دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکتر محسن جهانگیری متولد ۱۳۰۸ در قزوین و متوفی اول اردیبهشت ۱۳۹۸ تهران فیلسوف ایرانی و استاد بازنشسته دانشگاه تهران بود.

دكتر محسن جهانگيري

او در سال ۱۳۸۱ در دومین همایش چهره‌های ماندگار به عنوان چهره ماندگار در رشته فلسفه برگزیده و معرفی شد.

وی در مصاحبه‌ای درباره زندگی علمی‌اش گفته است:

من در سال ۱۳۰۸ خورشیدی در قصبه ضیاء آباد از مضافات قزوین متولد شدم . شش ساله بودم که به مکتب خانه رفتم . در آنجا قرآن آموختم . در هفت سالگی به دبستان رفتم . پس از پایان دوره ابتدایی به اقتضای علاقه و شوق فطری برای تحصیل علوم اسلامی رهسپار قم شدم. پس از مدتی نسبتاً طولانی به تهران آمدم. مدتی به تحصیل دوره متوسطه پرداختم . حدود سال ۱۳۳۳ وارد دانشگاه تهران شدم و در سال ۱۳۵۲ به اخذ دانشنامه دکتری در رشته فلسفه محض از دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران نائل آمدم. اکنون در همین دانشکده با سمت استادی مشغول تدریس هستم. علاوه بر تدریس به تحقیق و تألیف نیز اشتغال دارم ، کتابها و مقاله هایی هم تألیف و یا ترجمه کرده ام.

 در آغاز کارم در دانشگاه " تاریخ فلسفه اروپا از بیکن تا هیوم " درس می دادم . از آنجا که در این زمینه کتاب و مرجع به زبان فارسی کم بود ، بر آن شدم درباره فیلسوفان این دوره از تاریخ فلسفه کتاب بنویسم. کار خود را با فرانسیس بیکن آغاز کردم . زیرا اولاً او آغاز درس من بود. ثانیاً از فیلسوفان و نویسندگان پیشرو دوره تجدید حیات علمی و فرهنگی اروپا یعنی رنسانس است ، که تأثیری بسیار ژرف و گسترده در افکار اروپائیان و بعداً در افکار همه مردم جهان گذاشت ، به طوری که درباره اش گفته اند : " فرانسیس بیکن عقلهایی را به حرکت درآورد که آنها دنیا را به حرکت درآوردند . " ثالثاً او مؤسس فلسفه تجربی یعنی فلسفه سنتی انگلستان است و لازم بود بیش از دیگران مورد توجه باشد.

فلسفه اسپینوزا نیز موضوع پایان نامه دکتری من بود . او از فیلسوفان بزرگ عقلی مذهب غرب است که او را هرکول عقلی انسانی نامیده اند .  او انسانی وارسته و شایسته است. فیلسوفی صریح و صادق است . ظاهر و باطنش یکسان است، زندگی اش نشان دهنده اندیشه و فلسفه اش است . با بی غرضی و بی نظری کتاب نوشته و سخن گفته و درباره اش گفته اند : " شریفترین و دوست داشتنی ترین فلاسفه بزرگ غرب است. "

  • آثار دکتر جهانگیری:

شرح اصول فلسفه دکارت و تفکرات مابعدالطبیعی، بندیکت اسپینوزا، محسن جهانگیری (مترجم)، ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)

اخلاق، بندیکت اسپینوزا، محسن جهانگیری (مترجم)، اسماعیل سعادت (ویراستار)، ناشر: مرکز نشر دانشگاهی

اسپینوزا: فیلسوفی جاودانه

احوال و آثار و آراء فرانسیس بیکن، محسن جهانگیری، ناشر: علمی و فرهنگی

کسر اصنام الجاهلیه، محمدبن ابراهیم صدرالدین شیرازی، محسن جهانگیری (مترجم)، سیدمحمد خامنه‌ای (مترجم)، مقصود محمدی (مترجم)، ناشر: بنیاد حکمت اسلامی صدرا - ۱۳۸۱

محیی الدین ابن عربی چهره برجسته عرفان اسلامی، محسن جهانگیری، ناشر: دانشگاه تهران - ۱۳۸۳

رابطه اجتهاد و اخباریگری، محسن جهانگیری، ناشر: صبرا

بررسی تمایزهای فقهی زن و مرد، محسن جهانگیری، ناشر: بوستان کتاب قم

مجموعه مقالات (۳): فلسفه غرب، محسن جهانگیری، زهرا قزلباش، ناشر: حکمت - ۱

مجموعه مقالات (۲): عرفان و فلسفه اسلامی، محسن جهانگیری، زهرا قزلباش، ناشر: حکمت - ۱

مجموعه مقالات (۱): کلام اسلامی، محسن جهانگیری، زهرا قزلباش، ناشر: حکمت

تاریخ فلسفه اسلامی، زیر نظر حسین نصر، جلد یک و دو، انتشارات حکمت- ۱۳۸۳(ترجمه)

A selection of philosophical works، محسن جهانگیری، انتشارات سمت – ۱۳۸۰

در عرفان ابن‌عربی؛ گفتگوی تمدنها؛ ۱۳۸۴


دکتر جهانگیری که مدتی در بیمارستان سینای تهران بستری و در کما بود، در روز یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۹۰ سالگی در گذشت.

کد خبر 437984

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha