همشهری آنلاین: هزاران تن از فعالان محیط‌ زیست روز دوشنبه ضمن مسدود کردن خیابان‌های مرکزی و پرتردد شهر لندن، خسارت‌هایی را به ساختمان فروشگاه‌ها و شرکت‌ها در نقاط مختلف این شهر وارد کردند.

تظاهرات محيط زيستي

به گزارش ایرنا، در این حرکت اعتراضی که در ابتدا غیر خشن توصیف‌ شده بود، معترضان در پنج نقطه پرتردد شهر راه‌بندان ایجاد کرده و از دولت می‌خواهند تا درباره تغییرات اقلیمی وضعیت اضطراری اعلام کند و تا سال ۲۰۲۵ میلادی آلایندگی‌های ناشی از دی‌اکسید کربن را به صفر برساند.

شرکت نفتی شل دقایقی پیش از انتشار این خبر اعلام کرد که معترضان پنجره شیشه‌ای دفتر مرکزی این شرکت در جنوب شرق لندن را خرد کرد و روی برخی دیگر از ساختمان‌ها شعارنویسی کرده‌اند.

پلیس لندن تاکنون یک زن را در این رابطه دستگیر کرده و به بازداشتگاه منتقل کرده است. او پیش از انتقال به خودروی پلیس به اسکای نیوز گفت: شل جنایتکار است. من می‌خواهم فرزندان و نسل آینده‌ام را نجات دهم.

هم‌زمان پلیس حمل‌ و نقل لندن اعلام کرد: صدها تن از معترضان پل پرتردد واترلو بریج را قرق کرده و راه‌بندان ایجاد کرده‌اند. نهاد مردمی قیام انقراض به‌عنوان برگزارکننده این حرکت اعتراضی هم با انتشار تصاویری از راهپیمایی معترضان روی پل واترلو نوشته است: واترلو بریج را هم تسخیر کردیم.

در مناطق مرکزی شهر از جمله آکسفورد و پیکادلی هم فعالان زیست‌محیطی، سکوهایی را وسط خیابان ایجاد کرده و علاوه بر سخنرانی و توزیع بروشور درباره خطرات گرم شدن زمین، کسب‌ و کار فروشگاه‌ها و تردد خودروها را مختل کرده‌اند.
در میدان روبروی پارلمان هم معترضان شعارنوشته‌ها و پرچم‌هایی را درباره وخامت بحران محیط‌زیست و ضرورت توجه سیاستمداران به این مساله نصب‌ کرده‌اند.

روان ویلیام اسقف اعظم اسبق انگلیس به‌عنوان یکی از حامیان این حرکت اعتراضی به خبرنگاران گفت: ما اینجا جمع شدیم تا اعلام کنیم قصد جنگ نداریم. می‌خواهیم با زمین، همسایگان و خداوند صلح کنیم.

بر اساس بیانیه «قیام انقراض»، این حرکت اعتراضی قرار است در روزهای آینده ادامه پیدا کند. این بیانیه هشدار داده که پلیس ممکن است معترضان را به دلیل ایجاد ترافیک در سطح شهر بازداشت کند.

سازمان ملل متحد در گزارشی هشدار داده است که تنها ۱۲ سال برای جلوگیری از فاجعه گرم شدن زمین فرصت باقی‌ مانده است. در این گزارش نسبت به مواردی همچون خشکسالی، گرم شدن زمین و آب شدن یخ‌های دو قطب زمین هشدار داده‌ شده است.

گزارش‌ها حاکی است که فعالان زیست‌محیطی در ۳۳ کشور و ۸۰ شهر دیگر از جمله اسپانیا، استرالیا، سوئیس و بلژیک قصد دارند تا در روزهای آینده تظاهرات مشابهی را برگزار کنند.

اسکاتلندیارد پلیس لندن گفته است که برای حفظ امنیت و نظم شهر تدابیر لازم را در نظر گفته است.

کد خبر 437417

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha