«خرید شارژ زیر قیمت»؛ این تبلیغ وسوسه‌کننده، مهم‌ترین ترفند باند بزرگ کلاهبرداری بود که با شگرد فیشینگ اطلاعات هزاران کارت بانکی را هک و بیش از ۴میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان از این حساب‌ها سرقت کردند.

حوادث

مغز متفکر این باند نوجوانی ۱۴ساله بود که با دور هم جمع کردن نوجوان‌های دهه هشتادی و راه‌اندازی گروه تلگرامی، باند کلاهبرداری خود را سازماندهی می‌کرد. به گزارش همشهری، تحقیقات مأموران پلیس فتای خراسان رضوی برای دستگیری اعضای این باند از ایام نوروز شروع شد. در آن روزها مأموران با حدود ۱۰۰شکایت مشابه روبه‌رو شدند که از دستبرد اینترنتی به حساب‌های بانکی شهروندان حکایت داشت.

مالباختگان این پرونده‌ها از همه قشری بودند؛ کارگر، مغازه‌دار، دانشجو، استاد دانشگاه و حتی متخصص کامپیوتر. بررسی‌های مأموران نیز از این حکایت داشت که تمامی این افراد در دام کلاهبرداران فیشینگی گرفتار شده‌اند. به این صورت که همه آنها هنگام خرید اینترنتی شارژ تلفن همراه با دیدن لینک «خرید شارژ زیر قیمت»، روی آن کلیک کرده و سپس وارد درگاه اینترنتی بانک شده بودند. آنها در این صفحه اطلاعات کارت بانکی و رمز اینترنتی خود را وارد کرده بودند، غافل از اینکه این صفحه جعلی است و کلاهبرداران آن را طوری طراحی کرده بودند که وقتی مالباختگان اطلاعات و رمز حسابشان را وارد می‌کنند، این اطلاعات در اختیار کلاهبرداران قرار گرفته و آنها به راحتی بتوانند حساب بانکی‌شان را خالی کنند.

  • در جست‌وجوی سرنخ‌ها

حساب همه مالباخته‌ها با این شگرد که به «فیشینگ» معروف است خالی شده بود و مأموران برای رسیدن به کلاهبرداران باید تراکنش‌های مالی را دنبال می‌کردند. تیمی از متخصصان زیرنظر سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی وارد عمل شده و در بررسی‌های دقیق‌تر متوجه شدند که پول‌ها پس از سرقت از حساب مالباخته‌ها به حساب‌های دیگری منتقل و سپس خرج خریدهای اینترنتی، بیت‌کوین، کالا و... در سراسر کشور شده است.

مأموران با شناسایی صاحبان این حساب‌ها به افرادی رسیدند که بیشتر آنها کارتن‌خواب یا معتاد بودند. در حقیقت کلاهبرداران اصلی برای اینکه شناسایی نشوند، سراغ معتادان و کارتن‌خواب‌ها رفته و در ازای پرداخت مبلغی، کارت عابربانک آنها را خریداری کرده بودند تا بتوانند از این کارت‌ها برای انتقال پول‌های دزدی استفاده کنند. مأموران با ادامه پرس و جوها به مرد جوانی به نام بهنام رسیدند که کارت‌های عابربانک را از معتادان و کارتن‌خواب‌ها می‌خرید که او نیز دستگیر شد.

  • باند مخوف

بهنام در جریان بازجویی‌ها چاره‌ای جز بیان حقیقت ندید و اعتراف کرد که عضو یک باند مخوف فیشینگ است و وظیفه‌اش تهیه «کارت عابربانک» و «آدرس خانه» برای سردسته باند بوده است. او توضیح داد: سردسته باند علاوه بر کارت عابربانک به آدرس خانه هم نیاز داشت. او پس از هک کردن حساب طعمه‌هایش، پول‌ها را یا به کارت‌هایی که برایش تهیه می‌کردم واریز می‌کرد یا اینکه اقدام به خرید اینترنتی می‌کرد. برای خرید اینترنتی هم نیاز به آدرس بود تا کالا به آن آدرس ارسال شود که  من با شناسایی افراد نیازمند، آدرس خانه آنها را در ازای مبلغی اجاره می‌کردم و وقتی کالاهای خریداری شده به آدرس آنها فرستاده می‌شد، سراغشان می‌رفتم و بعد از تحویل گرفتن کالا آن را نزد سردسته باند می‌بردم.

  • سردسته ۱۴ساله

سردسته باند که بهنام از او حرف می‌زد، خواهرزاده ۱۴ساله وی به نام ماهان بود. نوجوانی نخبه که تخصص‌اش ساخت صفحه‌های جعلی بانک بود تا از این طریق حساب طعمه‌هایش را هک کند. طولی نکشید که ماهان نیز به دام مأموران افتاد و به این ترتیب پرده از راز هک شدن ۲هزار و ۱۰۰حساب بانکی توسط او و اعضای باندش برداشته شد. ماهان در بازجویی‌ها گفت: ۱۰سال پیش به‌خاطر اعتیاد پدرم، مادرم از او جدا شد و از آن به‌بعد با مادرم زندگی می‌کنم. با این حال مدتی قبل مادرم به عقد موقت مرد دیگری درآمد و وقتی به او اعتراض کردم، گفت که به‌خاطر تامین مخارج زندگی مجبور بود تن به این ازدواج بدهد.

آن روز با شنیدن حرف‌های مادرم، تصمیم گرفتم هر طوری شده پول در بیاورم. من مدت‌ها قبل از طریق شبکه‌های اجتماعی و مخصوصا تلگرام درآمدزایی می‌کردم اما از وقتی دسترسی به تلگرام سخت شد، کاسبی من هم کساد شد. این بود که این بار تصمیم گرفتم با شگرد فیشینگ، حساب‌های مردم را هک و موجودی حسابشان را سرقت کنم.

  • باند دهه هشتادی‌ها

ماهان برای اجرای نقشه‌اش نیاز به افرادی داشت که کارهای پولشویی را انجام دهند؛ یعنی خرج کردن پول‌های سرقتی بدون اینکه سرنخی از خودشان به‌جا بگذارند. به همین دلیل یک گروه تلگرامی راه‌انداخت و پس از آشنایی با چند نفر دیگر که بیشتر آنها نوجوانان دهه هشتادی بودند، باندش را راه‌اندازی کرد.

او ادامه داد: من علاوه بر اینکه دایی‌ام را وارد باند کردم، از چند نفر دیگر هم برای اجرای نقشه‌هایم کمک گرفتم. کار اصلی را خودم انجام می‌دادم و با گوشی موبایلم به راحتی صفحات جعلی بانک می‌ساختم و حساب افرادی را که قصد خرید «شارژ ارزان‌قیمت» داشتند و فریب تبلیغات مرا می‌خوردند،

هک می‌کردم. بعد اطلاعات حساب را در همان گروه تلگرامی می‌گذاشتم. سپس بقیه اعضای باند اعلام می‌کردند که هر کدام می‌توانند چه کار کنند. مثلا یکی کار خالی کردن حساب را به‌عهده می‌گرفت و یکی دیگر با این اطلاعات خرید اینترنتی انجام می‌داد و یکی دیگر آدرس تحویل گرفتن کالا را جور می‌کرد. به این ترتیب با همدستی همدیگر حساب طعمه‌ها را خالی می‌کردیم و هر کدام سهم خودمان از این کلاهبرداری را دریافت می‌کردیم.

با اعترافات ماهان، بقیه اعضای باند نیز یکی پس از دیگری شناسایی و در عملیات جداگانه دستگیر شدند. ۸نفر از اعضای باند در مشهد، ۲نفر در تهران و ۲نفر دیگر در ساری و مینودشت به دام پلیس افتادند و عجیب اینکه بسیاری از اعضای این باند تا حالا همدیگر را ندیده بودند و صرفا از طریق تلگرام با هم آشنا شده و به‌عضویت باند درآمده بودند و در حقیقت از طریق همان گروه تلگرامی که ماهان راه‌انداخته بود با هم در ارتباط بودند.

بیشتر متهمان نوجوان پرونده اعتراف کردند که از نظر زندگی خانوادگی در شرایط بدی بودند و به همین دلیل به سمت خلاف کشیده شدند. نوجوانی ۱۴ساله که در تهران دستگیر شده بود، اعتراف کرد که پدر و مادرش بعد از جدایی از هم هر دو ازدواج کردند و او نزد مادربزرگش زندگی می‌کرد و برای اینکه از این زندگی نجات پیدا کند، نقشه کشیده بود که وارد باند کلاهبرداری شده تا بتواند با پول‌های کلاهبرداری یک پراید بخرد و زندگی مستقلی برای خودش دست‌وپا کند.

به گفته سردار وحید مجید، رئیس پلیس فتای کشور، بررسی‌ها نشان می‌دهد که اعضای این باند در فاصله زمانی کمتر از ۳ماه بیش از ۴میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان از حساب‌های بانکی سرقت کرده‌اند که با دستگیری ۱۲عضو این باند مخوف، تحقیقات تکمیلی در این پرونده ادامه دارد.

  • راه‌حل طلایی

کلاهبرداری فیشینگی در صدر جرایم اینترنتی کشور قرار دارد و باعث تشکیل ده‌ها هزار پرونده‌ در ادارات پلیس و دادسراهای سراسر کشور شده و افراد بسیار زیادی را قربانی کرده است. روزانه افراد زیادی خریدهای خود را از طریق اینترنت انجام می‌دهند و این مسئله خطر گرفتار شدن آنها در دام کلاهبرداران فیشینگی را بیشتر کرده است. اما سردسته ۱۴ساله کلاهبرداران فیشینگی برای اینکه مردم در دام فیشرها گرفتار نشوند، یک راه‌حل طلایی دارد. ماهان می‌گوید:

فیشرها قادرند هر نوع درگاه بانکی را جعل کنند و به همین دلیل به سختی می‌شود صفحه جعلی را از صفحه واقعی تشخیص داد. مقابله با فیشرها یک راه اصلی دارد؛ اینکه مردم وقتی می‌خواهند اطلاعات حساب بانکی‌شان را وارد درگاه اینترنتی بانک کنند، دفعه اول یکی از اطلاعات مثلا تاریخ انقضای کارت یا رمز اینترنتی را اشتباه وارد کنند. اگر صفحه جعلی نباشد و متعلق به بانک باشد، قطعا پیام «اطلاعات کارت نادرست است» را دریافت می‌کنند اما اگر صفحه جعلی باشد، هیچ پیامی دریافت نمی‌شود؛ چرا که فقط بانک است که می‌تواند تشخیص دهد اطلاعات وارد شده درست است یا جعلی. به این ترتیب می‌شود فهمید که درگاه بانک جعلی است یا واقعی و اگر واقعی بود با خیال راحت می‌توانند اطلاعات کامل حسابشان را وارد و خرید اینترنتی را انجام دهند.

کد خبر 440858

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha