نود درصد اجرا می شود، اما وقتی طرح می آید این طرح ها اصولا موردپسند دستگاه های اجرایی نیست و با تغییراتی هم که گاهی در بخش‌های اجرایی پیش می‌آید این طرح‌ها یا اجرا نمی شوند یا دیر اجرا می‌شوند.  

او افزود: طبق بررسی‌هایی که ما داشتیم و امروز در کمیسیون تلفیق مطرح کردیم در ۵ دوره شورا ۵۰ درصد طرح‌های تصویبی یا اجرا نشده یا کامل اجرا نشده‌اند. این مشکل ما هم هست و در کمیسیون تلفیق هم این موضوع را مطرح کردیم و گزارش نشان می‌داد که درصد اجرای مصوبات قابل قبول نیست. بخشی از این امر به تغییرات در مدیریت های اجرایی مربوط است.  

هاشمی گفت: از سوی دیگر در سیستم‌های تقنینی وقتی طرحی تصویب می شود نمایندگان بدون در نظر گرفتن فرایند اجرا، برای عملیاتی شدن آن عجله دارند که مشکل ایجاد می‌کند. به هر حال مهم این است که این طرح ها اجرا شوند و اگر قرار بر عدم اجراست باید طی فرآیند قانونی، لایحه عدم اجرا داده شود.  

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اعضای شورای شهر برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس استعفا داده‌اند، عنوان کرد: هیچ یک از اعضا استعفا نداده‌اند و به طور پایدار می‌خواهند تا سال ۱۴۰۰ در خدمت مردم باشند.

کد خبر 441915

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha