یکشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
۰ نفر

پایگاه چهارم شکاری یا پایگاه هوایی وحدتی یکی از پایگاه‌های شکاری نیروی هوایی ارتش است که در استان خوزستان، شهرستان دزفول قرار دارد.

پايگاه چهارم شكاري دزفول

همشهری‌آنلاین: سابقه احداث این پایگاه به سال ۱۳۲۰ هجری شمسی در زمان جنگ جهانی دوم برمی‌گردد که نیروهای متفقین برای حمل وسایل و تجهیزات از خلیج فارس به روسیه در مکانی به نام تپه چرمی (موقعیت کنونی پایگاه) توقف می‌کردند و بعدها در سال ۱۳۲۲ مطالعات برای ساخت پایگاه آغاز و در سال ۱۳۳۵ طرح احداث آن ریخته شد و در سال ۱۳۳۷ قسمت‌هایی از پایگاه آماده و با نام پایگاه دوم شروع به کار کرد.

سال ۱۳۳۸ نخستین دسته از هواپیماهای اف-۸۴ در این پایگاه فرود آمدند و سوم خرداد سال ۱۳۴۰ پایگاه به نیروی هوایی وقت تحویل‌ داده‌شد. پس از ورود هواپیماهای اف- ۸۶ هواپیماهای اف-۸۴ از خدمت خارج شدند.

سال ۱۳۴۲ هواپیماهای اف-۵ A و B به پایگاه تحویل داده‌شد و  نام پایگاه به پایگاه چهارم شکاری تغییر کرد. از سال ۱۳۵۴ تاکنون هواپیماهای جت اف ۵ E و F هواپیماهای سازمانی این پایگاه‌اند.

 در این پایگاه هواپیماهای اف-۵ نگهداری می‌شود. این پایگاه به عنوان یک پایگاه ضربتی و واکنش سریع عمل می‌کند و وجود اف-۵های ضربتی نشان‌دهنده این است که این پایگاه عمدتاً به عنوان اولین واکنش‌دهنده به تهاجم‌های هوایی دشمن محسوب می‌شود.

  • نامگذاری پایگاه

پایگاه چهارم شکاری وحدتی که با عنوان وحدتی هم شناخته می‌شود؛ نامش  از نام‌خانوادگی ۲ برادر خلبان به نام‌های «احمد و مهدی وحدتی» اتخاب شده‌است.

سرگرد احمد وحدتی برادر بزرگ‌تر و استاد پرواز و خلبان هواپیمای ترابری سی-۴۷ داکوتا بود که سال ۱۳۳۸ در سانحه هوایی در تهران جان خود را از دست داد.

سروان مهدی‌ وحدتی برادر کوچک‌تر و خلبان اف-۸۴ تاندرجت بود. او در سال ۱۳۳۹ در سانحه هوایی جان خود را از دست داد.

برای قدردانی از این ۲ برادر به پیشنهاد نیروی هوایی و تصویب دولت وقت، این پایگاه از ۲۱ اسفند ماه ۱۳۳۹ به نام پایگاه هوایی وحدتی نامگذاری شد و تا به امروز نام وحدتی بر سردر این پایگاه خودنمایی می‌کند.

  • نمایشگاه نوروزی راهیان نور

این پایگاه نوروز هر سال میزبان هزاران نفر از مردم است که در نمایشگاه راهیان نور این پایگاه برای آشنایی با تجهیزات دوران دفاع مقدس و جنگنده‌ها و دستاوردهای نیروی هوایی ارتش از این پایگاه دیدن می‌کنند. همچنین در خلال نمایشگاه با خلبانان پیشکسوت نیروی هوایی مصاحبه می‌شود و چند سورتی پروازی نمایشی با جنگنده‌های F-۵ انجام می‌شود. معمولاً جنگنده‌هایی از دیگر پایگاه‌های ایران مانند تامکت F-۱۴، فانتوم F-۴، هرکولس C۱۳۰، میگ ۲۹، سوخو ۲۴ و بالگردهای کبرا و شینوک و بل و هواپیماهای ترابری و … برای بازدید عموم ب نمایش گذاشته می‌شوند.

  • جنگ ایران و عراق

در طول سال‌های دفاع مقدس این پایگاه، نقش مهمی در دفاع از کشور داشت و یکی از عملیات‌های مهمی که این پایگاه در آن نقش داشت، عملیات کمان ۹۹ (البرز) معروف به ۱۴۰ فروندی بود.

این پایگاه در این عملیات و در طول دیگر سال‌های دفاع مقدس به دلیل برد محدود هواپیماهای اف ۵، حمله به اهداف دشمن در فواصل نزدیک و همچنین پشتیبانی نزدیک از یگان‌های عمل‌کننده در مرز را بر عهده داشت.

کد خبر 438143
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha