جمعه ۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیلاب به بخش‌های مختلف پلدختر خسارت‌های عمده‌ای وارد کرده به طوری که در حال حاضر ۱۰۰۰ روستایی آب ندارند، به حوزه برق روستایی خسارت وارد شده و جاده پلدختر - خرم‌آباد آسیب جدی دیده است.

به گزارش مهر، وقوع سیلاب در استان لرستان و به خصوص شهرستان پلدختر خسارت‌های فراوانی را به بخش‌های مختلف وارد کرد، به طوری که در حال حاضر هزار روستایی این شهرستان از آب آشامیدنی لازم برخوردار نیستند، به ۱۷ نقطه از مسیر اصلی پلدختر - خرم آباد آسیب وارد شده است، پل‌ها و ابنیه فنی این شهرستان به طور کامل تخریب شده‌اند و به حوزه برق روستایی این شهرستان نیز خسارت‌های عمده‌ای وارد شده است.

  • خسارت عمده به حوزه برق روستایی پلدختر

فریدون خود نیا مدیرعامل شرکت برق لرستان با اشاره به خسارت سیلاب به حوزه برق روستایی شهرستان پلدختر، اظهار داشت: با اقدامات صورت گرفته در حال حاضر مشکل برق این روستاها به صورت موقت حل شده است. وی با بیان اینکه در مجموع ۱۷۰ روستای استان به دلیل وقوع سیلاب به مشکل برق مواجه شدند، عنوان کرد: در اثر سیلاب شبکه برق این روستاها با مشکل جدی مواجه شده است.

مدیرعامل شرکت برق لرستان در ادامه با تاکید بر اینکه فعلاً مشکل برق روستاها را به صورت موقت حل کرده‌ایم، گفت: اصلاح شبکه برق این روستاها نیازمند به اعتبار و بودجه لازم است. خود نیا با اشاره به خسارت ۲۰ میلیارد تومانی به شبکه برق روستایی استان لرستان، بیان داشت: ما بیشترین خسارت را به حوزه برق روستایی شهرستان پلدختر در جریان سیلاب داشته‌ایم. وی، تاکید کرد: در مجموع شبکه برق روستایی شهرستان پلدختر بیش از ۱۰ میلیارد تومان خسارت دیده است.

  • قطع راه ارتباطی روستاهای پلدختر

عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان نیز با اشاره به تخریب اساسی در محور پلدختر - خرم آباد در جریان سیلاب، اظهار داشت: در این جاده ما خسارت‌های زیادی را داشته‌ایم. وی با اشاره به اینکه متأسفانه در جریان سیلاب، پل و راه ارتباطی روستاهای شهرستان تخریب شده است، عنوان کرد: تخریب پل این روستاها موجب شده که راه دسترسی آنها به مرکز و پلدختر قطع باشد. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان یا اشاره به تعریف راه جایگزین برای تردد روستاییان، بیان داشت: این راه روستایی نیز طولانی است و این امر تردد را برای روستاییان با مشکل مواجه کرده است. شرفی با اشاره به قطع راه ارتباطی روستاهای مسیر پلدختر - خرم آباد، بیان داشت: در حال حاضر آزاد راه پل زال باز است، اما این آزاد راه نیز با مشکل رانش کوه مواجه است.

وی با تاکید بر اینکه حجم بارندگی‌ها در استان بالا است، گفت: میزان بارندگی‌های لرستان در سال گذشته ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلی متر بوده است و این در حالیست که امسال بیش از هزار میلیمتر بارندگی در استان داشته‌ایم و همین امر موجب خسارت فروان به حوزه راه‌ها و زیرساختی استان و به خصوص شهرستان پلدختر شده است.

  • هزار روستایی پلدختر آب آشامیدنی ندارند

علیرضا کاکاوند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان در سخنانی با اشاره به خسارت سیلاب به حوزه آب روستایی استان، اظهار داشت: در حال حاضر حدود چهار روستای شهرستان پلدختر با جمعیت هزار نفر با مشکل آب آشامیدنی مواجه هستند. وی با بیان اینکه این روستاها در قسمت غربی رودخانه کشکان قرار دارند و راه ارتباطی آنها قطع شده است، عنوان کرد: به روش‌های مختلفی اقدام به آبرسانی به این روستاها کرده‌ایم، اما هنوز موفق نشده‌ایم که مشکل آب آشامیدنی این روستاها را حل کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان با بیان اینکه حجم آب رودخانه کشکان بالا است و آب با سرعت بالایی در این رودخانه جریان دارد و همین امر ما را برای آبرسانی و رفع مشکل آب این چهار روستا با مشکل مواجه کرده است، گفت: در مجموع در جریان سیلاب ۱۶۸ روستای استان به مشکل آب آشامیدنی مواجه شدند و که از این تعداد ۸۷ مورد مربوط به شهرستان پلدختر بوده.

کاکاوند با تاکید بر اینکه خسارت زیادی به حوزه آب روستایی شهرستان پلدختر وارد شده است و هنوز لوله‌های آبرسانی به روستاهای این شهرستان زیر آب هستند، ادامه داد: در مجموع به حوزه آب روستایی استان در جریان سیلاب ۲۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده که از این میزان ۱۰ میلیارد مربوط به روستاهای شهرستان پلدختر است.

  • خسارت سیلاب به ۱۷ نقطه از جاده اصلی پلدختر - خرم‌آباد

احمد مرادپور معاون عمرانی استانداری لرستان نیز در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به خسارت سیلاب به حوزه مختلف لرستان به خصوص شهرستان پلدختر، اظهار داشت: در مجموع به ۱۷ نقطه جاده اصلی پلدختر - خرم آباد خسارت جدی وارد شده است. وی با تاکید بر اینکه در حال تعمیر این جاده اصلی هستیم و به صورت موقت مشکل آن را حل کرده‌ایم، ادامه داد: در حال حاضر تعدادی از روستاهای غرب رودخانه کشکان با مشکل آب آشامیدنی مواجه هستند.

معاون عمرانی استانداری لرستان با تاکید بر اینکه در حال حاضر راه ارتباطی روستاهای غربی کشکان با جاده اصلی قطع است، بیان داشت: برای این روستاها مسیر جایگزین پیش بینی کرده‌ایم، اما این مسیر برای روستاییان طولانی است و این امر روستاییان را با مشکل مواجه کرده است.

مرادپور با اشاره به توزیع اقلام غذایی و امدادی بین روستاییان سیل زده پلدختر به صورت هوایی، گفت: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل ما در شهرستان پلدختر، مشکل راه دسترسی به روستاها و همچنین راه اصلی پلدختر - خرم آباد است.

  • بعد از فرو نشست باران ساخت و ساز زیرساخت‌ها را شروع خواهیم کرد

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان نماینده رئیس جمهور در سفر به لرستان و بازدید از مناطق سیل زده این استان، با بیان اینکه با دستور رئیس جمهور خدمت مردم منطقه رسیدیم تا بحث خسارت‌های ناشی از سیلاب را بررسی کنیم، اظهار داشت: مشکلات موجود در استان را به هیئت دولت منتقل خواهم کرد تا مشکلات تا حد امکان مرتفع شوند.

وی با اشاره به اینکه نیروها در تلاش هستند که کمترین عارضه را در رابطه با مردم داشته باشیم، عنوان کرد: در حال حاضر همکاران ما در بدنه دولت، استانداری، دستگاه‌های مربوطه، نمایندگان مردم در تلاش هستند که با توجه به نزولات بیش از حد جوی که فراتر از انتظار و حتی نیاز معمول بود، بتوانند عارضه را برای مردم به حداقل برسانند، تخریب‌ها را مرمت کنند، خانه‌هایی که خراب شده و دام‌ها، زمین‌های کشاورزی، باغات و… که از بین رفته را با اختصاص کمک‌های بلاعوض و وام‌های ارزان قیمت که از سوی هیئت دولت به تصویب رسیده مرمت و احیا کنیم.

نمکی، تاکید کرد: همچنین در فرصت مناسب بعد از فرو نشست باران ساخت و ساز زیرساخت‌ها را شروع خواهیم کرد.

  • دولت در کنار مردم لرستان خواهد بود و تحت هیچ شرایطی مردم را تنها نمی‌گذاریم

امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز در سفر به لرستان و بازدید از مناطق سیل زده این استان در سخنانی با بیان اینکه رئیس جمهور تاکید داشتند که اعضای دولت به استان‌هایی که در سیل اخیر آسیب دیده‌اند سفر کنند و با مسئولان و مردم گفت و گو کنند و بازدید میدانی از آنچه که بر اثر سیلاب اتفاق افتاده داشته باشند، اظهار داشت: همچنین مقرر شده که گزارشی در این رابطه تهیه و در دولت مطرح شود تا تصمیمات لازم و مناسب با شرایط منطقه‌ای و با نگاه به منابع کشور گرفته شود.

وی در ادامه با اشاره به بازدید از مناطق سیل زده لرستان، بیان داشت: در این بازدیدها جاهای مختلفی را دیدیم، با تعدادی از اهالی شهرستان چگنی صحبت کردیم و در مسیر جاده‌ها و خانه‌هایی که بر اثر سیل اخیر آسیب دیده را از نزدیک دیدیم. معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه در برخی از جاها تخریب پل‌ها برای مردم مشکلاتی ایجاد کرده است، افزود: این امر ارتباط روستاها را با مراکز اصلی قطع کرده است، هر چند بر اساس اعلام استاندار مسیرهای جایگزینی برای این روستاها پیش بینی شده، اما مسیرهای جایگزین در شرایط اقلیمی و محلی استان پر هزینه و پر زحمت است.

کد خبر 435861

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha