مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
۰ نفر

رمضان نوری - ایلام –خبرنگار: بعد از سال‌ها تلاش در جهت حضور سرمایه‌گذاران در استان ایلام برای ساخت هتل پنج‌ستاره، به دلیل نبود مشوق‌های لازم، هنوز این استان صاحب هتل پنج‌ستاره نشده است.

هتل 5 ستاره ایلام

ایلام در غرب ایران، به واسطه داشتن ۱۵۰۰ اثر تاریخی و آثار متعدد طبیعی، در کشور به «عروس زاگرس» شهرت دارد. همچنین، به دلیل وجود مرز مهران در ایلام، سالانه حدود ۵ میلیون زائر از طریق این استان راهی عتبات ‌عالیات می‌شوند. با وجود ظرفیت‌های بی‌شمار گردشگری در استان، نبود امکانات مناسب ازجمله هتل‌های پنج‌ستاره باعث شده است که تعداد گردشگران استان بسیار کمتر از میزان واقعی باشد. در چند سال گذشته تلاش‌های بسیار زیادی برای ساخت هتل پنج‌ستاره در ایلام انجام شده اما هر بار به دلایل مختلفی این مهم به سرانجام نرسیده و استان از داشتن یک هتل استاندارد پنج‌ستاره محروم مانده است.

هتل‌های کنونی استان از کیفیت بالایی برخوردار نیستند و همین باعث شده است بسیاری از مسافران و گردشگران قید ماندن در ایلام را بزنند و برای اقامت به دیگر استان‌های کشور سفر بروند. هم‌اکنون ۱۸ هتل و مهمان‌پذیر در سراسر استان ایلام فعالند که سه‌ستاره هستند.

  • زمین، اصلی‌ترین مانع ساخت هتل

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام در این رابطه به خبرنگار همشهری می‌گوید: ایلام از مقصدهای مهم گردشگری در کشور به شمار می‌رود و حتی به واسطه مرزی بودن، فرصت خوبی برای جذب گردشگران خارجی دارد. سالانه چند میلیون نفر از این استان به عتبات ‌عالیات سفر می‌کنند. اما استان ما از داشتن یک هتل استاندارد و مناسب محروم است. «عبدالمالک شنبه‌زاده» می‌افزاید: آنچه امروز در حوزه گردشگری بسیار حائز اهمیت است، واحدهای اقامتی استاندارد ازجمله هتل پنج‌ستاره است، اما در سرتاسر استان ایلام یک هتل پنج‌ستاره وجود ندارد.

وی با اشاره به این‌که تاکنون چند گروه سرمایه‌گذاری برای ساخت هتل پنج‌ستاره در استان ایلام اعلام آمادگی کرده‌اند، می‌گوید: متاسفانه زیرساخت‌های استان بسیار ضعیف هستند و همچنین بر سر راه ساخت هتل سنگ‌اندازی‌های مختلفی می‌شود و مشوق‌های لازم هم وجود ندارد. شنبه‌زاده اظهار می‌کند: مانع اصلی ساخت هتل پنج‌ستاره در استان طی سال‌های اخیر زمین بوده است چراکه هزینه خرید زمین برای سرمایه‌گذار بسیار زیاد است و به‌صرفه نیست. به همین دلیل باید مشوق‌های لازم ازجمله زمین‌ با قیمت پایین در اختیار سرمایه‌گذار قرار بگیرد.

  • پیامدهای ساخت هتل پنج‌ستاره

مدیرکل میراث فرهنگی ایلام ادامه می‌دهد: الان یک شرکت بخش خصوصی برای ساخت هتل پنج‌ستاره در استان اعلام آمادگی کرده است که در صورت وجود زمین با قیمت مناسب، این طرح را اجرایی خواهد کرد. شنبه‌زاده می‌افزاید: وجود یک هتل پنج‌ستاره برای استان ایلام یک نیاز و ضرورت است چون این هتل، علاوه بر اشتغالزایی، باعث رونق گردشگری و افزایش ورود تورهای گردشگری داخلی و خارجی به استان می‌شود. وی می‌گوید: در  حال‌ حاضر ۱۴۱ مرکز خدمات گردشگری شامل هتل، مهمانپذیر، خانه مسافر، سفره‌خانه سنتی، مجتمع بین راهی و دفتر خدمات مسافرتی در سطح استان فعالند اما کمبود یک هتل پنج‌ستاره محسوس است.

این مسئول تاکید می‌کند: موضوع ساخت هتل‌های باکیفیت و دیگر زیرساخت‌های گردشگری به طور جدی در میراث فرهنگی استان پیگیری می‌شود و این اداره کل از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند.

  • نیاز به تعامل و مشوق‌

استاندار ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری عنوان می‌کند: به دلیل نبود امکانات اقامتی ازجمله هتل مناسب، بسیاری از جاذبه‌های گردشگری استان ناشناخته مانده‌اند. چون به دلیل نبود هتل خوب، طول اقامت مسافران و گردشگران در استان ما کم است. «قاسم سلیمانی دشتکی» با اشاره به این‌که حضور سرمایه‌گذاران برای ساخت هتل پنج‌ستاره در استان نیازمند تعامل و مشوق‌های لازم است، می‌گوید: متاسفانه در برخی از مسائل برای توسعه استان با تنگ‌نظری‌های زیادی مواجه هستیم. وی می‌دهد: استان‌های دیگر با تعامل به تامین امکانات گردشگری مناسب اقدام می‌کنند ولی در ایلام به دلیل تنگ‌نظری‌ها از امکاناتی نظیر هتل، تله‌کابین و...  خبری نیست.

  • توجیه اقتصادی ساخت هتل پنج‌ستاره در ایلام

استاندار ایلام در ادامه این گفت‌وگو عنوان می‌کند: به زودی کارگروهی در استانداری برای حل مشکلات سرمایه‌گذاران در استان تشکیل می‌شود و مسائل و مشکلات آنها را ازجمله همین قیمت‌ بالای زمین برای واگذاری بررسی خواهیم کرد. سلیمانی دشتکی بیان می‌کند: ایلام استانی پرظرفیت در بخش گردشگری است، حتی باید مسافران و گردشگران عراقی را از طریق مرز مهران به استان جذب کرد. وی می‌گوید: مرزی بودن ظرفیت بزرگی برای استان به شمار می‌رود، فقط در ایام اربعین چند میلیون زائر در مرز مهران تردد می‌کنند. بنابراین وجود یک هتل پنج‌ستاره استاندارد در آن توجیه اقتصادی خوبی دارد.

با وجود صدها اثر تاریخی و طبیعی، استان ایلام از بسیاری امکانات اولیه گردشگری نظیر راه دسترسی و راه‌آهن و امکانات رفاهی همچون هتل‌های چهارستاره و پنج‌ستاره محروم است. ایلام با داشتن تمدن کهن، طبیعت چهارفصل و صدها مولفه گردشگری، یکی از مناطق بدیع برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری به شمار می‌آید و مسئولان استان با تسهیل شرایط برای سرمایه‌گذاران می‌توانند کمک کنند که ایلام به جایگاه شایسته خود در بخش گردشگری برسد.

کد خبر 441555

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha