چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: تظاهرات هزاران معترض در پایتخت هندوراس که مسالمت‌آمیز آغاز شده بود به خشونت و درگیری با پلیس کشیده شد. تظاهرکنندگان که بیشتر دانشجو، معلم و کارمند حوزه درمان بودند رئیس جمهوری هندوراس را به دیکتاتوری متهم می‌کنند.

تظاهرات ضد دولتی در هندوراس

به گزارش دویچه وله، بنابرگزارش‌ها حدود ده هزار نفر در تگوسیگالپا، پایتخت هندوراس، به خیابان آمدند تا علیه برنامه‌ها و سیاست‌های رئیس جمهوری این کشور، خوان اورلاندو ارناندز اعتراض کنند.

خبرگزاری رویترز سه‌شنبه دهم اردیبهشت (۳۰ آوریل) به نقل از رسانه‌های محلی گزارش داد که تظاهرات ابتدا آرام در جریان بود که ناگهان عده‌ای که نقاب بر چهره داشتند با سنگ و کوکتل مولوتف به پلیس و نیروهای امنیتی حمله‌ور شدند.

با شدت گرفتن درگیری‌ها پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک‌آور استفاده کرد. شماری از تظاهرکنندگان با سنگ و مواد آتش‌زا به ساختمان شهرداری و چند عمارت دیگر دولتی حمله کردند و خرابی‌های زیادی بر جا گذاشتند.

  • به آتش کشیدن دفتر شهردار پایتخت

به گزارش رویترز گروهی که چهره خود را پوشانده بودند دست‌کم چهار ساختمان، از جمله دفتر شهردار پایتخت را به آتش کشیده‌اند.

تظاهرکنندگان که بیشتر جوانان دانشجو، معلم و کارمند شاغل در حوزه بهداشت بوده‌اند به طور عمده به تغییرات گسترده‌ای معترض‌اند که دولت قصد ایجاد آنها را در بخش‌های آموزشی و سلامت دارد.

شاغلان این حوزه‌ها بیم دارند که تغییرات مورد نظر دولت و خصوصی‌سازی بخش‌های آموزشی و بهداشت به اخراج‌های دسته‌جمعی و بیکاری منجر شود.

اتحادیه‌های پزشکان و معلمان چند روز پیش دعوت به اعتصاب کرده بودند که در پی آن شاغلان در بسیاری از واحدهای آموزشی و مراکز درمانی دست از کار کشیده‌اند.

  • حمایت آمریکا از دولت

تظاهرکنندگان رئیس جمهوری هندوراس، خوان ارناندز را متهم می‌کنند که کشور را به سمت یک دیکتاتوری فردی سوق می‌دهد. قدرت سیاسی در این کشور آمریکای مرکزی در حال حاضر در دست محافظه‌کارانی است که ایالات متحده آمریکا پشتیبان اصلی آنها محسوب می‌شود.

دولت هندوراس تغییرات مورد نظر خود را ضروری می‌خواند و می‌گوید این اصلاحات برای افزایش بهره‌وری، بهبود زیرساخت‌ها و آموزش بهتر شاغلان ضروری هستند.

رئیس کنگره هندوراس ضمن پشتیبانی از لایحه‌های دولت برای پیش‌ بردن اصلاحات می‌گوید معترضان "نمی‌خواهند یا نمی‌توانند" قوانین را بفهمند، زیرا اخراج شاغلان در این قوانین مطرح نشده است.

قوانین مورد نظر دولت برای پیشبرد تغییرات در سیستم آموزشی و بهداشتی هندوراس هنوز به تصویب نهایی نرسیده و به اجرا درنیامده است.

بنابر گزارش‌ها، همزمان با حرکت‌های اعتراضی در پایتخت، در شمار دیگری از شهرهای هندوراس نیز تظاهراتی علیه دولت بر پا شده است. این کشور حدود هشت میلیون نفر جمعیت دارد که در ۱۸ استان زندگی می‌کنند.

هندوراس پس از یک دوره طولانی حکومت نظامیان، از سال ۱۹۸۰ میلادی توسط دولت‌هایی اداره می‌شود که همه ترکیبی از محافظه‌کاران و ملی‌گرایان راست‌گرا بوده‌اند و وجه مشترکشان نزدیکی به واشنگتن بوده است. شرکت آمریکایی "یونایتد فروت" از بزرگترین سرمایه‌گذاران و کارفرمایان هندوراس به شمار می‌رود.

پس از انتخابات ریاست جمهوری ابتدای سال ۲۰۱۸ نیز شماری از معترضان به نتایج انتخابات دست به تظاهرات خشونت‌آمیزی زدند که در جریان آن به تعدادی از عمارت‌های دولتی آسیب رسید و شیشه‌ها و ویترین‌های تعدادی از بانک‌ها و فروشگاه‌ها فرو ریخته شد.

کد خبر 438993

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha