مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: حناچی گفت: باید تلاش کنیم تا علاوه بر آفرینش اثر معماری خوب، با استفاده از ظرفیت‌های فراوان معماران جوانان به‌اضافه تجربه قدما، وضعیت بهتری را برای شهرمان بسازیم.

حناچي در مراسم جايزه معماري ميرميران

پیروز حناچی، شهردار تهران عصر سه‌شنبه سوم اردیبهشت به خانه هنرمندان رفت تا در مراسم بزرگداشت روز معمار، یادمان و جایزه معماری میرمیران که برای سیزدهمین سال متوالی برگزار شد، شرکت کند.

به گزارش شهرنوشت، پیروز حناچی در ابتدای سخنان خود در این مراسم ضمن تبریک «روز معمار» گفت: امروز به نام یکی از خلاق‌ترین معماران این سرزمین، شیخ بهایی نام‌گذاری شده است؛ به همین بهانه یاد می‌کنم از مهندس میرمیران که افتخار شاگردی ایشان را داشتم.

حناچی با اشاره به ویژگی‌های این معمار معاصر ادامه داد: یکی از نکاتی که مهندس میرمیران بر اساس اعجاز اصفهان بر آن تأکید داشتند، انطباق ساختار تاریخی شهر بر زندگی امروز بود؛ او معتقد بود آن‌قدر طراحی‌های تاریخی زیبا و درست انجام شده که امروز هم کارایی دارد. امیدواریم همه معمارانمان با همین افق دید به موضوعات بنگرند و مسایل را فراتر از دوران حاضر ببینند.

شهردار تهران با بیان این‌که نام شیخ بهایی و روز معمار به یکدیگر گره خورده‌اند و اعجاز این معمار ایرانی را هنوز هم می‌توان دید، گفت: این جمله که «معماری رد زمان است در فضا» از گفته‌های به یاد مانده از مهندس میرمیران است؛ یادش را گرامی می‌داریم و کار خیر شما را که در قالب این مراسم استمرار یافته است، به فال نیک می‌گیریم.

حناچی در ادامه به سفر اخیر خود به عراق اشاره و عنوان کرد: هفته گذشته به دعوت شهردار بغداد به عراق رفتم؛ به طاق کسری سر زدم و به ایوان مداین که در باقی‌مانده‌های احتمالا شهر تیسفون در جنوب بغداد قرار گرفته است. این بنا هنوز هم یکی از پراعجاب‌ترین سازه‌های معماری در جهان تلقی می‌شود و حقیقت این است که حال خوبی ندارد.  

او تصریح کرد: طاق کسری بخشی از تاریخ، هنر و معماری ایران را با خودش حمل می‌کند. امیدوارم شرایطی به وجود آید تا این بنا را به بهترین شکل حفظ کنیم و از این وضعیت نجات دهیم؛ بنایی که مقیاس کوچک آن را در کاخ اردشیر در فیروزآباد داریم؛ بنایی که اوج اعتلای معماری دوره ساسانی است.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروز روزهای خوبی را در تهران می‌گذرانیم. پیش از آن‌که به این‌جا بیایم در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بودم؛ آن‌ها هم به مناسبت روز معمار فضایی را فراهم کرده بودند. حتی اگر این قبیل اقدامات را با نگاه تولید ثروت هم ببینیم، باز هم مهم این است که امکانات بیشتری را برای شهر فراهم خواهد کرد.

حناچی عنوان کرد: مهم این است که هر جا از خرد جمعی برای ساختن شهر استفاده می‌کنیم، تجربیات بهتری به دست می‌آوریم؛ از میدان آزادی تا کتابخانه ملی، از طرح توسعه حرم حضرت معصومه(س) تا حتی همین اواخر در پل طبیعت. این موارد نتایج استفاده از خرد جمعی است. وقتی فضایی برای جوانان و نیروهای جدید ساختیم، اگر قواعد و آداب قضاوت را نیز رعایت کنیم، قطعا نتایج بهتری خواهیم گرفت.

او ادامه داد: به زودی نتایج مسابقه بین‌المللی محور قطار تهران-تبریز را در تهران خواهیم داشت؛ محوری به طول ٩ کیلومتر که ٢٢ شرکت خارجی هم در مسابقه آن حاضر بودند. یکی از این شرکت‌ها همان است که در بارسلون هم چنین طرحی را پیاده کرده بود. امیدوارم این طرح در مناطق ١٧ و ١٨ تحول بزرگی ایجاد کند.

شهردار تهران گفت: تلاشمان در تهران بر این است که بتوانیم از خلاقیت برای تولید ثروت نیز استفاده کنیم؛ این نگاه در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد؛ اگر هوشمندی وجود داشته باشد تولید میسر است. بسیاری از توریست‌هایی که به مادرید سفر می‌کنند، ۴٠٠ کیلومتر از آن فاصله می‌گیرند تا موزه گوگنهایم را ببینند.

شهردار تهران به وقوع سیل در چند استان کشور نیز اشاره کرد و گفت: در آغاز سال ٩٨ هجری شمسی سیلی را در کشور تجربه کردیم که به‌عنوان پدیده دوره‌های ۵٠ تا ١٠٠ ساله دسته‌بندی می‌شود و این در حالی است که ما مطالعاتمان درمورد سدها را برای دوره‌های ٢۵ ساله انجام می‌دهیم. دبی ورودی سد کرخه در روزهای آغازین وقوع سیل به ٨ هزار متر مکعب در ثانیه رسید به طوری که مجبور شدند با اطلاع قبلی به پایین‌دست، دریچه‌های سد را باز کنند؛ خوشبختانه تمهیداتی اندیشیده شد تا شهرهای اصلی زیر آب نرفتند، اما مناطق روستایی و حجم بسیار زیادی از زمین‌های زراعی زیر آب رفتند.

حناچی خاطرنشان کرد: در کنار این تلخ‌کامی در شیراز، گلستان، لرستان و خوزستان، این بارش‌ها مواهب دیگری نیز داشت؛ تخمین میزان آب در سدها حدود ۵۴ میلیون متر مکعب است؛ ده تالاب کشور که خشک شده بودند، مجدد احیا شدند. دریاچه ارومیه به وضعیت عادی برگشت؛ دریاچه هامون نیز احیا شد چرا که همین سیل در افغانستان نیز اتفاق افتاد. تخمین زده می‌شود که بیش از ٨٠ میلیارد متر مکعب باران در کشور باریده است که بخشی از آن را به شکل سیل دیدیم. نقطه ای که آمادگی وجود داشت، اتفاق خاصی نیفتاد و نقاطی هم که غافلگیری پیش آمد، سیل خسارت‌هایی را به بار آورد.

او گفت: نکته دیگری که می‌خواستم به مناسبت روز معمار به آن اشاره کنم این است که هسته قدیمی شهرهای ما هیچ کدام زیر آب نرفتند؛ نه در پل‌دختر و نه در خرم آباد. مورد دیگری را نیز خودم درباره بازار زند شیراز دریافتم؛ در مغازه‌های این بازار سکوهایی است که هیچ وقت دلیل وجودشان را نمی‌دانستم، اما وقتی دیدم که تمام بازارها را آب گرفته اما داخل حجره‌های این بازار درگیر آب‌گرفتگی نشده است، فلسفه وجودی آن سکوها را دریافتم. این یعنی آن شهر بارها سیل را تجربه کرده و معمارانش از این تجربه یک اثر همیشگی ساختند.

حناچی اضافه کرد: هیچ‌کدام از پل‌های پایین‌دست خرم‌آباد نیز تخریب نشدند؛ تنها یکی از پایه‌ها به دلیل نداشتن اتصال به سقف کمی منحرف شد؛ تأکید می‌کنم، تنها کمی انحراف، و نه شکستگی و تخریب. ما در پل‌هایمان حداکثر از ٢ دهنه بیشتر استفاده نمی‌کنیم، اما شما می‌بینید که برخی پل‌های ساسانی در ١۶ دهنه ساخته شدند. این یعنی معماران ساسانی دوره دبی ١٠٠ ساله را در طراحی‌هایشان لحاظ کرده بودند.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: خوشبختانه دولت تصمیم به تهیه گزارش ملی از سیل گرفته است؛ مثل گزارش ملی‌ که برای پلاسکو تهیه شد. وقتی گزارش پلاسکو منتشر شد، بر بسیاری از موضوعات اثر گذاشت، از جمله آموزش‌های ایمنی، تجهیزات آتش‌نشانی، مقررات ملی ساختمانی و... و. امیدوارم این گزارش ملی نیز بر بسیاری از موارد اثر بگذارد که کشور به تغییر در آن‌ها نیازمند است.  

شهردار تهران در پایان ضمن تشکر از برگزارکنندگان و دست‌اندرکاران مسابقه معماری میرمیران، تاکید کرد: بسیار امیدوارکننده است که ١٣ سال است این حرکت را تعقیب می‌کنید. ضمن اینکه گرامی می‌دارم یاد مهندس میرمیران را که تنها فردی بود که در حوزه معماری مفتخر به دریافت نشان شد.

کد خبر 438230

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha