سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: انیمیشن برنده اسکار «شهر اشباح» به کارگردانی هایائو میازاکی سرانجام پس از ۱۸ سال از حدود یک ماه دیگر در سینماهای چین روی پرده می‌رود.

انيميشن ژاپني شهر اشباح

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هالیوود ریپورتر، «شهر اشباح» سال ۲۰۰۱ در ژاپن به نمایش عمومی درآمد و با بیش از ۲۸۰ میلیون دلار، تا همین امروز پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما در سرزمین آفتاب تابان است. حالا قرار است این انیمیشن تحسین‌شده پس از نزدیک به دو دهه از ۲۱ ژوئن در چین هم اکران شود؛ هر چند به نظر می‌رسد دوستداران هنر میازاکی در این ۱۸ سال بیکار ننشسته و نسخه قاچاق فیلم او را تماشا کرده‌اند.

با وجود شهرت جهانی استاد ژاپنی، انیمیشن‌های او تا همین اواخر هرگز در چین رنگ پرده را ندیده بودند. تا اینکه حدود شش ماه پیش در دسامبر ۲۰۱۸ «همسایه من توتورو» ۳۰ سال پس از اکران در ژاپن در سالن‌های تاریک چین به نمایش درآمد و ۲۶ میلیون دلار فروخت. «شهر اشباح» دومین فیلم میازاکی است که در چین روی پرده می‌رود و به احتمال فراوان می‌تواند رکورد فروش «همسایه من توتورو» را خیلی آسان بشکند.

«شهر اشباح» دو سال پس از اکران در ژاپن، جایزه اسکار بهترین انیمیشن بلند داستانی را برد. این انیمیشن کلاسیک بالاتر از «تایتانیک» پرفروش‌ترین فیلم در بازار داخلی ژاپن است. هر چند پرفروش‌ترین انیمیشن ژاپنی در دنیا «نام تو» ساخته ماکوتو شینکای است که ۸۳ میلیون دلار از درآمد ۳۵۸ میلیون دلاری آن از اکران در سینماهای چین به دست آمده است. «شهر اشباح» در جشنواره برلین ۲۰۰۲ هم جایزه خرس طلایی بهترین فیلم را برده بود.

روابط سیاسی و فرهنگی میان ژاپن و چین پس از سال‌ها رو به بهبود می‌رود و قرار است شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین ماه آینده میلادی در اجلاس اقتصادی G۲۰ مهمان شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن باشد.

کد خبر 441896

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha