سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه UCLA در آمریکا، دستگاه جدیدی را طراحی کردند که بسیار سبک و نازک بوده و قادر است از بارش برف، الکتریسیته تولید کند.

برف

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، این دستگاه که TENG نام دارد، یک نانوژنراتور تربوالکتریک است که با استفاده از الکتریسیته ساکن، بار الکتریکی تولید کرده و از تبادل الکترون‌ها انرژی تولید می‌کند. الکتریسیته ساکن از تعامل دو ماده مختلف ایجاد می‌شود که یکی الکترون جذب کرده و دیگری الکترون از دست می‌دهد.

دانه‌های برف دارای بار مثبت هستند و الکترون از دست می‌دهند، در مقابل سیلیکون دارای بار منفی است. زمانی که دانه‌های برف با سطح سیلیکون برخورد می‌کنند باری ایجاد می‌شود که دستگاه قادر است آن را جذب کرده و جریان الکتریکی تولید کند. محققان برای ساخت این دستگاه از فناوری چاپ سه‌بعدی استفاده کردند تا یک لایه سیلیکون و یک الکترود را به نحو مقتضی در کنارهم قرار دهند.

کارآیی این دستگاه به کیفیت ماده جاذب الکترون‌ها بستگی دارد، زیرا دانه‌های برف در هر حال الکترون از دست می‌دهند. محققان پس از بررسی مجموعه وسیعی از مواد مختلف، از جمله فویل‌های آلومینیومی و تفلون دریافتند سیلیکون بیشترین میزان بار الکتریکی را در بین این مواد تولید می‌کند.

در هر زمستان بیش از ۳۰ درصد سطح زمین از برف پوشیده می‌شود و در این فصل اغلب پنل‌های خورشیدی به درستی عمل نمی‌کنند زیرا تراکم برف مانع رسیدن نور خورشید به این پنل‌ها می‌شود و توان خروجی آن‌ها را کاهش می‌دهد.
به اعتقاد محققان می‌توان این دستگاه جدید را به‌گونه‌ای با فناوری پنل‌های خورشیدی ادغام کرد که در هنگام بارش برف، جریان الکتریکی به طور مستمر تامین شود.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nano Energy منتشر شده است.

کد خبر 437475

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha