همشهری آنلاین: کاردینال جورج پل، خزانه‌دار سابق واتیکان به شش سال حبس محکوم شد. پل که ۷۷ سال دارد در پرونده سوءاستفاده جنسی از دو کودک در سال ۱۹۹۶ در کلیسایی در استرالیا گناهکار شناخته شده است.

کاردینال جورج پل

به گزارش دویچه وله، در بیانیه‌ کوتاهی که یک قربانی پرونده تعرض جنسی کاردینال پل در اختیار وکیل خود قرار داده آمده است: «حس می‌کنم دادگاه آنچه در کودکی بر سر من آمده است را پاسخ داد.»

شهادت این قربانی در دادگاه یکی از دلایل اصلی گناهکار شناخته شدن کاردینال جورج پل در دادگاهی در استرالیا بود. این قربانی که در رسانه‌ها به اختصار "جی" معرفی شده، در بیانیه خود تأکید کرده است: «برای من هنوز آرامشی وجود ندارد. همه چیز حال در سایه برگزاری دادگاه تجدیدنظر است.»

دادگاه منطقه ویکتوریا در شهر ملبورن چهارشنبه ۲۲ اسفند (۱۳ مارس) مجازات کاردینال پل را شش سال حبس اعلام کرد. این دادگاه در ماه دسامبر جورج پل ۷۷ ساله را گناهکار تشخیص داده بود.

کاردینال پل متهم بود که به عنوان اسقف اعظم، سال ۱۹۹۶ به یک کودک ۱۳ ساله –فردی که با اختصار جی معرفی می‌شود- تعرض جنسی کرده و با کودک دیگری رفتار ناشایست جنسی داشته است. دادگاه اتهام او را ثابت شده می‌داند و حال حکم او را صادر کرده است.

قاضی دادگاه در توجیه صدور حکم شش سال حبس برای جورج پل به جرم سنگین او اشاره کرده است.

قاضی در سخنانی که به صورت زنده از تلویزیون پخش می‌شد کاردینال پل را متهم کرد که با "تکبری حیرت‌انگیز" در دادگاه حضور داشته و در تمام مدت دادگاه "هیچ نشانی" از پشیمانی در او دیده نشده است.

قاضی دادگاه در عین‌حال  با اشاره به سن بالای مجرم و وضعیت نامناسب سلامت او و همچنین این نکته که تا زمان انجام جرم کاردینال  پل جرم ثابت شده‌ای مرتکب نشده است، از صدور حکم شش سال حبس برای او دفاع کرد.

قاضی تأکید کرد در این مجازات تنها شهادت‌ قربانی تأثیرگذار بوده‌ است. او همزمان افزود که محکومیت کاردینال پل نباید پای تمام کلیسای کاتولیک نوشته شود یا نشانه ناتوانی کلیسا در جلوگیری از رخ دادن چنین جرائمی تلقی شود.  

پل که پیشتر خزانه‌دار واتیکان بود، بالاترین مقام کلیسای کاتولیک است که تا کنون به دلیل جرائم جنسی برابر دادگاه قرار گرفته است. حکم صادر شده برای او  واکنش‌های متقاوتی به همراه داشته است.

نخست‌وزیر استرالیا در بیانیه خود بر رنج قربانیان و اجرای عدالت تأکید کرده است.

برخی از رسانه‌های استرالیا اما حکم شش سال زندان را برای او "بسیار اندک" خواندند. کاربران شبکه‌های اجتماعی هم مجازات تعیین شده برای او را "بسیار ساده" توصیف کردند. در مقابل برخی با اشاره به سخنان قاضی دادگاه در توجیه حکم صادر شده می‌گویند که هدف قاضی اجرای عدالت بوده است.

مجمع اسقف‌های استرالیا -تا بعدازظهر چهارشنبه (به وقت محلی) - هنوز به این حکم واکنش نشان نداده است.

کاردینال پل بر بیگناهی خود تاکید دارد و درخواست تجدید نظر کرده است. دادگاه قرار است در ماه ژوئن امکان درخواست تجدیدنظر وکلای او در مورد گناهکار بودن یا میزان مجازات را بررسی کند.

علاوه بر آن ممکن است پرونده‌های دیگری علیه کاردینال پل گشوده شود که یکی از آنها مربوط به اتهام سوءرفتار جنسی کاردینال پل در یک استخر در دهه ۷۰ میلادی است.

کد خبر 434647

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha