همشهری آنلاین: بیش از ۵۰ موش، گربه و شاهین مومیایی‌شده از جمله یافته‌های تازه کاوشگران در مقبره‌ای بسیار زیبا و رنگین در شهری نزدیک رود نیل در مصر است.

مقبره دو هزار ساله در مصر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، این مقبره باستانی که قدمت آن به بیش از دو هزار سال پیش و دوران حکمرانی دودمانی بطلمیوسی برمی‌گردد، در شهر سوهاج واقع شده است؛ منطقه‌ای بیابانی نزدیک رود نیل در ۳۹۰ کیلومتری جنوب قاهره، پایتخت مصر. کاوشگران بر این باورند که مقبره مربوط به یک شخصیت برجسته آن دوران به نام توتو و همسر او و یکی از هفت مقبره‌ای است که اوایل پاییز گذشته کشف شدند.

دیوارهای رنگین و نقاشی‌شده مقبره باستانی شهر سوهاج فرآیند خاکسپاری را به تصویر کشیده و نمایی از مالکان آن را هم نشان می‌دهد. تبارشناسی توتو و همسرش تا-شیریت-عزیز و فرزندان آنها با خط و نشانه‌های هیروگلیف روی دیوارهای مقبره خودنمایی می‌کند و کارشناسان آن را یکی از زیباترین و هیجان‌انگیزترین یافته‌های باستان‌شناسی در سال‌های اخیر در مصر می‌دانند.

در سرای بیرونی محل کشف اجساد، دو مومیایی انسان مربوط به یک زن ۳۵ تا ۵۰ ساله و یک پسر ۱۲ تا ۱۴ ساله به نمایش درآمده است. نکته جالب در این میان، وجود بیش از ۵۰ مومیایی موش، گربه و شاهین کنار آنهاست. شهر سوهاج از بکرترین مناطق باستان‌شناسی مصر است و سال گذشته یک موزه در آن افتتاح شد.

دودمان بطلمیوس بیش از سه قرن بر مصر حکم راندند و سرانجام پادشاهی آنها در لشکرکشی امپراتوری روم باستان در سال ۳۰ پیش از میلاد مسیح به پایان رسید.

کد خبر 436389

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha