همشهری آنلاین: روز شنبه ۲۴ فروردین ماه سامانه بارشی جدید در اغلب مناطق کشور فعال است و شدت آن در دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز و استان‌های واقع در مرکز جنوب و جنوب شرق کشور خواهد بود و روز یکشنبه گستره فعالیت آن در نیمه شرقی کشور است.

باران بارش

به گزارش فارس، بر اساس تحلیل آخرین داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی روز چهارشنبه ۲۱ فروردین ماه در مناطقی از شمال شرق و شرق کشور شامل خراسان رضوی و خراسان جنوبی، بارش باران، گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد و در بخش‌هایی از جنوب و جنوب شرق کشور در استان‌های کرمان، هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان افزایش ابر بارش پراکنده و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

روز پنج‌شنبه ۲۲ فروردین ماه نیز سامانه بارشی جدیدی از شمال غرب وارد کشور می‌شود که ابتدا در این مناطق و به تدریج غرب کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد که بارش باران گاهی رعد و برق و وزش باد را به همراه دارد.

فعالیت این سامانه بارشی روز جمعه علاوه بر مناطقی که ذکر شد در جنوب غرب و جنوب کشور خواهد بود و به تدریج نیمه غربی کشور را در بر می‌گیرد ضمن اینکه بارش‌های پراکنده در جنوب شرق جزیره استان‌های سیستان و بلوچستان هرمزگان و جنوب کرمان خواهیم داشت.

روز شنبه ۲۴ فروردین، فعالیت این سامانه بارشی در اغلب مناطق کشور تداوم دارد و شدت آن در دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز استان‌های واقع در مرکز جنوب و جنوب شرق کشور خواهد بود و روز یکشنبه گستره فعالیت آن در نیمه شرقی کشور است.

چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری شاهد افزایش نسبی دما بر روی سواحل خزر خواهیم بود و به تدریج از بعد از ظهر پنجشنبه و روز جمعه با شمالی شدن جریانات کاهش دما در این مناطق پیش‌بینی می‌شود و از بعد از ظهر جمعه نواحی مرکزی خلیج فارس مواج خواهد بود.

آسمان تهران فردا نیمه‌ابری، در بعدازظهر افزایش ابر، گاهی وزش باد پیش‌بینی می‌شود، بیشینه و کمینه دما فردا در تهران ۲۳ و ۱۴ درجه خواهد بود.

فردا بندرعباس با بیشینه دمای ۳۱ درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان و شهرکرد با کمینه دمای ۳ درجه بالای صفر خنک‌ترین مرکز استان خواهد بود.

‌بر این اساس روز شنبه ۲۴ فروردین ماه بارش باران همراه با رگبار و رعدوبرق در استان‌های مازندران، غرب گلستان، بوشهر، فارس، قم، نیمه غربی و شمالی یزد و نیمه غربی اصفهان و بارش باران همراه با رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی در استان‌های هرمزگان، غرب و جنوب کرمان و نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

روز یکشنبه‌ ۲۵ فروردین ماه نیز بارش باران همراه با رگبار و رعدوبرق در استان‌های گلستان، شرق مازندران و خراسان شمالی و بارش باران همراه با رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی در استان‌های سمنان، نیمه شرقی اصفهان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، شرق فارس، کرمان، نیمه شرقی هرمزگان و سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

روز دوشنبه ۲۶ فروردین، بارش باران همراه با رگبار و رعدوبرق در استان‌های گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و جنوب شرقی کرمان و بارش باران همراه با رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی در شمال خراسان جنوبی، شمال یزد و نیمه شمالی سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

با توجه به شدت بارش‌ها، آبگرفتگی معابر عمومی و احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها در مناطق یاد شده، به هموطنان‌ و سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط توصیه می‌شود، تمهیدات لازم جهت جلوگیری از کاهش خسارات احتمالی را به عمل آورند.

میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی (مهر ماه ۹۷) تا هجدهم فروردین ماه سال جاری، ۲۵۸.۴ میلی‌متر ثبت شد، میزان بارش در سال زراعی گذشته در این بازه زمانی ۹۰.۵ میلیمتر بوده است، بنابراین بارش سال جاری تا این تاریخ ۱۸۵.۴ درصد بیشتر از سال زراعی گذشته است.

میانگین بلندمدت بارندگی کشور در بازه زمانی مذکور ۱۸۵.۶ میلیمتر است که بارش سال جاری ۳۹.۲ درصد بیشتر از سال بلندمدت است.

بیشترین میزان بارش در هفته بیست و هشتم سال زراعی متعلق به منطقه نهاوند در استان همدان به میزان ۱۲۶.۸ میلی‌متر بوده است.

میانگین گرم‌ترین منطقه راسک در استان سیستان و بلوچستان به میزان ۴۰ درجه سلسیوس و میانگین سردترین منطقه فیروزکوه در استان تهران به میزان‌ منفی ۱.۷ درجه سلسیوس بوده است.

کد خبر 436899

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha