جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجلس نمایندگان آمریکا بدون شرکت ویلیام بار وزیر دادگستری این کشور تشکیل جلسه داد. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ویلیام بار را متهم به دروغگویی به کنگره درباره گزارش بازرس ویژه تماس با روسیه کرد.

نانسی پلوسی

به گزارش دویچه وله، تصمیم ویلیام بار، وزیر دادگستری آمریکا مبنی بر عدم شرکت در برابر کمیته قضایی مجلس نمایندگان موجی از انتقاد را به دنبال داشت.

برخی از نمایندگان دموکرات خواستار کناره‌گیری بار از وزارت دادگستری شدند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان او را متهم کرد در جلسه خود با کمیته قضایی مجلس سنا، از گفتن حقایق خودداری کرده است.

روز پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت (دوم مه) جلسه کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا بدون حضور ویلیام بار، وزیر دادگستری برگزار شد.

ویلیام بار پس از حضور در برابر اعضای کمیته قضایی مجلس سنا قرار شرکت در برابر کمیته قضایی مجلس نمایندگان را لغو کرده بود. جلسه‌ای که قرار بود روز پنجشنبه دوم ماه برگزار شود.

در جلسه کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا قرار بود که افزون بر اعضای این کمیته، مشاوران حقوقی دو حزب دموکرات و جمهوریخواه نیز حضور یابند. همین موضوع را ویلیام بار دلیلی برای لغو قرار خود دانسته و از آن تحت عنوان اقدامی "بیهوده" و "بی‌سابقه" انتقاد کرده بود.

  • اتهام دروغگویی

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات، ویلیام بار را متهم به دروغگویی به کنگره آمریکا کرد.

پلوسی در این جلسه گفته بود که وزیر دادگستری آمریکا در جلسه خود با کمیته قضایی مجلس سنا که روز چهارشنبه اول ماه مه برگزار شده بود، درباره گزارش رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده تماس با روسیه دروغ گفته است. چنین عملی از منظر قانون اساسی آمریکا جرم محسوب می‌شود.

در همین رابطه، شماری از نمایندگان وابسته به حزب دموکرات خواستار کناره‌گیری او از مقام خود شدند. نانسی پلوسی در عین حال تاکید کرد که ویلیام بار نه تنها الزام وفاداری به دونالد ترامپ را بر الزام پایبندی به وظایف خود ارجح دانسته بلکه حتی مصالح شخصی خود را بر الزام‌های کاری ترجیح داده است.

جری نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان نیز ویلیام بار را به خوش‌خدمتی به ترامپ متهم کرد. نادلر گفت دونالد ترامپ همه تلاش خود را به کار بسته تا حق نظارت کنگره بر تصمیم‌های او را مخدوش کند.

سایت خبری "اشپیگل آنلاین" نیز با انتشار گزارشی در همین رابطه به نقل از رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان نوشته است که قانون اساسی آمریکا به گونه‌ای تنظیم شده که مانع از تبدیل یک رئیس جمهور به یک "دیکتاتور" شود.

نادلر بر این باور است که دخالت‌های ترامپ و تلاش او برای مخدوش کردن اصل جدایی قوا در آمریکا، به چنین خطری دامن زده است.

اشاره رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان به همکاری تنگاتنگ قوه قضاییه با قوه مجریه در آمریکا است.

کد خبر 439128

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha