جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۹:۵۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: پیکر صادق (نیکول) فریدنی، پدر عکاسی معاصر ایران صبح امروز پس از آخرین وداع جامعه هنری با وی، از مقابل خانه هنرمندان به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع شد

به گزارش واحد مرکزی خبر این عکاس پیشکسوت که ثبت بیش از 100 هزار قطعه عکس ارزشمند از نقاط مختلف ایران را در کارنامه هنری خود دارد، در 28 دی ماه 1314 در شیراز به دنیا آمد و دو روز پیش پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری در تهران دارفانی را وداع گفت و به دیدار معبود شتافت.

در مراسم تشییع پیکر مرحوم فریدنی بسیاری از همکاران، شاگردان و جامعه هنری حضور داشتند و چندنفر از هنرمندان و مدیران فرهنگی از جمله علی سیاه قلم، سهراب افشار، صادق میری،سیمون عیوضیان، حبیب صادقی و احمدمسجد جامعی درباره ویژگی‌های اخلاقی و حرفه‌ای آن مرحوم سخنرانی کردند.

عکس: کیان امانی

حبیب صادقی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی در سخنرانی خود در این مراسم گفت: با همکاری خانواده آن مرحوم به سرعت در حال آماده سازی آثار چاپ نشده وی هستیم و به زودی این آثار در قالب 3 کتاب چاپ می شود و در آرشیو ذخایر فرهنگ وهنراین مرزوبوم در کنار 5 کتاب ارزشمند دیگر استادفریدنی به یادگار خواهد ماند.

بنابراین گزارش، مرحوم فریدنی که در خانواده‌ای مسیحی به دنیا آمده بود، حدود 20 سال پیش با حضور در حرم حضرت امام رضا (ع) و ادای شهادتین به اسلام و مذهب شیعه مشرف شد و نام صادق را برای خود انتخاب کرد.

مرحوم فریدنی عاشق ایران بود و در حالی که خانواده‌اش در کانادا زندگی می‌کردند،‌ او به دلیل علاقه به کشورش تنها 3 ماه در ان کشور سکونت کرد و دوباره به میهن بازگشت.

محمود عبدالحسینی (عکاس واستاد دانشگاه) که از جمله دوستان قدیمی استاد فریدنی محسوب می‌شود، گفت: آن مرحوم عاشق امامزاده های ایران بود و همواره می‌گفت که در امامزاده ها ارامشی می‌گیرم که انرا باهیچ چیزی عوض نخواهم کرد وشاید به جرات بگویم او همه مقبره های مطهر امامزاده‌های ایران را زیارت کرد واز ان‌ها عکس گرفته است.

مرحوم فریدنی به گفته دوستانش به نقاط دور افتاده شمال، جنوب، شرق وغرب ایران سفر کرد و از طبیعت، اماکن تاریخی و امامزاده‌ها ی ایران عکس گرفت و نشان دادن شکوه ایران و ایرانی در همه اثارش به چشم می‌خورد.

حبیب صادقی نقاش و مدیر مرکز هنرهای تجسمی هم افزود: او همواره با نگاه تیزبینش به دنبال مسایل ومشکلات مردم بود ولی هرگز سیاه نمایی نکرد و حتی زمانی که به فقر مردم می پرداخت به گونه ای عکس می گرفت که در کنار فقر ، عزت نفس مردم را نشان دهد.

به گفته علیرضا صارمی (مدیر آژانس عکس ایران) مرحوم فریدنی که مدت‌ها با سرطان دست وپنجه نرم می‌کرد، حتی تا ماه آخر عمرش با عصا و واکر به کمک دوستانش به نقاط مختلف ایران می‌رفت تا عکس‌های جدیدی به ذخایر ارزشمند عکس‌اش از ایران بیفزاید.

صارمی افزود: او به دلیل مسافرت های دایمی اش به لهجه ها وگویش مناطق مختلف ایران احاطه داشت و به خوبی به این گویش ها تکلم می کرد.

بنابراین گزارش، پیکر مرحوم فریدنی درمیان حزن واندوه دوستان و همکارانش در پایان مراسم به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع شد.

کد خبر 43725

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز