دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که تکثیر شیر منقرض شده ایرانی برای اولین بار در دستور کار است، گفت: در پی انتقال دو قلاده شیر، جفت ماده نیز وارد تهران می‌شود.

شير

به گزارش مهر، مجید خرازیان مقدم ضمن بیان این که انتقال گونه‌های مختلف جانوری بین باغ وحش‌های دنیا امری مرسوم است، گفت: این انتقال‌ها بر اساس رعایت استانداردها تحت نظارت اتحادیه‌ها و انجمن‌های بین‌المللی صورت می‌گیرد که باغ‌وحش ارم تهران نیز از این قائده مستثنا نیست و با تأیید نظارت‌های بین‌المللی و مجوزهای لازم از محیط زیست انتقال دو قلاده شیر به این باغ‌وحش در حال انجام است.

وی ضمن بیان این که هیرمان شیر نر اواخر هفته گذشته از کشور انگلیس به باغ‌وحش ارم تهران تحویل داده شد، اضافه کرد: اواخر همین هفته نیز شیر ماده از ایرلند به تهران انتقال داده می‌شود که از ویژگی و شرایط لازم به صورت ۱۰۰ درصد مطمئن هستیم که ایرانی هستند.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که احیای ژنتیک شیر ایرانی به هیچ وجه به معنای احیای آن در زیستگاه نیست، ابراز داشت: برنامه باغ وحش ارم تلفیق این دو و احیای شیر ایرانی در منطقه محصور است که از نظر ژنتیک از همان نسل شیرهای انقراض شده ایران در ۸۰ سال گذشته محسوب می‌شوند.

خرازیان مقدم در سوالی مبنی بر این که این تجربه درباره ببرهای انتقال یافته از روسیه چندان مثبت نبود و چقدر تضمین موفقیت این طرح وجود دارد، تصریح کرد: انتقال ببر از روسیه کاری ناموفق و متولی آن سازمان محیط زیست بود که در این مورد باغ وحش ارم متولی کار است و سازمان محیط زیست نظارت‌های لازم را دارد کما این که این دو موضوع کاملاً متفاوت از یکدیگر هستند.

وی افزود: آخرین بار شیر حدود هشتاد سال پیش در جنوب کشور مشاهده شد و بعد از آن انقراض پیدا کرد. اجداد این نوع شیر هنوز در هندوستان و دیگر کشورها وجود دارد اما این امر یعنی تکثیر نسل شیر ایرانی در منطقه محصور برای اولین بار در حال اتفاق افتادن است.

کد خبر 439451

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha