همشهری آنلاین: بازار کتاب‌ دست دوم فروشی، واقع در سمت غربی میدان انقلاب، گذری است برای دانشجویان و کتاب‌دوستانی که به دلیل قیمت بالای کتاب توان خرید خود را از دست داده‌اند یا در جستجو کتاب‌های قدیمی هستند که در بازار پیدا نمی‌شود اما بازار کتاب‌های دست‌ دوم هم مثل نوفروشی‌ها خراب است.

بازار كتابهاي دست دوم

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) رضا غیبی، مدیر کتابفروشی گنجنامه از فروشندگان پاساژ ایران بیش از ۳۰ سال است که مشغول به فعالیت در این حوزه است. او عواملی مانند گرانی کاغذ و کتاب و شیوع فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را در رکود بازار کتاب؛ حتی بازار کتاب‌های دستِ دوم دخیل می‌داند. غیبی دراین‌باره به ایبنا گفت: کتاب و فرهنگ، نو و دسته دوم ندارد، هر دو ضعیف شده‌اند.

  • خمیر کردن کتاب بهتر از نفروختن است

مدیر کتابفروشی گنجنامه درباره قیمت‌گذاری کتاب‌های قدیمی گفت: ما سعی می‌کنیم کتاب‌ها را ارزان بفروشیم؛ درواقع قیمت را براساس جیب مشتری تعیین می‌کنیم اما با این حال مشکل داریم و بازار بی‌رونق است.
 او با اشاره به شرایط کنونی قیمت کاغذ و تاثیر آن بر بازار کتاب ادامه داد: قیمت کاغذ آنقدر بالا رفته که حتی گاهی برای کسب درآمد، کتاب‌ها را برای خمیر کردن می‌فروشیم. کتاب‌های علمی که خیلی قدیمی شده‌اند و کتاب‌هایی که از نظر فیزیکی آسیب دیده‌اند هم همین سرنوشت را دارند.
 
غیبی همچنین اظهار کرد: پایین آمدن میزان فروش باعث شده که در سال‌های اخیر برای اینکه کتاب‌هایمان مدت زیادی در کتابفروشی باقی نماند، معاوضه کتاب هم داشته باشیم.

  • از خریدهای متری کتاب تا آتشِ صحنه‌های اکشن

مدیر کتابفروشی گنجنامه در تقسیم مشتریانی که در چند سال فعالیت با آنها مواجه شده است، گفت: جز دانشجویان و افرادی که رمان می‌خرند، ما چند قشر مشتری داریم: مشتریانی که متری کتاب می‌خرند؛ یعنی کتابخانه یا قفسه‌ای در خانه خود ساخته‌اند و برای پر کردن فضای آن، کتاب می‌خرند و دوم دسته‌ای هستند که برای آتش زدن، کتاب می‌خرند. اینها معمولا کتاب‌ها را برای ساخت فیلم می‌خرند و در صحنه‌ای اکشن از آن‌ها استفاده می‌کنند.
 
او درباره کیفیت کتاب‌هایی که برای استفاده در دکور خانه و ساختن صحنه‌های اکشن فیلم‌ها به فروش می‌رساند، توضیح داد: وضعیت بازار خیلی خراب است، مشتری برای هر کاری هر کدام از کتاب‌ها را بخواهد به او می‌فروشم و برایم فرقی ندارد که بخواهد با آن چه کاری انجام دهد.
 

  • کتاب‌های دست دوم از کجا تامین می‌شوند

غیبی درباره روش جمع‌آوری کتاب برای فروش در کتابفروشی دست دوم توضیح داد: بیشتر در روزنامه آگهی می‌دهیم و افراد کتابخانه خود را به ما می‌فروشند.

غیبی همچنین درباره گروه‌هایی که کتاب‌هایشان را به فروش می‌رسانند، بیان کرد: افرادی که ایران را برای همیشه ترک می‌کنند، یا زن و شوهری که به دلیل وضعیت اقتصادی مجبور شده‌اند خانه خود را کوچک کنند یا به اجبار یکی از آن‌ها، کتاب‌های خود را می‌فروشند. در مواردی هم فوت شدن صاحب کتاب‌ها باعث می‌شود که ورثه همه کتاب‌های کتابخانه او را بفروشند.
 
او توضیح داد: کتاب برای اینکه در مغازه‌های کتاب‌فروشی دست دوم به فروش برسد باید یک روند حداقل دو ساله را طی کند. در چند سال اخیر کتابی که به دست دوم فروشی‌ها برسد، منتشر نشده است، عمده کتاب‌های موجود در فروشگاه ما همان کتاب‌هایی قدیمی و کلاسیک است.

کد خبر 440320

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha