پنجشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم گفت: در پی بارش‌های مناسب اخیر، حجم آب سد ۱۵ خرداد که از مهم‌ترین سدهای استان است به حدود ۷۰ میلیون متر مکعب رسید.

حجم آب سد 15 خرداد قم به 70 میلیون متر مکعب رسید

احمد حاجی حسینی مسگر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش از بارندگی ها حجم سد ۱۵ خرداد حدود ۳۸ میلیون متر مکعب بود که این رقم اکنون با افزایش حدود ۳۲ میلیون متر مکعبی مواجه شده است.

وی بیان کرد: حجم سد کوچری نیز قبل از بارش های اخیر، حدود ۷۰ میلیون متر مکعب بود که اکنون به ۹۹.۱۷ میلیون متر مکعب رسیده و با افزایش حدود ۳۰ میلیون متر مکعبی ذخیره آب مواجه شده است.

وی ادامه داد: تعدادی سدهای کوچک با مخازن کمتر از یک میلیون متر مکعب آب همچون سد کبار و سنجگان در قم وجود دارد، که تقریبا در اواخر سال گذشته به مرحله سرریز رسید و در حال حاضر هم این روند ادامه دارد، خوشبختانه روند سرریز این سدها به رودخانه های پایین دست بدون هیچ مشکلی صورت می‌گیرد و خطری در این زمینه وجود ندارد.

حاجی حسینی مسگر افزود: وضعیت سد کبار به عنوان قدیمی ترین سد قوسی و فعال جهان نیز تحت کنترل است و با اقدام هایی که برای سرریز مدیریت شده آب از آن صورت گرفته، مشکلی برای آن به وجود نیامده است.

سد کبار و سنجگان هر کدام ۵۰۰ هزار متر مکعب ظرفیت ذخیره آب دارند که در حال حاضر ظرفیت آنها تکمیل شده است و روند سرریز آنان بدون هیچ خطری در جریان است.

سد کوچری در هشت کیلومتری جنوب غرب شهرستان گلپایگان شهریورماه ۱۳۹۵با هدف تامین آب شرب درازمدت شهرهای دلیجان، ساوه، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان وشهرک پردیسان قم به طور رسمی به بهره برداری رسید.
سد ۱۵ خرداد در شمال شرقی شهرستان دلیجان و در فاصله ۵ کیلومتری آن قرار دارد، این سد با حداکثر ارتفاع از کف رودخانه ۳۰.۵۴ متر و ارتفاع از روی پی ۹۶ متر، طول تاج ۳۲۰ متر و عرض آن در تاج ۱۰ متر است. حجم آب مفید آن ۱۶۵ میلیون متر مکعب می‌باشد. این سد به وسیله آبهای جاری الیگودرز لرستان تحت عنوان رودخانه قمرود تغذیه می شود.

سد قدیمی کبار دردشت کبار در نزدیکی زنبورک روستای خورآباد از توابع بخش کهک قم قرار دارد، بخش کهک درجنوب استان قم قرار دارد و فاصله آن تا قم ۳۰ کیلومتر است.
سد مخزنی سنجگان نیز در روستای سنجگان از توابع بخش سلفچگان قم و در فاصله ۵۴ کیلومتری جنوب غربی این استان بر روی روخانه سلمان بنا شده ‌است.

بارندگی‌ها طی هفته گذشته و روزهای یکشنبه و دوشنبه این هفته موجب بالا آمدن آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها شد.

کد خبر 436244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha