همشهری آنلاین: چشم بر هم زدیم، تعطیلات نوروزی به پایان آمد و ۱۳ فروردین که برای ما ایرانی ها روزی شاد و سرشار از خاطره و شاید برای طبیعت اطرافمان روزی سخت و دلهره آور باشد، فرا رسید.

سیزده به در

به گزارش ایرنا، ۱۳ فروردین روز انس و دوستی با طبیعت است که گاه برخی از ما این انس و دوستی را فراموش کرده و نامهربانانه با طبیعت برخورد می کنیم.
گاه فراموش می کنیم که بهار تازه از راه رسیده و درختان تازه جان گرفته و حساس و شکننده هستند و در کمال بی رحمی برای ساعتی خوشی و هیجان تبر بر ریشه طبیعت می زنیم و شاخه های جوان را به بهای نوشیدن یک فنجان چای هیزمی در آتش می سوزانیم.
در این روز که برای استشمام عطر خوش بهار و شنیدن آواز خوش پرندگان و صدا زیبای آب به دامان طبیعت می رویم، نباید فراش کنیم که این طبیعت تنها متعلق به ما نیست، بلکه میراثی ارزشمند و گرانبها است که نزد ما به امانت سپرده شده و ما باید امانتدار خوبی باشیم و آن را با زیبایی به فرزندان خود تحویل دهیم.

این روزها بیشتر نقاط کشورمان درگیر سیل و خسارت های برجای مانده از آن است، سیلی که برخی ها معتقدند ناشی از تجاوز به طبیعت و قطع درختان و ساخت و سازهای غیراصولی است.
پس یادمان باشد که با طبیعت با احترام و دوستی بیشتری برخورد کنیم و و این دوستی و مودت را به کودکان خود نیز بیاموزیم تا طبیعت هم نقش خود را در مواجه با حوادثی طبیعی همچون سیل به خوبی ایفا کند.

  • خود را از طبیعت جدا ندانیم

در سالهای اخیر به ویژه با توسعه شبکه های اجتماعی، تلاش های بسیاری در جهت ترویج فرهنگ حفظ و حراست از طبیعت انجام شده، اما واقعیت آن است که تا زمانی که هر کدام ازما ازعمق اندیشه مان به ارزش واهمیت این میراث گران بها پی نبریم، این تلاش ها ره به جایی نخواهد برد، البته بی تاثیر نخواهد بود، اما چندان موثر هم نیست که اگر بود، امروز دوستداران طبیعت اینقدر دل نگرانش نبودند.
در فرهنگ ایران باستان سیزدهمین روز فروردین ماه 'سیزده به در' به عنوان پایان بخش جشن های نوروزی روز طبیعت نامگذاری شده ‌است که ایرانیان از قدیم بر این باور بودند که در روز سیزده بدر باید برای راندن نحسی از خانه بیرون روند و نحسی را در طبیعت به در کنند.
اما آنچه که همگان باید بدانند که در فرهنگ ایرانی، هیچ یک از روزهای سال 'نحس' و 'بدیمن' یا 'شوم' تلقی نمی شود بلکه روز سیزدهم فروردین ستاره ای باران آور در آسمان است و ایرانیان با شادمانی و سپاس از قطرات بارانی که بر روی زمین نقش می بندد در دامن طبیعت این روز را جشن می گیرند.

  • باید و نبایدها در روز طبیعت

یک فعال محیط زیست به خبرنگار ایرنا گفت: شاید آگاه نباشیم که بعضی رفتارهای ما در روز طبیعت یا همان سیزده به در به طبیعت تازه جان گرفته آسیب وارد می کند.
مریم مسروری با تاکید بر ایجاد حساسیت در میان مردم برای حفظ و حراست از طبیعت بیان داشت: باید هر مکانی در طبیعیت را به گونه ای ترک کنیم که گویی هرگز به آنجا نرفته ایم.
وی تصریح کرد: نباید در محیط های طبیعی با صدای خیلی بلند موسیقی گوش کنیم، زیرا این کار آرامش حیات وحش را به هم می زند و به نوعی مزاحمت برای طبیعت است.
وی با بیان اینکه به همراه بردن یک کیسه زباله به هنگام رفتن به دامان طبیعت کار سختی نیست، گفت: نباید زباله ها را در طبیعت رها کنیم و تصویری نازیبا در آلبوم بهاری طبیعت تازه جان گرفته به جای بگذاریم.
مسروری با تاکید بر پرهیز از رها کردن سبزه ها در داخل نهرها و جوی های روان، گفت: رها شدن میلیون ها سبزه روئیده و حجیم شده باعث آلودگی آب های روان و گرفتگی معابر و بالا آمدن آب های سطحی می شود.

  • در روز طبیعت، قدر طبیعت را بدانیم

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: در روز طبیعت علاوه بر لذت بردن از این نعمت خدادادی تلاش کنیم به طبیعت کمترین آسیب وارد شود.
امید ذاکری در گفت و گو با با ایرنا اظهار داشت: طبیعت یک سیستم به هم پیوسته است که شامل گیاهان، خاک، درختان، سنگ ها، صخره ها، رودخانه ها، آبراهه ها و آب است که این اجزا برای اینکه به طور سالم به ما خدماتی مانند تولید اکسیژن، ایجاد تفریجگاه، کاهش گرد و غبار و کاهش آلودگی هوا برسانند، باید به صورت سالم کار کنند.
وی با اشاره به پشت سرگذاشتن دو دهه خشکسالی در هرمزگان افزود: آب یک عنصر گرانبها است و باید دقت کنیم که پسماندها را در آب رها نکنیم که سبب آلودگی آب شود زیرا آب های جاری به پشت سدها میروند و مشکلاتی در نگه داری سدها ایجاد می کنند.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: بارش های خوب امسال سبب رویش نهال های جدید در طبیعت شده و برای کمک به تجدید نسل گیاهان باید مراقب باشیم نهال های جدید آسیب نبینند.
ذاکری ادامه داد: برای تکثیر و استمرار حیات گیاهان گل های گیاهان را نچینیم زیرا این گلها تولید بذر می کنند و چیدن آنها سبب کاهش تولید بذر و آسیب به تجدید نسل گیاهان می شود.
وی از مردم خواست در روز طبیعت با همراه داشتن کیسه های زباله، پسماندها به ویژه پسماندهای قابل بازیافت مانند کاغذ و شیشه را با خود بازگردانند تا کمک شایان توجهی به پاکیزه نگه داشتن طبیعت و حفظ زیبایی های ظبیعت شود زیرا پسماندها باعث آلودگی خاک شده و اثرات سوء زیست محیطی به همراه دارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان تصریح کرد: مردم برای گرم کردن غذا از منزل پیکنیک به همراه داشته باشند تا در طبیعت آتش روشن نکنند که سبب آتش سوزی شود.
ذاکری بیان داشت: با توجه به اینکه برگ گیاهان محل غذاسازی گیاهان است سعی کنیم به شاخ و برگ گیاهان آسیب نرسانیم و سرشاخه های گیاهان قطع نشود.
وی خاطرنشان کرد: مردم به منظور جلوگیری از آسیب به مراتع از رفت و آمد در این مناطق خودداری کنند و از جاده ها رفت و آمد داشته باشند.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: طبیعت، جنگل ها و مراتع امانتی هستند که از گذشتگان به ما رسیده و باید این امانت را با استفاده درست به نسل های آینده تحویل دهیم.

ذاکری اضافه کرد: مردم هرمزگان می توانند در صورت بروز هر گونه حادثه، تخریب، تصرف و آتش سوزی در طبیعت، گزارش های خود را از طریق سامانه تلفنی ۱۵۰۴ اطلاع دهند تا نیروهای یگان حفاظت از منابع طبیعی در کمترین زمان ممکن در محل حضور یابند.

کد خبر 436104

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha