همشهری‌آنلاین: پانزدهمین نشست کمیسیون سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری کلانشهرها با بررسی موضوع‌هایی چون ارائه مشوق‌های سرمایه‌گذاری برای تامین منابع مالی شهرداری‌ها و لایحه درآمدهای پایدار به میزبانی شهرداری کلانشهرکرج برگزار شد.

محمع كلانشهرها

به گزارش شهرنوشت به نقل از روابط عمومی مجمع شهرداران کلانشهرها، کمال مرادی، دبیرکل مجمع شهرداران با ابراز امیدواری از این‌که نتایج این نشست گره‌ای از مشکلات سرمایه‌گذاری در کلانشهرها را مرتفع سازد؛ اظهار داشت : ما آمادگی داریم تا نتایج و تصمیمات این کمیسیون را در  نشست مجمع شهرداران کلانشهرها مطرح و به تصویب برسانیم.

مرادی با بیان این‌که باید لوایح به گونه‌ای تنظیم شود که سرمایه‌گذاری را تسهیل کند؛ اظهار داشت: متاسفانه در آنچه که دولت در خصوص لوایح درآمدهای پایدار منتشر کرده عوارض را به مالیات تبدیل کرده است که این امر تا حدود زیادی حقوق شهرداری‌ها برای کسب درآمدهای پایدار را تضییع می سازد.

مرادی همچنین بهترین راهکار شکوفایی و مدیریت شهرها را فعال‌سازی حوزه سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاران دانست و اذعان داشت: این موضوع می‌تواند ارزش افزوده زیادی برای شهرها به همراه داشته باشند.

دبیر کل  این مجمع تسهیل قوانین مربوط به سرمایه‌گذاری را از راهکارهای مهم برای جذب سرمایه‌گذار عنوان کرد و افزود: در چنین جلساتی باید تبادل‌نظر مدیران کلانشهرها  مورد توجه قرار گیرد، چراکه با همفکری و تبادل‌نظر، آرامشی در حوزه مدیریت شهری در راستای آبادانی کلان‌شهرها تحقق خواهد یافت.

او دفاع از حقوق شهرداری‌ها در نبود اتحادیه را از مهم‌ترین اهداف این مجمع عنوان کرد و افزود:  طی یک سال اخیر توانستیم با تدبیر و راهبری دکتر پیروز حناچی رئیس مجمع شهرداران کلانشهرها در حوزه قانون‌گذاری و مجلس حضور جدی داشته باشیم و جلسات کارشناسی متعددی را با مجلس، دولت و دیوان عدالت اداری برگزار  و با  اثر گذاری در عرصه های مختلف، برای آبادانی شهرها از حقوق مدیرت شهری دفاع کنیم.

حسین آبتن، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری شهر و رئیس کمیته سرمایه‌گذاری کلانشهرها، نتایج و دستاوردهای نشست مذکور را تشریح کرد و افزود: در روز اول نشست که با حضور دبیر کل مجمع شهرداران کلانشهرها، اعضای کمیسیون و نماینده سازمان شهرداریها برگزار شد، لایحه درآمدهای پایدار شهرداریها که در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی دردست بررسی است و یکی از فصول مهم آن به موضوع سرمایه گذاری و مشارکت و نیز شیوه های تأمین منابع مالی برای شهرداریها اختصاص دارد، نظرات و پیشنهادات اصلاحی و تکمیلی جمع بندی و مقرر شد توسط  مجمع شهرداران کلانشهرها به کمیسیون های تخصصی مجلس ارائه شود.

در ادامه، چالش‌ها و مشکلات شهرداری‌های کلانشهرها در خصوص ساختار تشکیلاتی سازمان‌های سرمایه‌گذاری و نیز اساسنامه ابلاغی وزارت کشور برای سازمان‌های مذکور مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به نقش مهم و تأثیر گذاری سازمانهای مذکور در پیشبرد اهداف مدیریت شهری و نیز توسعه رونق شهرها از طریق جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی، مقرر شد پیشنهادات اصلاحی از طریق مجمع شهرداران کلانشهرها به سازمان شهرداری‌های وزارت کشور ارائه و پیگیری شود.

آبتن در ادامه با اشاره به لایحه مشارکت عمومی – خصوصی که پس از سالها تلاش و بررسی تخصصی، توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تدوین و پس از تصویب در هیأت دولت، جهت تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده اظهارداشت: شهرداری‌ها نیز در زمره دستگاهها و نهادهای مسئول این لایحه آورد شده است که سناریوهای پیشنهادی در خصوص اصلاح موارد مربوط به شهرداری‌ها در این لایحه تنظیم و مقرر شد به کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارائه شود.

در این جلسه همچنین موضوع مشوق‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران و نمونه‌های موفق پروژهای سرمایه‌گذاری تشریح و اهمیت برون‌سپاری و ایجاد درآمد پایدار در شهرداری‌ها و لزوم  بسترسازی برای  توسعه خدمات‌رسانی و تحقق برنامه‌های سرمایه‌گذاری تاکید شد.

در این نشست رفع مراحل اداری طولانی، پرهیز از صدور شیوه‌نامه‌های مکرر، کوتاه و منطقی کردن فرآیند کار و استفاده از نظرات صاحب‌نظران خصوصا سرمایه گذاران در برطرف کردن موانع اجرایی و چگونگی تامین امنیت سرمایه و تدوین و تصویب ساز و کارهای شفاف از جمله راهکارهای حل مشکلات سرمایه‌گذاری عنوان شد.

گفتنی است درحاشیه این نشست اعضای کمیسیون از پروژه‌های مشارکتی شهرداری کرج از جمله باغ لاله‌ها بازدید کردند.

پانزدهمین نشست کمیسیون سرمایه گذاری شهرداری‌های کلانشهرها با قدردانی از میزبانی شهرداری کرج و نیز تعیین کلانشهر ارومیه به عنوان میزبان نشست آتی کمیسیون، به کار خود پایان داد.

کد خبر 438728

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha