همشهری آنلاین: آمریکا حمایت روسیه و چین درباره فرمول کلیدی توافق صلح در حال مذاکره با طالبان را بدست آورد: خروج نیروها از افغانستان در مقابل تعهد طالبان به عدم استقبال و پذیرش شبه نظامیان خارجی.

مذاکره با طالبان

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، زلمای خلیل زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان که اخیراً با طالبان گفت‌وگو داشته، این توافق را یک نقطه عطف در تلاش‌ها با هدف پایان دادن به جنگ پس از دیدارش با نمایندگانی از چین و روسیه در مسکو توصیف کرد.

در بیانیه مشترک سه طرف، آنها خواستار یک روند صلح جامع تحت رهبری افغانستان شده و به نکاتی درباره مطرح کردن یک توافق نهایی اشاره کردند.

در این بیانیه که توسط وزارت خارجه آمریکا منتشر شد، آمده است: سه طرف خواستار یک خروج قاعده‌مند و مسئولانه نیروهای خارجی از افغانستان شدند که بخشی از یک روند جامع صلح محسوب می‌شود. آنها همچنین گفته‌اند که طالبان متعهد شده با داعش و القاعده مبارزه کند.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: طالبان وعده داده که از مناطق تحت کنترل خود برای تهدید سایر کشورها استفاده نکند و از شبه‌نظامیان خارجی استقبال نکند، به آنها کمک مالی نرساند و آنها را مورد آموزش قرار ندهد.

خلیلزاد گفته که این بیانیه در کنار گفتگوهای اخیرش در لندن با نمایندگانی از اروپا به این معناست که ما یک توافق بین‌المللی درباره رویکرد آمریکا در راستای پایان جنگ در افغانستان داریم. کارهای زیادی باید صورت گیرد اما این یک نقطه عطف است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به شدت به دنبال پایان طولانی‌ترین جنگ خارجی ایالات متحده است.

روسیه و چین هر دو منافع زیادی در افغانستان دارند. حدود ۱۴ هزار نیروی شوروی از سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۹ در جریان درگیری میان شبه نظامیان تحت حمایت آمریکا در افغانستان کشته شدند.

چین نیز هم از نظر اقتصادی و هم از نظر نظامی در افغانستان دخیل است.

خلیل زاد قرار است گفتگوهایی جداگانه را در جریان جدیدترین سفرش به پاکستان و هند داشته باشد.

کد خبر 438555

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha