یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۵
۰ نفر

گفت وگوی همشهری با کارشناسان روابط بین الملل درتحلیل رفتارترامپ و نوع مواجهه ایران با آمریکای ترامپ

برجام

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پس از یک سال تحریم و فشار علیه ایران به تازگی مرحله دیگری از فضاسازی علیه ایران را آغاز کرده است؛ ابتدا اعلام آمادگی برای مذاکره و سپس دادن شماره تماس مستقیم!

روز گذشته شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد، پس از آنکه به تازگی رئیس‌جمهوری آمریکا خواهان تماس ایران با او شد، کاخ سفید با سوئیس تماس گرفته و شماره تلفنی را در اختیار گذاشته تا مقامات ایرانی بتوانند با ترامپ تماس بگیرند. شبکه خبری سی‌ان‌ان این خبر را به نقل از یک منبع دیپلماتیک مطلع از این رویداد منتشر کرده است. این منبع گفته است: سوئیس احتمالاً این شماره را در اختیار ایران قرار نخواهد داد؛ مگر آنکه ایرانی‌ها به‌طور مشخص در این زمینه درخواست کنند و تصور می‌شود، بسیار بعید است که آنها چنین کاری کنند.

کاخ سفید به درخواست مطرح شده برای ارائه توضیح درباره ماجرای شماره دادن به ایران پاسخی نداده است. ایران و آمریکا روابط دیپلماتیک ندارند و سوئیس به‌عنوان حافظ منافع واشنگتن در تهران عمل می‌کند. ترامپ ۲ سال قبل هم دست‌کم ۸بار برای ملاقات با روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل درخواست داده بود اما روحانی به این درخواست پاسخ منفی داد. در آن زمان غلامعلی خوشرو، سفیر ایران در سازمان ملل به خبرنگار همشهری گفته بود:

شما مجموعه‌ای از ناسزا را به یک کشور گفته‌اید. بعد توقع دارید رئیس‌جمهور آن کشور با شما مذاکره کند؟ کجای دنیا مذاکره از سطح سران شروع می‌شود، مذاکرات زمینه‌سازی‌ می‌خواهد، مذاکره راه دارد و از سطوح پایین‌تر شروع می‌شود.

روش‌های اغراق‌آمیز و مبتنی بر خودشیفتگی و نمایش‌ها و ظاهرسازی‌ روش‌های شکست‌خورده‌ای است. این سخنان غلامعلی خوشرو تحلیلی است که امروز هم درباره شماره دادن ترامپ به سفارت سوئیس قابل تسری است. به این معنا که ترامپ با این رفتارها به دنبال مذاکره با ایران نیست و تظاهر به مذاکره می‌کند. کاری که با کره شمالی انجام داد. در چنین شرایطی مواجهه ایران با ترامپ و این ژست مذاکره چه باید باشد. دیدگاه کارشناسان روابط بین الملل را بخوانید:

  • همانند ترامپ بازی کنیم

دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه ترامپ در طرح مطالبش صداقت ندارد، گفت: آقای ظریف یک‌ماه پیش نیویورک بود و با یک پیام مثبت برای هدف انسانی آزادسازی زندانیان دوطرف به آنجا رفته بود؛ ولی حرف‌های متفاوتی از درون کابینه آمریکا بیرون آمد. نصرت‌الله تاجیک هدف ترامپ از طرح موضوع مذاکره با ایران را کسب وجاهت بین‌المللی دانست و افزود: ما نباید خودمان را به افکار عمومی دنیا بدهکار کنیم. ما هم باید همانند ترامپ بازی کنیم. من بعید می‌دانم در دوره ترامپ اتفاقی بین ایران و آمریکا بیفتد ولی بیشتر معتقدم همسو با همان رویکردی که آقای ظریف در نیویورک شروع کرده بود، حرکت کنیم.

  • مذاکره پیش زمینه می‌خواهد

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا گفت: برای مذاکره با ایران، نیاز است که آمریکا برخی پیش‌زمینه‌ها (و نه پیش‌شرط) را فراهم کند. یکی از پیش‌زمینه‌ها به اعتقاد ابوالفتح، موضوع اعتمادسازی است: آمریکایی‌ها باید اطمینان بدهند که فی‌البداهه مذاکرات را ترک نمی‌کنند، تعهداتی که می‌دهند اجرا می‌کنند، بدون اعتنا به قواعد بین‌المللی، از پیمان‌ها خارج نمی‌شوند، دولت آمریکا باید اطمینان بدهد که مجموعه حاکمیت این کشور پشتیبان مواضع رسمی دولت است؛ عدم‌استقبال آمریکا از پیشنهاد ایران برای تبادل زندانیان، نشان داد آمریکا یک طرفه از ایران امتیاز می‌خواهد و حاضر به ارائه هیچ‌گونه مابازایی برای آن نیست.

  • ترامپ تماس بگیرد

دیاکو حسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره پیشنهاد مذاکره به ایران از سوی رئیس‌جمهور آمریکا به همشهری گفت: اهمیت این پیشنهاد به همزمانی آن با اقدامات ایران در کاهش تعهدات خود در برجام بازمی‌گردد. ایران به‌طور طبیعی این پیشنهاد را جدی نخواهد گرفت چرا که این پیشنهاد با سایر اقدامات آمریکا منافات و تناقض دارد. اگر آقای ترامپ خواستار مذاکره با ایران است ابتدا باید رفتارهای خود و اعضای دولت خود را با یکدیگر هماهنگ کند تا از آشفتگی موجود خارج شود.

به گفته حسینی، این برای ایران قابل‌قبول نخواهد بود که همزمان به کمک ابزارهای نظامی تهدید شود و حملات لفظی تند از سوی مقامات نزدیک به رئیس‌جمهور آمریکا دریافت کند و در همان حال پیشنهاد مذاکره را بپذیرد. وی افزود: اگر آقای ترامپ به‌دنبال اثبات صداقت خود برای مذاکره با ایران است باید مطمئن باشد که این پتانسیل برای مذاکره از سوی ایران وجود دارد. در این راستا، آمریکا باید تمامی تحریم‌های خود علیه ایران را متوقف کند و این اطمینان را به ایران بدهد که مانع از اجرای برجام بین یاران و گروه۱+۴ در آینده نخواهد شد. در این صورت ایران این آمادگی را خواهد داشت تا با دولت ترامپ وارد مذاکره شود. ترامپ می‌تواند در تماس با طرف ایرانی خود، مقدمات مذاکره را به اطلاع ایران برساند.

کد خبر 440148

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha