همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۱۲ هزار کیلومتر از راه‌های کشور در سیل اخیر آسیب دیده‌اند، گفت: به راه‌های کشور اعم از روستایی، فرعی، شریانی و اصلی که آزادراه‌ها هم شامل می‌شود، ۳ هزار میلیارد تومان خسارت وارد آمده است.

محمد اسلامي

‌به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی‌ در پایان بازدید خود از مناطق سیل‌زده استان چهارمحال و بختیاری، اعلام کرد: در استان چهارمحال و بختیاری در مجموع خساراتی که به زیرساخت‌ها و همچنین مردم وارد آمده است ۵۹۹ میلیارد تومان برآورد شده است که استاندار گزارش آن را به ستاد بحران کل کشور ارایه کرده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: خساراتی که به بخش کشاورزی و آبزی‌پروری استان چهارمحال و بختیاری وارد آمده است ۴۶۰ میلیارد تومان است که این بخش همراه با خساراتی که به واحدهای مسکونی وارد آمده، توسط دولت، تعیین تکلیف شده است.

اسلامی با اشاره به اینکه ارزیابی دقیق‌تر خسارات نیز در دستور کار است، از تعیین منابع برای آغاز بازسازی‌ها خبر داد.

وی افزود: تسهیلات در دو بخش بلاعوض و وام‌های با بهره کم به سیل‌زدگان واگذار می‌شود و مردم می‌توانند از آن استفاده کنند و وضعیت خود را به حالت اول برگردانند.

وی تصریح کرد: کسانی که در حریم رودخانه و یا در بستر رودخانه ساخت و ساز کرده‌اند باید جابه‌جا شوند. از مردم می‌خواهم که همت داشته باشند و همکاری کنند تا جابه جایی‌ها در اسرع وقت صورت بگیرد.

عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: آغاز عملیات بازسازی زیرساخت‌های آسیب‌دیده استان چهارمحال و بختیاری طی روزهای آتی آغاز می‌شود و این مهم از جمله موضوعات مهمی است که دولت برای آن تصمیم‌گیری کرده و منابع آن در جلسات آینده تعیین می‌شوند تا با پشتوانه مالی مناسب عملیاتی و اجرایی شود.

اسلامی بیان کرد: یکی از محورهای ترانزیتی، راه‌آهن است که امیدواریم مطالعات راه آهن اصفهان- اهواز تکمیل شود و بتوانیم سرمایه‌گذاری را پیدا کنیم تا از محل بودجه فاینانسی که از صندوق توسعه ملی دارد، قرارداد این پروژه را بنویسیم. در حال حاضر مطالعات آن انجام شده و در ردیف برنامه‌های اولویت‌دار وزارتخانه است.  

اسلامی همچنین در جمع‌بندی کل خسارات وارد آمده از سیل، گفت: در سراسر کشور بیش از ۱۲ هزار کیلومتر از راه‌ها از روستایی، فرعی و شریانی و اصلی که آزادراه‌ها هم در آن دیده شده‌اند در ۶۸۰۰ نقطه آسیب دیده‌اند.

وی آسیب‌ به راه‌ها را از جنس رانش برشمرد و افزود: این آسیب‌ها از جنس رانش زمین، تخریب پل‌ها، آسیبدیدگی پل‌ها و تخریب آب نماها و آب روها، آب‌شستگی و آب بردگی و زمین لغزشی که موجب رانش زمین شده است و مسیر جاده را در کل غیرقابل استفاده کرده است.

اسلامی، میزان برآورد خسارات سیل به راه‌های کشور را ۳ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: بر اساس اولویت‌هایی که داریم به ویژه جاده‌های روستایی، آنها را با اولویت بیشتری دنبال خواهیم کرد تا با سرعت بیشتری بازگشایی و تکمیل شوند.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: یک‌سری از جاده‌های ما هستند که باید با واریانت جدید کار شوند، محور قدیم برخی از جاده‌ها قابل استفاده نیستند به ویژه محور خرم‌آباد به پلدختر که چند کیلومتر از جاده را رودخانه کنده و با خود برده است، دیگر از کنار رودخانه نمی‌توان عبور کرد، برآورد اولیه و نظر کارشناسان و مهندسان مشاوری که خسارات را بررسی کرده اند این است باید با تونل و مسیر جایگزین بتوانیم بریدگی جدیدی، جایگزین کنیم که اینکار عملا با سرعت قابل انجام نیست.

وی افزود: پروژه سنگینی است که زمانبر است و فعلا باید با کنارگذر موقت مسیر را برقرار کنیم تا بعدها بشود مسیر جایگزین آن را ایجاد کرد.

کد خبر 436900
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha