سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بوئینگ ۷۳۷ مکس (MAX) یک هواپیمای مسافربری باریک‌پیکر دوموتوره آمریکایی است که نسل چهارم سری هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ به شمار می‌رود.

تولید این نسل جدید هواپیماهای ۷۳۷ ساخت شرکت آمریکایی بوئینگ در سال ۲۰۱۳ شروع و نخستین پرواز آزمایشی آن در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۶ انجام شد. این نسل جدید بوئینگ ۷۳۷ نسبت به نسل قبلی دارای موتورهای جت کارامدتر، آیرودینامیک بهتر (از جمله بالک‌های شاخص دوشاخه‌ای)، بدنه اصلاح‌شده است.

۷۳۷ مکس در چهار گونه ۷، ۸، ۹ و ۱۰ به بازار عرضه می‌شود که بین ۱۳۸ تا ۲۳۰ صندلی و برد بین ۵۹۵۴ تا ۷۰۸۴ کیلومتری دارند. تا ژانویه ۲۰۱۹ شرکت بوئینگ ۵۰۱۱ سفارش برای این نوع هواپیما دریافت کرده و ۳۵۰ فروند آن را تحویل داده است.

۷۳۷‌ مکس رقیب هواپیماهای با خصوصیات مشابه شرکت ایرباس یعنی خانواده ایرباس ۳۲۰ از جمله ایرباس ۳۱۹ است.

تا به حال دو فروند از هواپیماهای ۷۳۷ مکس ۸ دچار سقوط مرگبار شده‌اند. در ماه اکتبر ۲۰۱۹ یک ۷۳۷ مکس شرکت لاین ایر اندونزی مدت کوتاهی پس از بلند شدن از فرودگاه جاکارتا در دریای جاوه سقوط کرد و ۱۸۹ مسافر و خدمه‌اش کشته شدند.

روز یکشنبه صبح ۱۰ مارس (۱۹ اسفند) هم یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ خطوط هوایی اتیوپی که سه سمت نایروبی پایتخت کنیا در حرکت بود سقوط کرد و ۱۵۷ نفر سرنشین هوا کشته شدند.

به دنبال این حوادث بسیاری از شرکت‌های و سازمان‌های هواپیمایی در کشورهای گوناگون از جمله در چین و اندونزی پروازهای بوئینگ‌های ۷۳۷ مکس ۸ را بررسی بیشتر متوقف کرده‌اند.

ایران نیز در قراردادی که ۳ سال پیش با شرکت بوئینگ بست، قرار بود ۸۰ فروند هواپیمای مسافربری شامل ۵۰ فروند بوئینگ ۷۳۷ و ۳۰ هواپیمای دیگر شامل دو مدل بوئینگ ۷۷۷ دریافت کند، اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا این قرارداد لغو شد.

در این فیلم پرواز نمایشی بوئینگ ۷۳۷ مکس را در نمایشگاه هوایی فارن‌بورو ۲۰۱۶ در همپشایر بریتانیا می‌بینید.

کد خبر 434403

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha