پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: عمرالبشیر بازداشت و برکنار شده است. بیانیه شورای نظامیان که قدرت در سودان را به دست گرفته است؛ این خبر را رسما اعلام کرد

عمر البشیر کیست؟

پس از چهار ماه ناآرامی در سودان حکومت سی ساله عمر البشیر به پایان رسید. وزیر دفاع سودان از سقوط حکومت عمرالبشیر و تشکیل شورای انتقالی در این کشور خبر داد.

گفته می‌شود ارتش سودان امروز عمر البشیر، رئیس‌جمهور این کشور را از همه مناصبش برکنار و عبدالرحیم محمد حسین، وزیر دفاع سابق سودان را نیز بازداشت کرده است. گفته می‌شود بیش از ۱۰۰ نفر از شخصیت‌های نزدیک به عمر البشیر از جمله نخست‌وزیر سودان بازداشت شده‌اند.

شبکه الحدث هم به نقل از برخی منابع اعلام کرد عمر البشیر تحت بازداشت اجباری قرار گرفته و ارتش سودان یک شورای انتقالی  برای ریاست‌جمهوری تشکیل داده است.

در همین حال وزیر دفاع سودان از بازداشت عمر البشیر، رئیس‌جمهور پیشین این کشور خبر داد. او اضافه کرد ارتش قدرت‌ را در این کشور به دست گرفته است.

همچنین برخی گزارش‌ها از بستن مرزهای هوایی سودان توسط نظامیان این کشور خبر می‌دهند. گفته می‌شود که این اقدام برای جلوگیری از فرار مقام‌های سیاسی پیشین صورت گرفته است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع خبری محلی گزارش داد که دستگاه اطلاعاتی سودان همه زندانیان سیاسی را آزاد کرده است.

  • روایت سی‌ان‌ان از نحوه کناره‌گیری البشیر

بامداد امروز سران چهار نهاد امنیتی و نظامی سودان به مقر ریاست‌جمهوری این کشور رفته و به البشیر اعلام کردند «جایگزینی جز کناره‌گیری وجود ندارد» و او باید قدرت را ترک کند. البشیر پس از روبرو شدن با این وضعیت، شخصا استعفا داد.

  • سخنان وزیر دفاع سودان:

عمر البشیر در محلی امن نگهداری می‌شود.
شورای نظامی در دوره دو ساله انتقالی کشور را اداره خواهد کرد.
در پایان دوره انتقالی انتخابات برگزار خواهد شد.
به مدت سه ماه در کشور اعلام وضعیت فوق‌العاده خواهد شد.
قانون اساسی کشور تعلیق خواهد شد.
حریم هوایی کشور به مدت ۲۴ ساعت مسدود و مرزها نیز تا اطلاع ثانوی بسته خواهد بود.

کد خبر 436958

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha