همشهری آنلاین: یک تهیه‌کننده شبکه بی‌بی‌سی اعلام کرد که تصاویر پخش‌شده از این شبکه در مورد حملات شیمیایی به شهر دومای سوریه در فروردین سال گذشته ساختگی بوده است.

تصاویرساختگي بی‌بی‌سی از حملات شیمیایی جعلي در سوريه

به گزارش ایرنا، «ریام دالاتی» دهم فروردین با انتشار پیامی در توییتر این مطلب را فاش کرد، اما پس آن حساب توییتری او به طور غیر طبیعی از دسترس خارج شد و روی تنظیمات 'خصوصی' قرارگرفت.

نشریه گاردین پس از آن گزارش داد 'فرن آنزورث' مدیر بخش خبر بی‌بی‌سی در ایمیلی به کارکنان این شبکه خواسته از ابراز دیدگاه‌های شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی خودداری کنند.

در این ایمیل از 'محرومیت داخلی' در صورت ابراز 'دیدگاه‌های سیاسی تند' سخن رفته است. همچنین کارکنان سردبیری تهدید شده‌اند که در صورت ابراز نظرات تند سیاسی ممکن است با عواقبی روبرو شوند.

این بخشنامه ظاهراً در ارتباط با توییت یکی از مجریان بی‌بی‌سی به نام «بن تامپسون» صادرشده که در توییت خود مطلب بحث‌انگیزی در مورد آموزش هم‌جنس‌گرایی در مدارس انگلیس بیان کرده بود.

بااین‌ حال به نظر می‌رسد اظهارنظر دالاتی، درزمینهٔ اخبار منتشرشده توسط این شبکه در مورد حملات شیمیایی در سوریه در این تصمیم بی‌اثر نبوده باشد.

هر چه از بحران سوریه می‌گذرد، ابعاد جدیدی از این بحران برملا می‌شود که ثابت می‌کند غرب به رهبری آمریکا چه توطئه خطرناکی نه‌تنها برای سوریه بلکه برای سراسر منطقه تدارک دیده است.

در ۷ آوریل ۲۰۱۸ معارضان سوری در منطقه غوطه شرقی مدعی شدند که نیروهای دولت دمشق شهر دوما در این منطقه را هدف سلاح‌های شیمیایی قرار داده‌اند. سازمان منع تسلیحات شیمیایی در بررسی خود وجود گاز کلر را تائید کرده اما نشانه‌ای از عامل اعصاب پیدا نکرد. برخی از گروه‌های معارض سوری ادعا کرده بودند که نشانه‌هایی از عامل اعصاب در این حملات دیده‌شده است.

دولت سوریه هرگونه حمله شیمیایی را رد کرده و انگلیس، آمریکا و فرانسه را عامل این صحنه‌سازی معرفی کرد. این کشورها حمله شیمایی مورد ادعا را بهانه‌ای برای حملات هوایی به مواضع دولت و ارتش سوریه قراردادند.

چند ساعت قبل از حضور کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی در منطقه دوما، سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلیس حملات هوایی خود به منطقه را آغاز کردند. ازجمله ارتش آمریکا مدعی شد ۱۰۵ موشک به مناطقی که آنها را مناطق مرتبط با سلاحهای شیمیایی دولت دمشق می‌نامید شلیک کرده است.

گروه‌های معارض سوری ازجمله کلاه‌سفیدها ویدئوهایی از بیمارستانها و صحنه‌هایی که ادعا می‌شد پس از حملات شیمیایی فیلمبرداری شده منتشر کردند که در رسانه‌های غربی پخش شد. همان زمان اصالت این ویدئوها موردتردید قرار گرفت ولی اکنون مطالب بیشتری در زمینهٔ ساختگی بودن فیلم‌ها به بحث گذاشته‌شده است.

«پیرز رابینسون» استاد روزنامه‌نگاری دانشگاه شفیلد انگلیس در آگوست ۲۰۱۸ مطلبی در همین زمینه منتشر و عنوان کرد که گزارشهای منتشرشده ازجمله تصاویر بی‌بی‌سی غیر واقعی بوده و زمانی منتشرشده که دولت انگلیس قصد حمایت تبلیغاتی از نیروهای معارض سوری را داشته است.

سازمان مطالعات پروپاگاندای انگلیس هم گفته است به‌زودی دیدگاه خود را درزمینهٔ حملات سوریه و گزارش سازمان منع تسلیحات شیمیایی منتشر خواهد کرد.

کد خبر 436892

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha