همشهری آنلاین: دبیر انجمن قطعه سازان همگن با بیان اینکه اکنون ۱۵۰ هزار خودرو ناقص در انبارها معطل قطعه مانده گفت: ارزش این خودروها بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است و سرمایه مردم و خودروسازان امروز دارد آفتاب می‌خورد.

خودرو سازي

آرش محبی نژاد در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص آخرین وضعیت قطعه سازان و میزان تولید آنها گفت: متاسفانه پس از تسهیلات ۴ هزار میلیاردی که در شب عید به خودور سازان پرداخت شد علیرغم مصوبه دولت برای پرداخت ۸۴۴ میلیون یورو که قرار بود بصورت ریالی باز پرداخت شود با وجود گذشت دو ماه از سال هیچ واریزی صورت نگرفته است.

دبیر انجمن قطعه سازان همگن اظهار داشت: شب عید با واریز بخشی از تسهیلات با افزایش تیراژ توانستیم ۵۰ هزار خودرو مانده در کف انبارهای خودروسازان را تجاری کنیم این در حالی بود که خط تولید نیز به فعالیت روزانه خود ادامه می‌داد.

وی ادامه داد: پس از عید نیز قطعه سازها به دلیل کاهش نقدینگی و سرمایه در گردش نتوانستند با تیراژ قبل به تولیدات خود ادامه دهند و شرایطی پیش آمد که اکنون ۱۵۰ هزار خودرو ناقص در انبارها معطل قطعه مانده و از آن طرف تولید هم ادامه دارد.

محبی‌نژاد گفت: ارزش این خودروها بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است و سرمایه مردم و خودروسازان امروز دارد آفتاب می خورد.

وی در خصوص نحوه پرداخت مطالبات از سوی قطعه سازان گفت: به دلیل شرایط اقتصادی دوره پرداخت مطالبات افزایش یافته و به تازگی قیمت‌های ۶ ماه دوم سال گذشته اصلاح شده از طرف دیگر قیمت مواد اولیه ما نیز مانند سایر صنایع کشور در حال افزایش است به طور مثال شرکت خود ما مواد پلمیری که شب عید کیلویی ۳۲ هزار تومان می خرید دیروز ۶۵ هزار تومان خریده است این یعنی اگر بخواهند امروز ۸۴۴ میلیون یورو را هم بدهند به اندازه دو ماه قبل برای ما کارکرد ندارد الان نیاز ما با توجه به قیمت‌های جدید مواد اولیه ۱۵ هزار میلیارد تومان است تا هم بتوانیم قطعات مورد نیاز ۱۵۰ هزار خودرو کف انبار را تامین کنیم و هم خط تولید را تغذیه کنیم.

دبیر انجمن قطعه سازان همگن در پاسخ به این سوال که با وجود تعهدات بیش از  ۷۰۰ هزار دستگاهی خودورسازان چرا همچنان فروش فوری صورت می‌گیرد و تعهدات در اولویت قرار ندارد؟ گفت:مطابق مصوبه وزارت صنعت خودورسازان تا ۲۰ درصد تولید خود را می‌توانند فروش فوری بگذارند تا سرمایه در گردش و نقدینگی خود را تامین کنند آن میزان محدودی که قطعه به آنها می‌رسد برای همین فروش فوری‌ها صرف می‌شود.

محبی نژاد با بیان اینکه قطعه سازی مورد تحریم مستقیم آمریکا قرار گرفته است، گفت: با توجه به اشتغال بالا و سرمایه عظیمی که در این صنعت وجود دارد لازم است کمیته‌ای ملی که بالاتر از مجلس، دولت و قوه قضائیه باشد برای این صنعت تشکیل شود که مصوباتش برای همه دستگاه‌ها لازم الاجرا باشد در آن صورت می‌توان این صنعت را نجات داد وگرنه کمک‌هایی که به این صنعت می شود همانند تسهیلات قبلی که مصوب شد اما هنوز قسمت اعظم آن داده نشده کارکرد خود را از دست خواهند داد.

وی افزود: امروز نیاز قطعه سازان برای تامین قطعات ۱۵ هزار میلیارد است اما با این شدتی که قیمت ها دارد افزایش پیدا می‌کند شاید دو ماه دیگر این عدد ۲۵ میلیارد تومان شود. الان برخی همکاران ما به امید وعده‌های شیرین مسئولین و بدهی سنگینی که به بانک‌ها دارند به حداقل تولید آن‌هم با قیمتی پایین‌تر از نقطه سر به سر ادامه می‌دهند یعنی به ازای هر قطعه تولید ضرر می‌دهند که امیدواریم این وضعیت هر چه زودتر تغییر کند.

کد خبر 440237

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha