یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۹
۰ نفر

ستاره حجتی-گرگان-خبرنگار: «آق‌قلا دیگر توان ندارد و این وضع مربوط به شدت سیل یا ناآگاهی از مدیریت آن نیست. این شهرستان دیگر رمقی برای سیل دوباره ندارد.

حوادث سيل

۴۰ روز است که خانه‌های مردم روی آب نه، که در آب است.» اینها بخشی از صحبت‌های «امان‌محمد» است. «امان‌محمد» کودکی بر دوش و چکمه بر پا از کوچه‌های حکیم‌آباد می‌گذرد. چهره‌ای خسته و تکیده دارد. می‌گوید: «چند روز است به ما گفته‌اند ممکن است شهر دوباره کمی آب‌گرفتگی داشته باشد، اما قرار نبود یک بار دیگر نیمی از خانه‌ها در آب فرو برود. به ما گفته بودند جای نگرانی نیست، اما چطور جای نگرانی نیست؟» 

رهگذرهای دیگر یا آنها که دارند تلاش می‌کنند وسیله‌ای جابه‌جا کنند هم گاهی به ترکمنی چیزهایی می‌گویند. «امان‌محمد» اما برایمان جمله به جمله ترجمه نمی‌کند. فقط می‌گوید: «همه ناراضی‌اند. چرا نباشند؟ مگر می‌شود بیش از یک ماه این‌طور زندگی کرد؟ خود مدیران می‌توانند؟ خود شما می‌توانید؟»

  • روز از نو، روزی از نو

«شهناز» زن جوان ترکمنی است. چند ساک بر دوش به سختی در حال عبور است. به سمت ورزشگاه می‌رود: «به خانه نیامده باید یک بار دیگر برویم. گفتند آب را کنترل می‌کنند. گفتند خطری نیست. حالا می‌گویند این آب وشمگیر است. مگر دفعه قبل از کجا آمده بود؟ این همه خانه خراب شد. این همه دام مرد. زمین‌ها از بین رفت. جاده‌ها را بریدند. اینجا و آنجای شهر کانال زدند. وسیله آوردند، بردند و حالا روز از نو و روزی از نو.»

وقتی می‌گویم همه چیز درست می‌شود و خیلی زود به خانه بر می‌گردید «شهناز» انگار دروغ بزرگی شنیده باشد با تغیر می‌گوید: «مثل دفعه قبل؟ تمام دام‌های ما از بین رفت. وسایل خانه‌مان از بین رفت. حالا شما می‌گویید خیلی زود همه چیز مرتب می‌شود؟ بچه‌های ما ترسیده‌اند. روزهای اول همه چیز برایشان مثل بازی بود. حالا اما می‌ترسند. ناراحتند. شب‌ها کابوس می‌بینند. دلشان می‌خواهد به خانه‌هایشان برگردند. اگر قرار بود چیزی درست شود همان بار اول می‌شد. هیچ وقت فکر نمی‌کردیم زندگی‌مان این‌طوری شود. خانه و زندگی را از دست دادن سخت است. شماها می‌آیید و می‌روید. هیچ‌کس حرف ما را نمی‌فهمد.»

  •  روستاهای آب‌گرفته

تنها شهر آق‌قلا نیست که دچار بحران دوباره شده. روستاها پیش از شهر بار دیگر قربانی سیلاب شدند. روستاهای سقریلقر، یلمه‌خندان و میرزاعلی هنوز هم شبیه خط مقدم یک جبهه‌اند. به‌ویژه در روستای یلمه‌خندان که ۶۰۰ زن و مرد و نیروی جهادی و نظامی و دولتی ۲ شب و روز است در حال مستحکم کردن آب‌بندان هستند. اما آب کار خودش را می‌کند و راه خودش را می‌رود. حتی اگر شده سنگ را باز کند به خطی می‌رود که می‌خواهد. این روستاها در ۲ شب گذشته در محاصره آب بودند و حالا بیش از یک روز است که آب فتحشان کرده است و تتمه آنچه را هم از سیلاب نخست باقی‌مانده به ورطه نابودی کشانده است. 

«ابراهیم» می‌گوید: «شب نخست این مردم بودند که همه کارها را انجام می‌دانند. از دل و جان مایه گذاشتند. کمتر کسی در این روستا هست که خانه‌اش از سیل بی‌نصیب مانده باشد. زن‌ها و بچه‌ها باید به محل امن می‌رسیدند و هر کس دستش می‌رسید باید برای نگه‌داشتن آب‌بندان تلاش می‌کرد. اقدامات و امکانات اما کافی نیست. گفته بودند همه ماشین‌های اعزامی به گلستان در استان می‌مانند. اینجا نیاز به بسیج نیروهاست.

اما به نظر مسئولان موضوع را خیلی جدی نگرفتند. مدام می‌گفتند اوضاع تحت کنترل است.»
چهره «ابراهیم» و نگاهش تمام خستگی این روزها را روایت می‌کند. می‌گوید: «فکر می‌کنم حالا همه چیزمان را از دست داده‌ایم. فرزندانمان وحشت دارند. اینجا مردم هم خسته هستند و هم عصبانی. وقتی آب به روستاها رسید مردم به فکر خودشان نبودند. به این فکر بودند که لااقل آب دوباره به شهر نرسد. اما متاسفانه رسید.»

  • پیش‌بینی‌ها درست از آب درنیامد

فرماندار آق‌قلا اما به همشهری می‌گوید:‌ «تلاش می‌کنیم اوضاع به شرایط بحرانی پیش بازنگردد. بلافاصله پس از شروع سیلاب و طغیان در بالادست براساس برآورد دبی آب رودخانه، جلسه اضطراری مدیریت بحران تشکیل شد. پیش‌بینی‌ها درست از آب در نیامد و متاسفانه بین ۳۰ تا ۴۰ درصد شهر دوباره دچار آب‌گرفتگی شد. آب در محله کل‌آباد به بالای یک متر رسید و محله‌های تازه‌آباد و حکیم‌آباد هم دچار آب‌گرفتگی شدید شده است.»

«امان گلدی‌ ضمیر» درباره وضع روستاها هم توضیح می‌دهد: «متاسفانه روستاهای میرزاعلی و یلقی‌خندان و سقر شرایط مساعدی ندارند و تقریبا به وضع روزهای نخست فروردین بازگشته‌اند. کشاورزانی که پیش از این کم و بیش از سیل آسیب دیده‌اند با هر وسیله‌ای در تلاش برای مهار و هدایت روان‌آب‌ها هستند تا از نابودی کامل مزارع خود جلوگیری کنند.»

  • مصوبه‌های ستاد بحران در آق‌قلا

«میرمحمد غراوی» سرپرست استانداری گلستان هم به همشهری می‌گوید: «جلسه ستاد مدیریت بحران در دفتر فرماندار شهرستان آق‌قلا بلافاصله و از شب پنجشنبه برگزار شده است. در این جلسه فوری که با حضور اعضای شورای تامین و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد مدیریت بحران استان برگزار شد، کنترل سیلاب و مهار آب قبل از ورود به محله‌های شهری تقویت استحکام سیل‌بندها، ساخت کانال و داکت دوم مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و کارها بر این اساس در حال انجام است. هم‌چنین برخی از مدارس آق‌قلا به دلیل آب‌گرفتگی دوباره تعطیل اعلام شده است.» 

  • وضع اضطرار در آق‌قلا

مدیر کل بحران استانداری گلستان هم با بیان این‌که سیلاب به دلیل شکستن سیل‌بندهای اطراف روستای یلمه‌خندان اتفاق افتاده است به همشهری می‌گوید: «متاسفانه آب در مسیر حرکت به سمت آق‌قلا شتاب گرفته است. همه نیروهای جهادی، نظامی و مردمی تلاش دارند با ایجاد سیل‌بند و دیوار مسیر حرکت سیلاب را مدیریت کنند، اما با توجه به حجم بالای آب این کار بسیار مشکل به نظر می‌رسد.»مجتبی جمالی می‌افزاید: «از روز جمعه تخلیه همه مناطق خطرناک در آق‌قلا شروع شده است. همچنین موقعیت اضطراری اعلام شده است و مکان‌هایی مانند مساجد و ورزشگاه‌ها برای اسکان آمادگی دوباره دارند.»

  • ترمیم‌ آب‌بندها در آق قلا

فرمانده سپاه نینوا گفت: همه مردم و مسئولان در حال تلاش برای ترمیم آب‌بند و جلوگیری از ورود آب به شهر هستند. سردار حسین معروفی افزود: پیش بینی می‌شود ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت اگر کنترل مطلوبی برای جریان آب صورت بگیرد، آب از منطقه عبور ‌کند. وی ادامه داد: می‌توان ۵۰ درصد از حجم این آب را در کانال «بند ولی» قرار داد و به سمت دشت هدایت کرد.

  • اسکان اضطراری ۱۲۵۰ نفر 

رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان آق‌قلا گفت: ۱۲۵۰ نفر از شهروندان آق قلا در محل‌های اسکان اضطراری اسکان داده شدند. حسن پاک‌نیا افزود: با توجه به هشداری که توسط فرمانداری آق‌قلا اعلام شد ۱۱ محل برای اسکان موقت مردم در نظر گرفته شده است. به گفته وی، تاکنون ۴۸ هزار و ۹۹۳ بسته غذایی و بهداشتی از محل کمک‌های غیرنقدی مردم در مناطق سیل‌زده استان توزیع شده است.

کد خبر 438702

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha