سید صادق روحانی: وقتی وزیر امور خارجه امریکا در عربستان ایران را خطری برای منطقه خواند سعود الفیصل همتای عرب او این اتهام را رد کرد و گفت ایران قدرت منطقه است و خطری برای کشورهای منطقه ندارد.

پس از آن زمانی که رابرت گیتس در قطر و در کنفرانسی امنیتی بار دیگر همان ادعا را تکرار کرد پادشاه قطر اما ضمن رد این اظهارات بیان داشت که تنها راه حل مسئله هسته ای ایران گفتگو است.

سران منطقه همین نخه را برای جورج دبلیو بوش هم پیچیده‌بودند؛ وقتی او سفر پر سر و صدایش را به منطقه با اتهام‌افکنی نسبت به ایران شکل داده بود.

از سوی دیگر به تازگی نخست وزیر و نایب رییس دولت امارات متحده عربی در سفری که به آلمان داشت؛  درکنفرانسی مشترک با صدر اعظم آلمان شرکت کردند. انگلا مرکل در آن کنفرانس گفته بود که سیگنالی که از ایران دریافت شده است بیانگر آن است که ایران کشوری غرورمند است وهنوز شانس برخورداری از تکنولوژی را از دست نداده است.

آنگلا اشتباه نکرده‌بود؛ زیرا شیخ محمد آل مکتوم هم ایران را همسایه قدرتمند امارات خواند و گفت که ایران در پی ساخت سلاح نیست.

به این بهانه گفتگویی با دکتر مهدی مطهرنیا استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل انجام دادیم و نظر اورا در این رابطه جویا شدیم. دکتر مطهرنیا روابط ایران و امارات را در سه  سطح تحلیل وبررسی کرد .

بیداری اسلامی

این کارشناس روابط بین الملل در  ابتدا بیان داشت که ایران و امارات متحده عربی و به طور کلی کشورهای عربی از منظر جغرافیلی مکانی ، ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک خاورمیانه به گونه ای در ارتباط هستند که می‌توان آنها را در جغرافیای متراکم خاورمیانه دید. از سوی دیگر ایران و امارات دارای تعریف معین در جهان اسلام و جغرافیای اسلامی هستند.

وی در ادامه گفت : مولفه دیگری که نباید فراموش کنیم افزایش غلظت بیداری اسلامی در جغرافیای اعتقادی جهان اسلام است به گونه ای که عملکرد دولت مردان اسلامی را تحت الشعاع قرار داده است.

حقیقتی به نام ایران

مطهرنیا با بیان این مطلب که ایران قدرتمند مولفه ای است که حلقه ارتباط نگرش های متفاوت و گمانه زنی های  گوناگون است؛ گفت : ایران به عنوان کشورقدرتمند، در منطقه جغرافیای اعتقادی ، جغرافیای سیاسی و جغرافیای امنیتی منطقه خاورمیانه  قرار دارد از این رو دو سطح تحلیل بروز پیدا می کند. در یک سطح تحلیل به واسطه بالا رفتن بیداری در جغرافیای اعتقادی جهان اسلام از یک سو و موقعیت رو به جلوی اقتصادی کشور امارات متحده عربی ، این کشور این واقعیت را در نظر دارد که باید حقیقتی به نام ایران و پیشرفتهایش را در چهارچوب عضوی از اعضای امت اسلامی و همسایه‌ی قدرتمندش پذیرا باشد. این تحلیلی واقع بینانه بوده و در همین سطح قابل ارزیابی است.

از حرف تا عمل

این استاد دانشگاه در ادامه به سطح دوم تحلیل خود که آنرا تحلیلی بد بینانه توصف کرد، پرداخت و گفت : امروز اعراب به واسطه موقعیت ایران و ظرفیت تاریخی آن در ارتباط با ملت  و دولت ایران ، ادبیات خود را مسالمت آمیز ولی اقدامات عملی خود را متوجه همکاری محدود با غرب کرده‌اند و از این جهت به پهنای سخن و اعلام مواضع آشکار با ایران همکاری می کنند و همگامی محدود خود را با غرب به انجام می رسانند تا بتوانند از هر دو وجه اقدامات آشکار و پنهان خود، بهره مند شوند.

زمینه پرورش همگرایی

دکتر مطهرنیا تحلیل سومی را هم به دو تحلیل قبلی اضافه کرد. تحلیلی که به نظر خوش بینانه تر از دو تحلیل قبلی است.

این کارشناس مسایل سیاسی بیان داشت: می توان این موضوع را به این شکل هم تحلیل کرد  که امارات متحده عربی برغم تمام فشارهایی که از جانب کشورهای فرامنطقه ای و فرادستی که سفر اخیر بوش و سخنرانی ابوظبی نمایانگر آن است ، حقیقت ایران اسلامی را بیش از گذشته باور کرده است و با دفاع از مواضع ایران ، زمینه پرور همگرایی با منطقه شده است.

منبع : همشهری امارات

کد خبر 43956

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز