شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کلر دنی، فیلمساز ۷۲ ساله فرانسوی به ریاست هیات داوران دو بخش سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه هفتاد و دومین جشنواره کن برگزیده شد.

كلر دني فيلمساز فرانسوي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ورایتی، دنی جایگزین چهره‌هایی چون عبدالرحمن سیساکو، نائومی کاواسی، کریستین مونجیو و برتران بونلو می‌شود که پیش‌تر ریاست بخش‌های سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه جشنواره فیلم کن را بر عهده داشتند.

او و همکارانش روز ۲۳ می سه برنده بخش سینه‌فونداسیون را معرفی می‌کنند و دو روز بعد برنده نخل طلایی بهترین فیلم کوتاه در مراسم اختتامیه معرفی می‌شود.

دنی که سال گذشته نخستین فیلم انگلیسی‌زبان خود «زندگی اشرافی» را با بازی ژولیت بینوش و رابرت پتینسن ساخت، ۱۳ فیلم بلند داستانی در کارنامه دارد و چهار بار در بخش‌های رسمی جشنواره کن حضور داشته است. «شکلات»، «کار خوب»، «ماده سفید»، «۱۰ دقیقه بزرگ‌تر» و «بگذار آفتاب به داخل بتابد» از جمله فیلم‌های مهم اوست که ساخته‌هایش در جشنواره‌های برلین، لوکارنو، سن‌سباستین و ونیز هم رقابت کرده‌اند.

سال گذشته جایزه نخل طلایی بهترین فیلم کوتاه کن به فیلم ۱۴ دقیقه‌ای «همه این مخلوق‌ها» به کارگردانی چارلز ویلیامز از استرالیا رسید. از جمله فیلمسازانی که در تاریخ ۷۰ ساله جشنواره کن پس از بردن جایزه اصلی بخش فیلم کوتاه در بخش رسمی هم درخشیده‌اند می‌توان به لین رمزی، جیم جارموش، نوری بیلگه جیلان (نخل طلا با «خواب زمستانی») و جین کمپین (نخل طلا با «پیانو») اشاره کرد.

هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن ۱۴ تا ۲۵ می در این شهر ساحلی جنوب فرانسه برگزار می‌شود و ریاست هیات داوران بخش مسابقه را الخاندرو گونزالس ایناریتو، فیلمساز مکزیکی برنده اسکار بر عهده دارد. سال گذشته نخل طلایی بهترین فیلم به «دله‌دزدها» از ژاپن رسید.

کد خبر 436348

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha