سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۱
۰ نفر

مسعود میر-روزنامه‌نگار:«من سال‌هاست که مصاحبه نکرده‌ام و اهل حرف‌زدن هم نیستم اما تولد اصغر فرهادی از آن بهانه‌هایی است که نمی‌توانم در مقابلش به سکوتم ادامه دهم.»

سينما

این جمله آغازین گپ و گفت با مردی است که ستاره بی‌چون و چرای نخستین فیلم بلند فرهادی بود و در دومین فیلمش هم به همکاری با فرهادی تازه‌کار ادامه داد. فرامرز قریبیان که در این سال‌ها کمتر در محافل عمومی ظاهر شده در گفت‌وگو با همشهری از کارگردانی می‌گوید که تجربه کار کردن با او را بسیار لذتبخش و متفاوت می‌داند.

  • تبریک به بزرگمرد

از قدرت گوزن‌ها تا رضای ردپای گرگ، از تکاور کانی‌مانگا تا ابوالقاسم شهر زیبا؛ قریبیان نقش مردان بزرگی را در سینمای ایران بازی کرده است اما خودش تأکید می‌کند که برای اصغر فرهادی از واژه بزرگمرد استفاده کند و می‌گوید: «من دوست دارم قبل از هر چیز تولد این بزرگمرد سینمای ایران را تبریک بگویم. کاری که او با ۲اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان در کارنامه‌اش کرده در تاریخ اهدای این جایزه تنها توسط دو کارگردان دیگر دنیا تکرار شده است و این نشان می‌دهد که فرهادی چقدر برای ایران، سینمای ما و ما مهم است.»

  • مارگیر دوست‌داشتنی

«همیشه بر این عقیده پافشاری کرده‌ام که باید به جوان‌ها این امتیاز را داد که همکارشان باشیم و درباره همکاری با آقای فرهادی هم همین اتفاق افتاد. من فیلمنامه رقص در غبار را خواندم و از آن خوشم آمده بود ولی ایشان را نمی‌شناختم تا اینکه در نخستین ملاقات دریافتم او بسیار آگاه و با استعداد است.

برای من که تجربه بیشتری داشتم کاملا قابل پیش‌بینی بود که اصغر فرهادی کارگردان نامداری خواهد شد. او بسیار به کارش وارد بود و تیزبینی و درکش به‌نظر ممتاز می‌آمد.» قریبیان که کاراکتر مارگیر رقص در غبار را یکی از دوست‌داشتنی‌ترین نقش‌های دوران کاری‌اش می‌داند همچنین می‌گوید:«در تجربه دوم همکاری با فرهادی در فیلم شهرزیبا هر دو بسیار نگران بودیم که به خاطر اینکه نقش ابوالقاسم هم نقش پیرمردی کم حرف بود کاراکترها شبیه هم درنیامدند اما خوشبختانه نتیجه کار هم فرهادی و هم من را راضی کرد.»

  • رقص جوایز

قریبیان در ۲سال پیاپی بازیگر ۲فیلم اول فرهادی شد. رقص در غبار در سال۱۳۸۱ و شهرزیبا در سال۱۳۸۲ برای او فارغ از دلنشینی حضور در نقش‌هایی ماندگار جوایزی را هم به همراه آورد. بازی او در رقص در غبار جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک و جایزه گرگ نقره‌ای را از جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو در سال۲۰۰۳ برایش به ارمغان آورد.

قریبیان همچنین برای ایفای نقش در شهر زیبا جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم هند در سال۲۰۰۴ را به ویترین افتخاراتش افزود. خودش درباره این جایزه می‌گوید: «جشنواره هند کلا ۳جایزه اعطا می‌کند که شامل دو جایزه اول و دوم برای بهترین فیلم و یک جایزه ویژه هیأت داوران است که معمولا به بازیگران اهدا نمی‌شود اما نقش ابوالقاسم در فیلم شهرزیبا موجب شد که این جایزه ویژه به یک بازیگر اهدا شود و این اتفاق برای من مایه افتخار بود.»

  • با فرهادی در روستای کلانتر 

«رقص در غبار» در روستایی به نام کلانتر در حوالی یزد ساخته شد. 
خاطرم هست که در آن روزهای فیلمبرداری در دل کویر آقای فرهادی بسیار تأکید داشت که در بخشی از کویر یک جاده کشیده شود تا ماشینی که من آن را می‌راندم در نمایی خاص فیلمبرداری شود. در آن کویر جاده‌ای نبود اما فرهادی بالاخره جاده را برای فیلمش مهیا کرد.» فرامرز قریبیان درباره خاطرات همکاری با فرهادی به احترام و حرفه‌ای‌ بودن این کارگردان اشاره می‌کند و درباره دیگر فیلم‌های فرهادی می‌گوید:« من رقص در غبار و شهر زیبا را بسیار دوست دارم چون در ساخته شدن‌شان نقش داشته‌ام اما به جز اینها درباره الی و جدایی نادر از سیمین را بسیار پسندیدم و از تماشای این دو فیلم لذت بردم.»

  • حرمت سینما

قریبیان حرف‌هایش را با انتقاد از شرایط فعلی سینما به پایان می‌برد. او از فیلمسازی گلایه می‌کند که نقش او را در فیلمش برای گرفتن کمک هزینه از نهادهای دولتی حذف کرده و با ابراز تأسف از این وضعیت می‌گوید: «حرمت سینما هم مانند حرمت خیلی چیزهای دیگر از بین رفته ‌است. فرهادی در این وانفسا نمونه درخشان یک فیلمساز حرفه‌ای و درجه یک است که حرمت‌ها را حفظ کرده و به همین دلیل است که دوستش داشته و خواهم داشت.»

  • نقش خوب بازیگر خوب

مرد مـارگیر و گوشه گیر فیلم رقص در غبار و حاج ابوالقاسم فیلم شهرزیبا بی تردید از آن نقش‌هایی هستند که بازی در آنها برای هر بازیگری مغتنم است. قریبیان به این مهم آگاه است و در حـرف‌هایش به علاقـه زیاد به این دو نقش در فیلم های فرهادی اشاره می کند.

کد خبر 439645

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha