همشهری آنلاین – نیما شایان: کمتر شهروندی پیدا می‌شود که حداقل در زمان خرید یا فروش مسکن به بخش مسکن سایت‌هایی که به درج نیازمندی‌ها می‌پردازند مراجعه نکرده باشد اما فعلا امکان مشاهده قیمت در برخی از این سایت‌ها وجود ندارد.

وام مسكن

سایت‌های آنلاین مانند دیوار که با هدف خرید و فروش بدون واسطه‌ راه‌اندازی شده‌اند، در دهه ۹۰ فضای کسب و کار و قیمت‌گذاری حوزه‌های مختلف بویژه مسکن و خودرو را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند به طوری که نه تنها کارشناسان و خبرگان حوزه مسکن بلکه شهروندانی که به صورت حرفه‌ای یا حتی گذرا کاربر این سایت‌ها هستند، معتقدند این فضاهای آنلاین محلی برای بازارسازی و قیمت‌گذاری ملک و مسکن شده است که بعضا این قیمت‌گذاری‌ها کاذب به نظر می‌رسند.

امکان ثبت آزادانه قیمت مسکن در این مراجع نیازمندی‌های آنلاین، در ایجاد فضای روانی برای افزایش قیمت‌ها نه بر اساس معیارهای کارشناسی بلکه بر اساس تصمیم و اختیار مالکان یا دلالانی که بدون هزینه و صرفا با درج فایل و قیمت‌های خودخواسته‌شان به دنبال تاثیر بر بازار هستند، تاثیر بالایی داشته است.

جستجویی در بخش مسکن سایت دیوار نشان می‌دهد، ثبت قیمت فایل‌های مسکن که در این سایت برای خرید و فروش عرضه شده‌اند متوقف و در بخش قیمت، صرفا عنوان «توافقی» قید شده است.

برخی کارشناسان بر این باورند که این اتفاق می‌تواند گامی برای جلوگیری از بازارسازی‌ها و قیمت‌گذاری‌های کاذب و راهکاری برای جلوگیری از التهاب در بازار مسکن و خروج این بازار از رکود و سپردن آن به عرضه‌کنندگان و متقاصیان واقعی برای خرید و فروش باشد.

در حال حاضر حتی یک فایل هم در بخش خرید و فروش مسکن وجود ندارد که در آن قیمت مسکن قید شده باشد.

پنج‌شنبه دوازدهم اردیبهشت ماه نیز خبرگزاری فارس منتشر کرد که سایت‌های خرید و فروش دیوار و شیپور تمامی آگهی‌های خودروی دارای قیمت را حذف کردند. اکنون در این بسترهای خرید و فروش اینترنتی فقط آگهی‌های خودرو بدون قیمت مشخص و دارای قیمت توافقی نمایش داده می‌شوند.

اخیرا در پی نوسان شدید قیمت‌ها در بازار قیمت خودرو، بار دیگر توجه‌ها به بازی‌های قیمتی در حوزه‌های خودرو و مسکن در سایت‌های خرید و فروش جلب شد. برخی می‌گویند دلالان برای سود بیشتر قیمت‌های بی‌منطق و کاذب در این بسترها ارایه می‌دهند و بازار را ملتهب می‌کنند.

کد خبر 439166
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha