دوشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مناطق مختلف عراق درگیر سیل هستند و بارش‌های کم سابقه در بغداد باعث نگرانی مسئولان این کشور در خصوص وضعیت این شهر شده است

سيل عراق

به گزارش ایرنا، در حالی که از ساعتی پیش بارش سنگین باران در بغداد آغاز شده است و صدها هزار نفر از زائران امام موسی کاظم (ص) در حال پیاده روی به سمت حرم مطهر کاظمین هستند، کارشناسان هواشناسی عراق همچنان در صفحات شخصی خود در شبکه های اجتماعی نسبت به بارش های سنگین و احتمالا جاری شدن سیلاب به مردم این کشور هشدار می دهند و در مقابل دولت عراق به شهروندان خود اطمینان می دهد که اوضاع تحت کنترل است.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق شامگاه دیشب (یکشنبه) با شش تن از استانداران استان‌های بغداد، بصره، میسان، صلاح الدین، نینوا و دیاله با حضور تعدادی از وزیران و نهادهای ذیربط از جمله الحشد الشعبی، پیرامون بارندگی‌ها و سیلاب‌های احتمالی تشکیل جلسه فوق‌العاده داد.

نخست وزیر عراق در این جلسه بر ضرورت آماده باش کامل همه نهادها برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی و مهار آب سیلاب‌ها تاکید کرد.

از طرفی گزارش‌ها از کردستان عراق حاکیست که دیروز یکشنبه آسمان استان‌های سلیمانیه، اربیل، دهوک و همچنین نینوا با پدیده کم سابقه ابرهای پربارش «سوپرسل» (supercell) مواجه شده‌اند.

کارشناسان هواشناسی عراق گفته‌اند که این ابرهای یکی از پربارش‌ترین باران‌های توفانی را به همراه خود دارند که طی ۲ تا ۴ ساعت موجب بارش شدید و جاری شدن سیلاب می‌شوند.

در همین راستا «صادق عطیه» از کارشناسان برجسته هواشناسی عراق در گزارشی در صفحه شخصی خود در «فیسبوک» از بارش‌های سنگین و احتمال سیلاب در استان‌های سلیمانیه، دهوک، کرکوک، دیاله، نجف، کربلا، واسط، میسان، نینوا و دیوانیه هشدار داده است.

 منابع محلی نیز از تعطیلی فرودگاه سلیمانیه بدلیل بدی آب و هوا و افزایش بارش‌ها خبر دادند. در استان صلاح الدین در شمال عراق به دلیل بارش‌های سنگین دو روستای «زویه» و «المسحک» در شمال این استان به خاطر جاری شدن سیلاب تخلیه شدند.

طبق اعلام مسوولان محلی در این استان تاکنون ۱۰۰ منزل در روستای المسحک تخلیه شده و خانواده‌ها در یک اردوگاه ویژه اسکان داده شده‌اند. این گزارش حاکیست که هنوز ۸۰۰ منزل دیگر در معرض خطر سیلاب قرار دارند که بایستی تخلیه شوند.

وزارت منابع آب عراق نیز در اطلاعیه هشدار آمیزی از اهالی سامرا و الشرقاط در استان صلاح الدین خواسته است که از حاشیه‌های رودخانه دجله و حوضچه‌های آبی آن فاصله بگیرند. در شهر «بلد» از توابع استان صلاح الدین به دلیل شدت بارندگی‌ها، آب همه معابر را فراگرفته و زندگی طبیعی را مختل کرده است.

در استان نینوا انتشار پاره‌ای شایعات بار دیگر به نگرانی‌ها در خصوص احتمال شکسته شدن سد موصل، دامن زد به ویژه اینکه در سنوات اخیر همواره پاره‌ای گزارش نسبت به وضعیت سد موصل هشدار داده بودند.
فرمانده عملیات امنیت استان نینوا در بیانیه‌ای امروز دوشنبه اعلام کرده است که مسوولان سد موصل به او اطمینان داده‌اند که هیچ نگرانی از وضعیت سد وجود ندارد.

در استان‌های شرقی عراق که همچنان مسوولان این کشور از جاری شدن سیلاب‌های ایران به این مناطق نگران هستند، تعدادی از روستاها در استان واسط از حاشیه رودخانه‌های مرزی و کناره دجله تخلیه شدند.
برخی خبرگزارهای عراق نیز اعلام کردند که شهر «العماره» مرکز استان میسان نیز براثر شدت بارندگی‌ها، غرقاب شده است.

در بصره جنوبی‌ترین منطقه عراق، بیشترین نگرانی مسوولان عراقی از ارتفاع کم سابقه رودخانه کارون و در نتیجه سرازیر شدن آن به شط العرب است.

تمامی نهادهای ذیربط دولتی و ماشین آلات و نیروهای الحشد الشعبی در این استان به حال آماده باش در آمده‌اند تا از تبعات سیلاب‌های خروجی از ایران به سمت بصره جلوگیری به عمل آورند.
برخی از روستاها در منطقه «ابو الخصیب» در جنوب استان بصره نیز به دلیل ارتفاع رودخانه شط العرب زیر آب رفتند.

در بغداد پایتخت عراق نیز گرچه تاکنون با بارندگی‌های طولانی و غرقابی معابر مواجه نبوده اما به دلیل هشدارهایی که کارشناسان هواشناسی و دولت عراق داده، تمامی کادرهای شهرداری و نهادهای مربوطه به حالت آماده باش در آمده‌اند.

تاکنون دولت عراق در خصوص خسارت‌های مادی و جانی احتمالی بارندگی های شدید اخیر و جاری شدن برخی سیلاب‌ها در مناطق مختلف عراق گزارش مستندی منتشر نکرده است.

وزارت منابع آب عراق پیشتر در گزارشی اعلام کرده بود که حجم بارندگی در روزهای گذشته آنقدر بوده که نیاز عراق را از آب تا دو سال آینده تامین کرده است.

کد خبر 436042

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha