دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۷:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در مراسم آغاز به‌کار نخستین قطار قم ـ مشهد، این مهم را از برکات انقلاب اسلامی دانست و گفت: این قطار تا پایان سال جاری هفته‌ای یک روز از قم به مقصد مشهد حرکت خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، حسن زیاری افزود: از ابتدای سال آینده حرکت این قطار از مبدا قم به مقصد مشهد به هفته‌ای دو روز افزایش می‌یابد.مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: این قطار با چهار واگن درجه یک و هشت واگن درجه دو، هر هفته‌ در مجموع 550 مسافر حمل می‌کند.

زیاری سفر با قطار از لحاظ ایمنی و استانداردهای زیست محیطی حمل و نقل، را سالم دانست و با بیان اینکه قطار یک ششم مصرف سوخت حمل و نقل جاده‌‌ای را به خود اختصاص داده است، گفت: قطارهای مسافری و باری، حجم بسیاری از تردد اتوبوس‌ و کامیون‌ها را در جاده‌های کشور حذف می‌کند.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی درخصوص حمل و نقل ریلی گفت: در حال حاضر 8600 کیلومتر ریل در کشور در حال بهره‌برداری است که توسط این میزان ریل 25 میلیون مسافر و 33 میلیون تن بار تا پایان سال جاری حمل و نقل می‌شود که این میزان در مقایسه با حمل و نقل 9 میلیون مسافر و 9 میلیون تن‌بار در سال 1357 افزایش چشمگیری داشته است.

وی همچنین با اشاره به برنامه‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی جهت افزایش خطوط ریلی کشور از در حال احداث بودن سه هزار کیلومتر خط ریلی در کشور خبر داد و گفت: احداث خطوط تهران، قم، اصفهان، مشهد، شیراز، قزوین، رشت، انزلی، آذربایجان و دو خطه کردن بافق، بندرعباس و دو خطه کردن دیگر خطوط از برنامه‌های آتی شرکت راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران است.

زیاری راه‌اندازی قطار برقی قم- تهران را از دیگر برنامه‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نام برد و خاطرنشان کرد: نقشه‌ برداری این مسیر صورت گرفته است و مراحل قانونی آن نیز طی شده است امیدواریم با مساعدت مسوءلان استان آزادسازی مسیر هرچه زودتر انجام گیرد تا بتوان عملیات اجرایی این طرح را آغاز کرد.

وی با اشاره به احداث ایستگاه راه‌ محمدیه قم گفت: این ایستگاه به منظور رفع مشکلات مردم قم احداث و ایستگاه داخل شهر به بیرون از شهر منتقل شد. با توجه به اینکه ایستگاه محمدیه حدود 24 کیلومتر از قم بیرون است، امکاناتی برای رفاه حال مسافران در نظر گرفته شده که از این میان می‌توان به انتقال مسافران از ایستگاه به داخل شهر به صورت رایگان اشاره کرد. 

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی در پایان درباره برنامه‌ریزی در خصوص خروج قطارهای باری از شهر قم را از دیگر برنامه‌های این شرکت عنوان کرد و گفت: امیدواریم با خروج قطارهای باری از داخل شهر و عبور آن‌ها از حاشیه شهر مشکلات مردم قم کاهش یابد.

کد خبر 43981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز