«آمریکا میز را ترک کرده است. میز همانجاست.» این پاسخ ظریف در نیویورک به سؤالی درباره مذاکره احتمالی ایران و آمریکاست،

ظريف

ظریف در سخنرانی خود در انجمن آسیایی نیویورک یک پیشنهاد جدید برای مذاکره با آمریکا روی میز گذاشت. محمد جواد ظریف در این نشست در پاسخ به این سؤال که آمریکا اعلام کرده تا زمانی که ایران به‌صورت یک نیروی انقلابی عمل کند و رفتار عادی نداشته باشد، این جنگ سرد ادامه خواهد یافت، تأکید کرد: این آمریکاست که باید به رفتار خود نگاه کند نه ایران، این یک سیاست خطرناک است که آمریکا پیگیری می‌کند که نه‌تنها قطعنامه شورای امنیت را نقض می‌کند، بلکه دیگران را به چنین تخلفی دعوت می‌کند.

تحریم‌های این دوره کاملا متفاوت هستند چون هیچ مبنایی از سوی شورای امنیت وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: این نخستین بار است که یک عضو دائم شورای امنیت از دیگران می‌خواهد که قطعنامه سازمان ملل را نقض کنند و اگر نکنند آنها را تنبیه می‌کند.

ظریف ادامه داد: تیم «ب» (بی‌بی، بن‌سلمان، بن زاید و بولتون) از اول این قرارداد را نمی‌خواستند. من به اینها تیم «چهار ب» می‌گویم. ما قراردادی نوشتیم که با دقت وارد جزئیات شده بود اما حالا ترامپ می‌گوید که قرارداد بهتری می‌خواهد. او نمی‌تواند چنین قراردادی را دیکته کند.

مجری این برنامه پرسید: مکالمه بین ایران و آمریکا به سطح پرتنشی رسیده است. امروز صحبت‌های زیادی از سوی ایران مطرح شده، از قبیل تروریسم اقتصادی آمریکا یا بحث‌هایی درباره تنگه هرمز، آیا اینها فقط حرفند یا عملی می‌شوند؟ وزیر امور خارجه پاسخ داد: به‌نظر من آقای ترامپ می‌خواهد به یک سری از وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند. او فکر می‌کند که به ایران فشار حداکثری وارد کند و ما را به زانو در بیاورد. او اشتباه می‌کند. ما صدها سال است که آنجا هستیم و به زانو در نمی‌آییم.

ظریف افزود: ما به تاریخ در دوره‌های دو یا چهار ساله نگاه نمی‌کنیم. ما به هزاره‌ها نگاه می‌کنیم و می‌گوییم که اقتدار و احترام برای فروش نیست. این هرگز اتفاق نخواهد افتاد و حتی اگر من بخواهم، مردم ایرانند که اجازه چنین کاری را نخواهند داد. رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران با بیان اینکه ترامپ گرفتار یک توطئه شده است در پاسخ به اینکه این توطئه چیست، گفت: اینکه ایران را مجبور به واکنش کنند. باید بدانید که خلیج‌فارس شاهراه حیات ماست و من تأکید می‌کنم خلیج‌فارس؛ دوستان آن را با خلیج مکزیک اشتباه نگیرند.

  • نفتمان را می‌فروشیم 

 وزیر خارجه افزود: اسم‌ها مهم هستند و نمی‌دانم چرا آن قدر بچگانه با اسم‌ها بازی می‌کنند. علاوه بر این آمریکا باید بداند که خلیج‌فارس خلیج مکزیک نیست. این شاهراه حیاتی و بخشی حیاتی از امنیت ملی ماست. تا زمانی که امنیت ملی ما تامین شود این شاهراه باز خواهد بود.ظریف خاطرنشان کرد: ما باور داریم که می‌توانیم نفتمان را بفروشیم، راهش را پیدا کنیم و از تنگه هرمز با امنیت استفاده کنیم اما اگر آمریکا بخواهد حرکت دیوانه واری بکند که جلوی این کار را بگیرد، باید منتظر عواقب آن باشد.

وی در پاسخ به اینکه چه حرکات دیوانه واری؟ گفت: حرکاتی که «تیم ب» توطئه می‌کند و آمریکا انجام می‌دهد. کسانی که به تنگه هرمز وارد می‌شوند باید با تامین‌کنندگان امنیت آن صحبت کنند که نام آنها سپاه است. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد: قوانین ما در تنگه هرمز تغییر نکرده و راه‌های مکالمه باز است. آنها می‌توانند با هماهنگی با ایران وارد تنگه شوند و با هماهنگی با عمان خارج شوند. این انتخاب آنهاست. 

ظریف با بیان اینکه اگر همسایگان ما آماده یک قرارداد عدم‌تجاوز به ایران باشند ما آماده‌ایم، اظهار کرد: این پیشنهاد را ۵ سال پیش دادیم و هنوز این پیشنهاد روی میز است. وزیر امور خارجه ادامه داد: برخی افراد فکر می‌کنند ما منتظریم که در سال۲۰۲۰ دمکرات‌ها روی کار بیایند. اما باید بدانید که ما منتظر چنین روزی نیستیم، دولت‌های دمکرات همان قدر با ما دشمنی کرده‌اند که دولت‌های جمهوریخواه داشته‌اند. ما منتظر روزی هستیم که آمریکا یاد بگیرد و تصمیم اشتباه نگیرد. ظریف خاطرنشان کرد: ما به زورگویی آلرژی داریم، با ما با احترام حرف بزنید، نمی‌میرید، باور کنید که نمی‌میرید. آمریکا باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد به قراردادهای بین‌المللی احترام بگذارد یا نه، سیاست فشار نتیجه مثبتی نخواهد داشت. 

  • تبادل زندانیان

وزیر خارجه در مورد زندانی‌های محیط‌زیستی هم گفت: این شغل من نیست، قوه قضاییه ما مستقل است و آنها اتهام‌هایی زده‌اند که من با آنها موافقتی نکرده‌ام اما این جایگاه من نیست، من به اندازه کافی کار دارم که جلوی جنگ را بگیرم و فشار اقتصادی را از روی مردمم بردارم. وزیر امور خارجه افزود: در آمریکا و اروپا، ایرانیانی هستند که در زندانند چون آمریکا به آنها اتهام نقض تحریم‌ها را زده است. اتهام آنها ارسال تجهیزات هواپیمای مسافربری و نه جت بوده است. ما مترجم داریم که در استرالیا در زندان است که در زندان بچه دار شده است.

ظریف ادامه داد: ما در مورد نازنین زاغری صحبت می‌کنیم، که البته من ناراحت هستم از شرایط او و به‌عنوان وزیر امور خارجه هر چه از دستم برآمده برای کمک انجام داده‌ام اما هیچ‌کسی از زنی که در استرالیا در زندان است، نمی‌گوید. وی اضافه کرد: من این پیشنهاد را علنا می‌دهم، بیایید زندانی‌ها را تبادل کنیم. این پیشنهاد را ۶‌ماه پیش به آمریکا دادیم اما پاسخی نگرفتیم، من در این رابطه اختیاراتی دارم و قبلا این مذاکره را کرده‌ام و به نتیجه رسیده‌ام، بازهم می‌توانم. 

وزیر امور خارجه یادآور شد: آقای بولتون سال گذشته به جلسه تروریست‌های مجاهدین خلق رفت و قول داد که ما سال۲۰۱۹ نخواهیم بود و او در تهران خواهد بود. اما امروز من اینجا هستم به‌جای اینکه او در تهران باشد.

کد خبر 438458

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha