همشهری آنلاین: رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: کشور ایران در رده هفتم کشورهای در معرض خطر وقوع سیل در دنیا و قبل از کشور افغانستان قرار دارد.

ایران در رتبه هفتم وقوع سیل در دنیا قرار دارد

به گزارش ایرنا، مرتضی سلیمی با تشریح وضعیت موجود سیلاب در کشور گفت: سیل از جمله خطرات طبیعی است که فراوانی وقوع آن در سال‌های اخیر روند افزایشی داشته و خسارات ناشی از آن همه ساله بخشی از کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی توضیح داد: در ۶۰ سال گذشته (۱۳۳۰ تا ۱۳۹۰) در حدود ۶ هزار ۱۰۰ واقعه سیل در کشور گزارش شده که حدود ۵۰ درصد آن در ۲ دهه اخیر روی داده است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اضافه کرد: تعدد و شدت سیلاب‌ها در سالیان اخیر تقریبا در تمام نقاط جهان و از جمله کشور ما روند افزایشی داشته و باعث بروز خسارات فراوانی به ویژه خسارات مالی شده است.

سلیمی ادامه داد: بر اساس آمار برنامه عمران ملل متحد (UNDP) نزدیک به ۹۶ میلیون نفر در بیش از ۹۰ کشور جهان در معرض خطر وقوع سیل قرار دارند که کشور ایران نیز در رده هفتم کشورهای در معرض خطر وقوع سیل و قبل از کشور افغانستان قرار دارد.

وی اظهار داشت: فقط در بین سال های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ میلادی بیش از ۱۷۰ هزار نفر به دلیل وقوع سیل جان باخته‌اند که به عقیده کارشناسان دلیل اصلی تلفات ناشی از سیل بی‌اطلاعی از زمان دقیق وقوع سیل به علت نامشخص بودن زمان طغیان رودخانه‌ها و نزولات جوی است.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر گفت: از سوی دیگر بسیاری از سیل‌های مرگبار به طور عمده در شهرهای پرجمعیت و نزدیک به رودخانه‌ها و در نقاطی که خاک توان جذب آن را ندارد بروز می‌کند، از این رو تعداد قربانیان آن بی‌شمار است. در میان کشورهای جهان، جنوب آسیا و در بین کشورهای این منطقه هند، بنگلادش، پاکستان و چین بیشترین تلفات ناشی از سیل را به خود اختصاص داده‌اند. پس از این کشورها، مناطق کوهستانی و کم جمعیت‌تر نظیر بوتان، اکوادور، نپال و در نهایت مناطقی از آمریکای مرکزی در معرض خطر وقوع سیل قرار دارند.

سلیمی با تعریفی از آبگرفتگی گفت: عدم هدایت صحیح هرز آب‌های ناشی از بارندگی در مناطق مسکونی و یا اراضی زراعی که جاری نباشد باعث آبگرفتگی می‌شود. به طور مثال زمانی که بارندگی به حدی باشد که در برخی از معابر عمومی مانند خیابان‌ها و پارک‌ها ایجاد اختلال کند.

وی با اشاره به تفاوت سیل و آبگرفتگی گفت: مدت زمان وقوع سیل خیلی سریع‌تر از آبگرفتگی است. سیل از قدرت تخریب زیادی برخوردار است و سریعا منطقه را دچار آسیب می‌کند ولی آبگرفتگی در برخورد با ساختمان‌ها و درختان و نظایر آن خسارت وارد می‌کند. سیل در هنگام وقوع، بسیاری از مناطق را در بر می‌گیرد، در حالی که آبگرفتگی در برخی از خیابان‌ها، معابر و اراضی زراعی می‌باشد که مدت زمان فروکش سیل بیشتر از زمان فروکش آبگرفتگی است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اعلام کرد: طبق آمار ثبت شده در سامانه DMIS پنج هزار و ۱۶۵ مورد ماموریت امدادرسانی در سیل و آبگرفتگی از ابتدای سال ۹۱ تا پایان سال ۹۷ در استان‌های مختلف کشور انجام پذیرفته است که بیشترین ماموریت سیل و آبگرفتگی به ترتیب در استان‌های فارس با ۵۱۸ مورد، کرمان با ۳۸۸ مورد و خراسان جنوبی با ۳۶۲ مورد به وقوع پیوسته است که طی این مدت و از مجموع ۸۴۵ هزار و ۹۴۳ نفر امدادرسانی شده‌اند که بیشترین امدادرسانی مربوط به استان‌های کرمان با ۱۲۱ هزار و ۱۱۶ نفر، فارس با ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ نفر و خوزستان با ۸۸ هزار و ۲۸۸ نفر می‌باشد.

وی گفت: همچنین طی هفت سال گذشته ۱۷۲ هزار و ۷۱۱ نفر در ماموریت‌های سیل و آبگرفتگی نیازمند اسکان اضطراری و موقت بوده‌اند که از این حیث استان‌های سیستان و بلوچستان با ۴۳ هزار و ۴۳۰ نفر، فارس با ۲۳ هزار و ۵۰۸ نفر و گلستان با ۱۸ هزار و ۴۵۱ نفر بیشترین افراد اسکان یافته را به خود اختصاص داده‌اند.

سلیمی با اشاره به پیامدهای ناشی از سیل نیز گفت: آثار جاری شدن سیل ممکن است اولیه باشند در این صورت، اثرات مستقیما از خود سیل ناشی می‌گردند یا این که این اثرات ثانویه باشند که در این حالت در اثر قطع خدمات و سیستم‌های صدمه دیده توسط سیل بروز می‌کند. آثار اولیه معمولا شامل صدمات و از بین رفتن جان انسان‌ها و خسارت‌های حاصل از جریان آب و قطعات اشیاء شناور در آب و رسوبات معلق، آسیب به ساختمان‌ها، پل‌ها، راه‌ها و سیستم ارتباطی است.

فرسایش و رسوب‌گذاری مواد در مناطق شهری و روستایی و کشتزارها موجب از بین رفتن خاک و گیاهان می‌شود. آثار ثانویه نیز شامل آلودگی کوتاه مدت رودخانه‌ها و سایر منابع آب‌های سطحی، گرسنگی و شیوع بیماری‌های مختلف و جابجایی افراد و خانواده‌ها و قطع آب برق مصرف خانگی است.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر یادآور شد: به طوری کلی شست و شوی خاک‌های حوضه آبخیز و انتقال آن به دریاها، تالاب‌ها، دشت‌ها و سدها، فرسایش سریع زمین و ایجاد ناهمواری در آن، فرسایش خاک و تخریب زمین‌های حاصلخیز، فرسایش خاک و هوازدگی ریشه درختان و گیاهان یا از جا کندن آنها، خسارت به کشتزارها و باغات، کاهش حاصلخیزی خاک، شیوع بیماری‌های مختلف، نابودی احشام و حیات وحش، پر شدن سریع دریاچه‌ها، قنوات و کانال‌های آبرسانی، تخریب راه‌ها و پل‌ها، تخریب واحدهای مسکونی، تاسیسات خدمات، معضلات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی از جمله عوارض و پیامدهای طغیان آب و بروز سیلاب است.

کد خبر 439692

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha