مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رودخانه کن، پرآب‌ترین رودخانه تهران است.

رودخانه كن

«کَن» در لهجه تهرانی به معنای گودال و چاله است. رود کن درون یک دره با همین نام قرار گرفته‌است، رودها در طی هزاران سال به تدریج باعث فرسایش خاک و تشکیل دره می‌شوند. وضعت این فرورفتگی طبیعی در مورد رودخانه کن به گونه‌ای است که از هیچ نقطه تهران این رود دیده نمی‌شود. به همین سبب اهالی محل در روزگاران قدیم نام این محل را کن گذاشت‌ه‌اند.

این رودخانه که به نام‌های دیگر مانند رودخانه سولقان یا رودخونه بزرگ هم نامیده می‌شد،   از رشته‌کوه‌ توچال سرچشمه گرفته و با طی مسیری ۳۳ کیلومتری با گذشت از تهران در جنوب این شهر خشک می‌شود.
بدهٔ میانگین رودخانه کن به طور متوسط  ۸۸ میلیون متر مکعب بر سال یا حدود ۲۷۰۰ لیتر بر ثانیه است از این روی پرآب‌ترین رود تهران به شمار می‌رود.

حوزهٔ آبگیر (حوزهٔ زهکشی) رودخانه کن، به تنهایی بزرگتر از همهٔ حوزه‌های بیش از ۱۲ رودخانهٔ دیگر این شهر، یعنی وردیج (وردآورد)، حصارک (کن)، فرحزاد (فرهزاد یا پونک یا وسک)، مسیل عبدل‌آباد، درکه، ولنجک، دربند، گلابدره، حصارک (جماران)، مسیل منظریه، دارآباد، سرخه‌حصار و … است.
این رود بسیار کم طغیان می‌کند. در ۲۴ آبان ۱۳۹۱ پل کن جاده قدیم کرج فروریخت و در ۱۲ فروردین ۹۸ باوقوع سیلاب در بسیاری از مناطق ایران و از جمله استان تهران رود کن طغیان کرد.

کد خبر 436118

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha