جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

بزرگان سینمای جهان این بار هم با ترازوی قضاوت اسکار، سینمای جهان را به تب و تاب انداخته‌اند

فهرست نامزدهای این مراسم باشکوه برای بار هشتاد و هشتم اعلام شده است؛ فهرستی که به عقیده بسیاری از منتقدان از هیجان‌انگیزترین‌های چند سال اخیر است.

بزرگان سینما از 4 گوشه جهان به این فهرست راه یافته‌اند و این‌طور به نظر می‌رسد که هر انتخابی سبب جنجال خواهد شد.

در آن سوی ماجرا هم رسانه‌ها و سایت‌های سینمایی به این تب و تاب اضافه می‌کنند؛ به سنت همه این سال‌ها کسانی که بتوانند درست‌ترین حدس‌ها را برای برندگان امسال بزنند از جوایز ارزنده بسیاری برخوردار خواهند شد.

تا امروز در سایت‌های سینمایی مردم بیشترین اسکارها را به فیلم‌هایی همچون «تاوان»، «سوئینی تاد»، «مایکل کلاپتون»، «پیرمردها سرزمینی ندارند» و «خون به پا خواهد شد» داده‌اند.

البته نظر منتقدان سینمایی هم با شرکت‌کنندگان در نظرسنجی‌ها چندان تفاوتی ندارد و آنها هم فیلم‌هایی با ستاره‌های بزرگ را برنده مهم‌ترین تندیس‌ها می‌دانند.

از دیگر فیلم‌های مطرح در میان نامزدهای هشتاد و هشتمین دوره اسکار می‌توان به فیلم‌هایی همچون «juno» و «پیرمردها سرزمینی ندارند»  (ساخته برادران کوئن )، «الیزابت»، «من اینجا نیستم»، «گنگستر آمریکایی»، «بدو بچه بدو»، «جنگ چارلی ویلسن»، «رتتویی» و... اشاره کرد.

هشتاد و هشتمین دوره مراسم اسکار در حالی نامزدهایش را اعلام کرده است که به واسطه اعتصاب نویسندگان سینمایی هالیوود تهدید می‌شود.

برخی معتقدند  فیلمنامه ‌نویس‌هاممکن است مراسم اسکار را هم همچون جایزه گلدن گلاب تحت تأثیر قرار بدهند و این مراسم برگزار نشود. تا امروز تنها یک بار و آن هم در بحبوحه جنگ جهانی دوم این اتفاق رخ داده است.

  کارگردان «تاوان» پاداش می‌خواهد

شاید هیچ فیلمی به اندازه «تاوان» طی این روزها نقطه اشتراک مردم عادی و منتقدان کج‌سلیقه و بهانه‌گیر نباشد. کارگردان تاوان (Atonement) - که از 2 سال پیش با فیلم مشهور و محبوب «غرور و تعصب» دل دوستداران سینما و ادبیات را به‌دست آورد - این روزها با نامزدی در 7رشته بسیار خوشحال است.

جو رایت همان‌قدر که سینما را دوست دارد، شیفته ادبیات نیز هست. او برای ساخت فیلم جدیدش سراغ رمانی از ایان مک یوان رفته است.

تــاوان در دهــه1930 روی می‌دهد. جو رایت باز هم سراغ عشق، دلباختگی و ناکامی در روزگار جوانی می‌رود؛ سیسیلی دختری است که عشق پاکش به رابی با سوءتعبیر خواهر کوچک‌ترش مواجه می‌شود.

خواهر کوچک‌تر سیسیلی، پاپوش بزرگی برای رابی و خواهرش می‌دوزد و این دو را ناکام می‌کند. سال‌ها بعد خواهر کوچک‌تر درصدد جبران برمی‌آید ولی دیگر بسیار دیر شده است.

کارگردان، این رمانس عاشقانه را در دل داستان دیگری گنجانده است. در واقع تمام بدبختی‌های سیسیلی در بحبوحه جنگ جهانی دوم می‌گذرد. کایرا نایتلی درست مثل فیلم غرور و تعصب در نقش اول فیلم ظاهر شده است و جیمز مک اووی هم در نقش مقابل او ظاهر شده است.

کارگردان و این دو بازیگر به واسطه تجربه‌ای که در فیلم غرور و تعصب در کنار یکدیگر داشتند، در تاوان، تجربه‌ای هماهنگ و یکدست روی پرده خلق کرده‌اند.

نکته چشمگیر تاوان در اینجاست که فیلم به صورت اتوبیوگرافی و از زبان خواهر کوچک‌تر نقل می‌شود؛ در ضمن پرداخت برخی صحنه‌ها نیز بسیار اعجاب‌انگیز است.

صحنه‌هایی از این فیلم 2بار و از زاویه دید خواهر کوچک‌تر و سپس خواهر بزرگ‌تر روایت می‌شود.

طبق نظرسنجی مجله «این استایل»، پیراهن ابریشمی سبزرنگ کایرا نایتلی در فیلم تاوان، به‌عنوان بهترین لباس سینمایی در طول تاریخ سینما انتخاب شده و از پیراهن سفید رنگ مرلین مونرو در فیلم «خارش 7ساله» و پیراهن مشکی آدری هپبورن در فیلم «صبحانه در تیفانی» پیشی گرفته است.

بهترین کارگردانی، نقش دوم زن، فیلمنامه اقتباسی، فیلم‌برداری، کارگردان هنری، طراحی لباس و موسیقی متن، رشته‌هایی است که این فیلم در مراسم اسکار شانس خود را در آنها امتحان می‌کند.

  جورج کلونی مهره شانس است

جورج کلونی - مرد خوش‌خط و خال سینمای آمریکا - این روزها با حضور متفاوت‌اش در فیلم «مایکل کلاپتون» سبب شده است که این اثر به‌شدت مورد استقبال قرار بگیرد. علاوه بر این، عناصر قدرتمند دیگری هم به مدد این اثــر آمده‌اند و به این ترتیب مایکل کلاپتون در 7رشته نامزد دریافت اسکار شده است؛ فیلمی که تنها با 25میلیون دلار سرمایه ساخته شده است.

کارگردان مایکل کلاپتون با اولین تجربه سینمایی‌اش داستانی جذاب و پرکشش را به تصویر کشیده است.

جورج کلونی در این اثر در نقش یک سابقه‌دار ظاهر شده است؛ البته کارگردان این فیلم از حمایت سیدنی پولاک و استیون سودربرگ هم برخوردار بوده‌است.

مایکل کلاپتون - دادیار جنایی سابق - اینک وکیلی میانسال است که در یک شرکت حقوقی بزرگ در نیویورک به‌عنوان ‏کارچاق‌کن و حلال مشکلات کار می‌کند اما او خود در زندگی شغلی و شخصی‌اش مشکلاتی دارد که باید با آنها نیز ‏دست و پنجه نرم کند؛ زندگی خانوادگی‌اش به‌هم ریخته، برادرش - که تحت سرپرستی وی قرار دارد - مبلغی کلان بدهکار ‏شده، خودش معتاد به قمار است، سرنوشت شغلی‌اش نامشخص است و دیگر از حل‌کردن مشکلات دیگران خسته شده ‏است.

آرتور ادنز - دوست و همکار قدیمی او - 8 سال است روی پرونده‌ای مهم متعلق به فردی متشخص کار می‌‏کند اما هنوز نتوانسته نتیجه قابل توجهی بگیرد و به همین جهت از کلاپتون برای رفع مشکل دعوت می‌شود. کلاپتون ‏موفق می‌شود  مسائل مهمی را در رابطه با این پرونده کشف کند اما مرگ دوستش - ادنز - او را با قدرت‌های پنهانی و خطرناکی رو در رو می‌کند.

کلونی با این فیلم بار دیگر قدرت خود را در ‏ایفای نقش‌های پیچیده به اثبات می‌رساند. نامزدی در بخش‌های بهترین فیلم، بازیگر مرد، کارگردانی، بازیگر دوم زن، بازیگر دوم مرد، فیلمنامه غیراقتباسی و بهترین موسیقی متن، این فیلم را رقیب اصلی «تاوان» کرده است.

  مشنگ‌های روشنفکر
 شانس زیادی ندارند

به نظر می‌رسد دست‌اندرکاران هالیوود از حضور زوج سینمایی تیم برتون و جانی دپ خسته شده‌اند.

از طرف دیگر، طی این سال‌ها داوران اسکار ثابت کرده‌اند که چندان علاقه‌ای به سینمای موزیکال ندارند ولی حضور مسحورکننده تیم برتون و جانی‌دپ باعث شده است که این فیلم با وجود تمام سدها در 3 رشته بهترین بازیگر مرد، کارگردان هنری و طراحی لباس کاندیدا شود.  «مشنگ‌های روشنفکر...» یک فیلم درام موزیکال به کارگردانی تیم برتون و محصول سال۲۰۰۷ آمریکاست که جانی دپ و هلنا بونهام کارتر در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

جانی دپ در این فیلم نقش مردی را بازی می‌کند که یک قاضی بدطینت، او را از خانواده‌اش جدا و به‌جای دیگری تبعید کرده است. او بعد از مدتی برمی‌گردد و با کمک دوست قدیمی‌اش - خانم لاوت (هلنا بونهام کارتر) - سعی می‌کند از کسانی که باعث جدایی او از همسر و فرزندش شده‌اند، انتقام بگیرد.

این فیلم ششمین همکاری جانی دپ و تیم برتون است. تا امروز 8فیلم و تئاتر از روی این اثر ساخته شده است.

  «خون» می‌خواهد بهترین باشد

پل توماس اندرسون‌ - کارگردان فیلم «خون به‌پا خواهد شد» - این بار هم فیلمی هنری و متفاوت ارائه کرده است. «خون به‌پا خواهد شد»، حکایت مردی به نام دانیل پلانیو است.

قهرمان داستان سعی می‌کند با بیل و کلنگ نقره را از زمین بیرون بکشد ولی در آخر با استخراج بشکه‌های بی‌شماری از نفت، ثروت هنگفتی را به‌دست می‌آورد و تمام آن ثروت را برای خودش نگه می‌دارد. دانیل دی‌لوئیس شخصیت پلانیو را مانند یک هیولای بزرگ درست کرده است که به خاطر منافع خودش به همه پشت می‌کند.

این فیلم، رقیب سرسختی برای «تاوان» و «مایکل کلاپتون» محسوب می‌شود و با  نامزدی دانیل لوئیس برای بهترین بازیگر مرد، کارگردانی پل توماس اندرسون، بهترین فیلمنامه اقتباسی، فیلم‌برداری، تدوین، کارگردان هنری و تدوین صدا، رقیب  سرسخت  و مهمی محسوب می‌شود.

کد خبر 43755

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز