شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۴:۴۱
۰ نفر

آلمان_ جهانگیر کوثری:روز سرنوشت ساز برای فوتبال ما فرا رسیده است. ماندن و امید به بازی با آنگولا یا وداع زودهنگام با رخدادی که اهمیت و ارزش آن کمتر از یک گردهمایی جهانی نیست.

 چهارشنبه کشور آلمان یکپارچه جشن و سرور بود. ژرمن ها به خیال این که جهان را فتح کرده اند تا صبح پنجشنبه به جشن و پایکوبی پرداختند. غوغایی برپا بود. این همه شور برای پیروزی یک بر صفر در مقابل لهستان ده نفره در دقیقه 91 بازی بود! بله برای یک پیروزی خفیف، اما سرنوشت ساز که صعود آلمانها را هموار کرد. آنها اولین تیم جام بودند که بازیها را آغاز کردند و اولین تیمی هستند که به دور دوم صعود نمودند.

اهمیت این جام برای کشورهای جهان یک وعده اتحاد و یکپارچگی و یگانگی است. آلمان یک مرحله را پشت سر گذاشت و یک بازی با اکوادور برای صدرنشینی در گروه دارد. آنها اگر در گروه خود اول شوند باید با تیم دوم گروه B (انگلیس یا سوئد) بازی کنند. راه دشواری در پیش روی ژرمن ها نیست. از 23 بازی انجام شده چهار بازی مساوی شد و اسپانیا با پیروزی چهار بر صفر در مقابل اوکراین بهترین نتیجه را تا قبل از رویارویی دیروز آرژانتین _ صربستان گرفت.

اکوادور بعد از آلمان، دومین تیمی بود که خیالی آسوده یافت و انگلیس با برتری دو بر صفر دقایق پایانی مقابل ترینیداد و آرژانتین با پیروزی پرگل مقابل تیم تنومند صربستان مربع صعودکنندگان را کامل کردند.

تقابل دو اندیشه

بازی دوم ایران و پرتغال برای هر دو تیم از اهمیت خاصی برخوردار است چه برای نایب قهرمان اروپا که با یک پیروزی می تواند صعود این تیم را تضمین کند و چه برای تیم ایران که روزنه های صعود را تا دیدار با آنگولا باز نگاه دارد.بی جهت نیست که اسکولاری این بازی را سخت ترین بازی دور مقدماتی تیمش می خواند و کاپیتان «فیگو» آن را به مثابه یک فینال برای دو تیم می داند.

ایران بعد از شکست مقابل مکزیک با تغییراتی در این بازی حاضر می شود. نوع بازی پرتغال به گونه ای است که برانکو ترجیح می دهد در خط حمله با کنار گذاشتن دایی در این بازی وحید هاشمیان را در نوک قرار دهد. هاشمیان قبلاً نیز در مسابقات انتخابی جام جهانی در دیدار با قطر و ژاپن امتحان خود را خوب پس داده است. حتی صحبت از جایگزینی مسعود شجاعی هم هست که در صورت جواب ندادن علی کریمی این بازیکن جوان جانشین او خواهد شد.

خط دروازه و دفاعی تیم ایران تغییری ندارد و با همان ترکیب روز بازی با مکزیک میرزاپور، کعبی، گل محمدی، محمد نصرتی و رحمان رضایی ظاهر خواهیم شد. در خط میانی مهدوی کیا، فریدون زندی، علی کریمی، جواد نکونام، آندرانیک تیموریان قرار می گیرند. وحید هاشمیان هم که تک مهاجم ایران در میان مدافعان متمرکز پرتغالی خواهد بود.

پرتغال ریکاردو را در درون دروازه دارد. والنته، کاروالیو، میرا و میگوئل چهار مرد دفاعی اسکولاری خواهند بود. پتیت، کاستینا، دکو، رونالدو و فیگو مردان خط میانی هستند و پائولتا هم در نوک حمله است.جنگ اصلی دو تیم در میانه میدان خواهد بود. مطمئناً برانکو برای خنثی کردن قدرت حریف در میانه میدان برنامه خاصی تدارک دیده است. برای شکست دادن پرتغال باید تک تک مهره های خط میانی تیم حریف را کنترل کرده و برای هر کدام مأموری گمارد.

کد خبر 435

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز