یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ارتش و گروه‌های اپوزیسیون سودان هنوز در رابطه با تشکیل یک شورای انتقالی و برگزاری انتخابات آزاد به نتیجه نرسیده‌اند. هم‌زمان گفت‌وگوهای صلح میان دولت و رهبر شورشیان سودان جنوبی به تعویق افتاد.

ادامه اعتراض ها در سودان

به گزارش دویچه وله، روز شنبه، ۱۴ اردیبهشت (۴ آوریل) یکی از سخنگویان ارتش سودان اعلام کرد که مذاکرات با گروه‌های اپوزیسیون بر سر تشکیل یک شورا برای انتقال قدرت بی‌نتیجه مانده است. ارتش از تشکیل شورایی که اکثریت آن را غیرنظامیان تشکیل دهند مخالف است و اپوزیسیون نیز به اکثریت نظامی در این شورا تن نمی‌دهد.

نیروهای اپوزیسیون شامگاه جمعه اعلام کردند که تا توافق نهایی بر سر ترکیب شورای انتقالی اعتراضات مردمی ادامه خواهد داشت. گروه‌های مخالف متشکل در "ائتلاف برای آزادی و تغییر" از مردم خواستند، خیابان‌های اطراف مقر اصلی ارتش در خارطوم را ترک نکنند.

ارتش سودان ۱۱ آوریل با برکناری عمر البشیر، رئیس جمهور ۷۵ ساله این کشور قدرت را به‌دست گرفت و اعلام کرد، شورایی نظامی به مدت دو سال کشور را اداره خواهد کرد و شرایط را برای برگزاری انتخابات آزاد و گذار به دموکراسی در این کشور آماده می‌کند.

نیروهای اپوزیسیون به ارتش اعتماد ندارند و از همان ابتدا در مقابل آن ایستادند و بر ایجاد یک دولت غیرنظامی پافشاری کردند.

عمر البشیر که مدت ۳۰ سال با "مشت آهنین" حکومت کرد و اکنون در زندان به‌سر می‌برد. دولت اوگاندا حاضر است او را به عنوان پناهنده بپذیرد و دیوان بین‌المللی لاهه نیز حکم جلب او را به اتهام کشتار، جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی در بحران دارفور صادر کرده است.

نظامیان تاکید کرده‌اند که او باید در سودان محاکمه شود.

  • تمدید تاریخ مذاکرات در سودان جنوبی

نیروهای درگیر در جنگ داخلی سودان جنوبی نیز برای تشکیل یک دولت فراگروهی به نتیجه نرسیدند. با وجود اینکه قرارداد صلح بین دولت و نیروهای شورشی به رهبری ریک ماشار هشت ماه پیش امضا شده است اما هنوز مذاکرات و به موازات آن درگیری‌های پراکنده در این کشور ادامه دارد.

در این قرارداد قید شده است که تا ۱۲ ماه مه ۲۰۱۹ یک دولت ملی تشکیل خواهد شد که در آن سالوا کی‌یر، رئیس جمهور کنونی در راس قدرت خواهد ماند و ریک ماشار معاونت او را به‌عهده خواهد گرفت.

سازمان بین دولتی توسعه کشورهای شرق آفریقا (ایگاد) که نقش میانجی‌ را در این درگیری ایفا می‌کند، اعلام کرد که تاریخ پایان مذاکرات به مدت شش ماه تمدید شده است.

سودان جنوبی در سال ۲۰۱۱ به استقلال رسید. در دسامبر ۲۰۱۳ جنگ قدرت میان رئیس جمهور کی‌یر و معاونش ماشار بالا گرفت و به اخراج ماشار از دولت انجامید.

از آنجایی که کی‌یر به قبیله "دینکا" تعلق دارد و ماشار به قبیله "دوک نوئر"، درگیری آن دو به جنگ قبیله‌ای انجامید و باعث کشته‌شدن ۳۸۰ هزار نفر و آوارگی چهار میلیون نفر شد.

کد خبر 439391

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha