محمد سرابی- خبرنگار: دولت ۲ پیشنهاد بزرگ شهرداری را پذیرفت که هریک می‌تواند پروژه‌های عظیمی در جنوب تهران قلمداد شود.

سيمان

یکی بهره‌برداری‌ نوین از تاسیسات فرسوده صنعتی و دیگری ایجاد منطقه آزاد تجاری. اگر مراحل اجرایی این ‌دو طرح مطابق پیش‌بینی‌ها جلو برود ساختمان سیمان ری تبدیل به موزه صنعت می‌شود و مجموعه نمایشگاه شهر آفتاب با اضافه شدن تاسیسات و ساختمان‌های جدید به منطقه آزاد تجاری تبدیل خواهد شد.

  • کارخانه سیمان ری در اختیار شهرداری‌ قرار گرفت

پیروز حناچی بعد از آنکه به کرسی شهرداری تهران نشست، از ایده‌های جدید برای درآمدزایی سخن گفت. یکی از مهم‌ترین ایده‌های او اقتصاد مبتنی بر فرهنگ بود. درست از همان نخستین روزهای فعالیتش در کسوت شهردار تهران، او درخواستی را به دولت برد تا کارخانه قدیمی سیمان ری را به شهرداری تهران واگذار کنند. حناچی در روزهای پایانی اسفندماه از موافقت دولت برای واگذاری ۳۰ساله کارخانه ری به شهرداری تهران خبر داد.

کارخانه سیمان ری جزو نخستین و شاید تا مدت‌ها تنها کارخانه سیمان ایران بود و بسیاری از ساختمان‌ها به کمک سیمان این کارخانه ساخته شده‌اند. در نخستین روزهای اردیبهشت نیز هیأت دولت از تصویب دولت برای واگذاری حق استفاده از کارخانه سیمان ری توسط شهرداری تهران خبر داد. در مصوبه هیأت دولت آمده‌است: «هیأت وزیران به پیشنهاد شهرداری تهران با واگذاری حق استفاده از کارخانه سیمان ری به این نهاد به‌منظور مرمت، بازسازی و تبدیل آن به موزه صنعت سیمان و مجموعه گردشگری با کاربری‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی موافقت کردند.

این کارخانه به مساحت ۶۴۳/۱۱۱مترمربع تحت مالکیت دولت بوده و از اموال و دارایی‌های وزارت امور اقتصاد و دارایی محسوب می‌شده‌است. مقرر شده است که شهرداری تهران با رعایت قوانین و مقررات صرفاً در جهت مرمت، بازسازی و تبدیل آن به موزه صنعت سیمان و مجموعه گردشگری با کاربری‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای مدت ۳۰ سال اقدام کند. شهرداری موظف است بعد از گذشت ۳۰سال این کارخانه را مجدد به وزارت امور اقتصاد و دارایی واگذار کند و درصورت تمدید مدت واگذاری می‌تواند مجددا درخواستی در اختیار هیأت وزیران وقت قرار دهد و درصورت موافقت امکان استفاده از آن را به‌دست آورد.

همچنین در این مصوبه آمده‌است: «نظارت بر تداوم فعالیت شهرداری طبق اهداف و وظایف مقرر بر عهده وزارت امور اقتصادی و دارایی است. هزینه‌های جاری بهره‌برداری از ملک مذکور و هزینه‌های مرمت و بازسازی آن از محل اعتبارات و منابع داخلی شهرداری تهران تأمین می‌شود.» براساس مصوبه هیأت دولت، معاون اول رئیس‌جمهور این مصوبه را به وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت کشور ابلاغ کرده‌است و شهرداری‌ تهران کار تبدیل کارخانه سیمان ری به موزه ملی صنعت یا سیمان را آغاز خواهد کرد.

  • منطقه آزاد آفتاب

دولت، تقاضای شهردار تهران برای تبدیل و توسعه نمایشگاه شهر آفتاب به هشتمین منطقه آزاد تجاری را پذیرفت. سابقه فعالیت شهر آفتاب در جنوب تهران بیش از یک دهه است. سال ۱۳۷۹شورای شهر با هماهنگی دولت تصویب کرد که به‌دلیل معضل ترافیک و آلودگی‌های ناشی از آن دیگر نمایشگاه‌های پرمخاطب داخل شهر برگزار نشود. تا سال ۱۳۸۳اقدام خاصی در این‌باره انجام نشد. در این سال شورای شهر دوباره بر مصوبه قبلی تأکید و این‌بار شهرداری تهران را موظف می‌کند که برای ساخت یک نمایشگاه استاندارد که دارای ابعاد بین‌المللی باشد، اقدام کند.

۳ نقطه برای این کار پیشنهاد شدند؛ اول زمین‌های بین تهران و کرج در نزدیکی وردآورد. دوم منطقه پرند و سوم اراضی‌ای که امروزه شهر آفتاب در آنها ساخته شده است و نزدیک ۲۰هزار هکتار مساحت دارد. بعد از مطالعاتی که چند سال طول کشید منطقه شهر آفتاب برای ساخت نمایشگاه انتخاب شد. تا سال ۱۳۹۴فاز اول با ۲هزار میلیارد تومان بودجه ساخته شد که شامل ۳سالن ۱۰هزارمتری بدون ستون و تأسیسات مرتبط با آنها بود. در ۱۵اردیبهشت ۹۵نمایشگاه کتاب در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شد. شرکت بهره‌برداری نمایشگاه‌های شهر آفتاب در همین زمان تاسیس شد و تاکنون ۵۶نمایشگاه در این محل برگزار شده و امسال نیز بین ۲۶تا ۳۵نمایشگاه دیگر در آن برگزار خواهد شد.

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب می‌گوید: ما ۳راهبرد را برای شهر آفتاب مطرح کردیم. اول انتقال کامل نمایشگاه‌های پرمخاطب که منجر به امضای تفاهمنامه‌ای بین شهرداری و وزارت صنعت معدن و تجارت شد. دوم تبدیل نمایشگاه به شهر نمایشگاهی و مرکز همایش‌های بین‌المللی با امکاناتی مانند هتل ۵ستاره و مراکز تفریحی، گردشگری و خدماتی بزرگ.

محمدرئوف قادری افزود: راهبرد سوم ما تبدیل این مجموعه به منطقه آزاد تجاری یا منطقه ویژه اقتصادی بود که با توجه به شرایط پایتخت پیشنهاد شد. از یک سال گذشت این ایده را به اشکال گوناگون مطرح کردیم. نزدیک به ۱۰کنفرانس خبری و شاید چندین مصاحبه در این‌باره داشتیم اما با مخالفتی روبه‌رو نشدیم. در بهمن ۹۷، ۳ راهبرد شهر آفتاب را در یک نامه رسمی به شهردار تهران اعلام کردیم و آقای حناچی نیز در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار رونق تجاری شهر آفتاب با توجه به این راهبردها شد.

آقای روحانی دستور داد که موضوع در هیأت دولت مطرح شود. در ۱۵اسفند ۹۷راهبردهای شهر آفتاب در هیأت دولت مطرح و با نظر مثبت تصمیم گرفته شد که در کمیسیون‌ تخصصی زیربنایی صنعت و محیط‌زیست بررسی شود. او اظهار کرد: نخستین جلسه کمیسیون در ۲۰فروردین تشکیل شد. نماینده‌های وزارتخانه‌ها و ارگان‌های عضو کمیسیون با انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب، حمایت از پروژه‌های نمایشگاهی بدون تصدی‌گری دولتی و همینطور تاسیس منطقه آزاد تجاری موافقت کردند.

سرمایه‌گذاری یا انتقال سرمایه‌های دولتی به شهر آفتاب هم مصوب شد. قادری تأکید کرد: بنا شد کارگروه مرتبط در مدت ۳‌ماه طرح ایجاد منطقه آزاد را ارائه کند که آقای رئیس‌جمهور این زمان را به یک‌ماه و نیم کاهش داد و کارگروه در حال فعالیت برای ارائه طرح و تصویب قطعی در دولت است.

کد خبر 439630

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha