سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: درگیری‌های خونین باندهای مواد مخدر مکزیک در سال جاری میلادی در حد بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. در درگیری‌های سیزده سال گذشته ۲۵۰ هزار نفر کشته شده‌اند. از آرامشی که رئیس جمهور جدید وعده داده بود هنوز خبری نیست.

قربانيان مواد مخدر در مكزيك

به گزارش دویچه وله، بر اساس آماری که دولت مکزیک منتشر کرده، از آغاز سال جاری میلادی تا پایان ماه مارس دست‌کم ۸۵۰۰ نفر در این کشور به قتل رسیده‌اند که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۱۸ افزایشی ۶/ ۹ درصدی به‌شمار می‌رود.

تنها در هفته گذشته ۳۶ قبر دسته‌جمعی با بیش از ۲۰۰ جنازه در نقاط گوناگون مکزیک کشف شد.

پیش‌تر آندرس مانوئل لوپز ابرادو، رئیس جمهوری مکزیک، گفته بود که در دوران ریاست جمهوری او که دسامبر گذشته آغاز شده، آمار قتل در کشورش افزایش نیافته است.

از جمله برنامه‌های رئیس‌جمهور چپ‌گرای مکزیک، مبارزه با فساد و رشوه‌خواری اعلام شده است. در مکزیک دولت تاکنون از مبارزه با باندهای تبهکار و قاچاق مواد مخدر و آدم‌ربایی و جنایت‌های سازمان یافته، عاجز بوده است.

  • افزایش مداوم آمار قتل‌ها

در سال ۲۰۱۸ در مجموع ۳۳ هزار و ۵۰۰ نفر در مکزیک به قتل رسیدند. از زمانی که آمار قتل‌ها در این کشور به‌شکل برنامه‌ریزی‌شده به ثبت می‌رسد، یعنی از سال ۱۹۹۷ تاکنون، این میزان قتل در یک سال بی‌سابقه بوده است.

حدود ۱۵۰ تن از کشته‌شدگان سال گذشته از سیاستمدارانی بودند که در کارزار انتخابات ریاست جمهوری، پارلمانی، ‌ فرمانداری‌ها و شهرداری‌های این کشور شرکت کرده بودند.

در سال ۲۰۱۷ نیز نزدیک به ۲۶ هزار نفر به قتل رسیده بودند.

سال ۲۰۰۶ دولت وقت مکزیک علیه باندهای قاچاق مواد مخدر و تبهکاران اعلام جنگ کرد. از آن زمان تاکنون ۲۵۰ هزار نفر کشته و بیش از ۴۰ هزار نفر ناپدید شده‌اند.

این کشور پس از سوریه رتبه دوم را در آمار جهانی آدم‌ربایی دارد.

کد خبر 438157

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha