همشهری آنلاین: فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: با افرادی که در چهارشنبه آخر سال موجب آسیب به محیط زیست به ویژه در مناطق تحت حفاظت سازمان شوند، برخورد خواهد شد.

نشست خبري محيط زيست

به گزارش ایرنا، سرهنگ جمشید محبت‌خانی روز یکشنبه در نشست خبری افزود: چند سالی است در چهارشنبه آخر سال شاهد انجام کارهایی از برخی افراد هستیم که موجب آلودگی‌های صوتی و هوا می‌شود.

وی اظهار داشت: عده‌ای با آتش زدن لاستیک و انفجار ترقه موجب ایجاد ترس در سالمندان، افراد بیمار و حتی حیات وحش می‌شوند و محیط زیست را تخریب می‌کنند.

وی با بیان این که قطعا مسئولان تمهیداتی برای روز چهارشنبه آخر سال خواهند داشت، از مردم درخواست کرد مراقب سلامت خود باشند و از انجام کارهای خطرناک و زیان‌رسان به طبیعت خودداری کنند.


افزایش ١٣۴ درصدی «یک ساعت با محیط‌بان» در مدارس

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست، رویکرد این مجموعه را اجتماعی و به دور از برخوردهای سلبی، عنوان کرد.

وی به اجرای طرح «یک ساعت با محیط‌بان» در مدارس اشاره کرد و گفت: در این طرح محیط‌بانان کارشناس و خبره در مدارس حاضر می‌شود و درباره اهمیت و حفظ محیط زیست برای دانش‌آموزان مقاطع مختلف و اولیای آنها صحبت می‌کنند.

محبت‌خانی گفت: اجرای این طرح، امسال نسبت به ۹۶، حدود ۱۳۴ درصد افزایش داشته است، سال گذشته این طرح ۳۷ هزار و ۵۸۲ ساعت در مدارس اجرا شد که امسال به ۸۸ هزار ساعت ارتقا یافت.

وی از تقویت این طرح برای سال ۹۸ خبر داد و گفت: البته برای اجرای آن یک خلا وجود دارد و آن این است که در نظر داریم برای مدارس دخترانه در مقاطع مختلف، زنان کارشناس و محیط‌بان خبره با لباس محیط‌بانی اعزام کنیم.

محبت‌خانی ادامه داد: شرایط پاسگاه‌های محیط‌بانی برای حضور بانوان مناسب نیست از این رو در نظر نداریم محیط‌بانان زن در این محل‌ها مستقر شوند البته تاکنون نیز شکارچی متخلف زن نداشتیم بنابر این نیازی به محیط‌بان زن نیز احساس نمی‌شود از این رو سعی می‌کنیم کارشناسان زن را برای این کار تربیت کنیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: البته چند محیط‌بان زن در برخی استان‌ها فعالیت می‌کنند که معمولا در محل اداره کل مستقر هستند.

وی تأکید کرد: محیط زیست یکی از ارکان توسعه است بنابر این حفاظت از آن الزامی است و اگر قوانین و مقررات در این زمینه رعایت نشود قطعا با مشکلات امنیتی و چالش‌های متعددی مواجه خواهیم شد از این رو تقویت محیط‌بانان به عنوان بازوهای اجرایی سازمان الزامی است.

محبت‌خانی اظهار داشت: قطعاً در این زمینه انجام کارهای فرهنگی بسیار موثرتر از کارهای سلبی خواهد بود؛ به عنوان مثال کار فرهنگی که در بستن کمربند در خودروها انجام شد بسیار تاثیرگذارتر از جریمه کردن خواهد بود بنابر این می‌خواهیم محیط‌بانان را به معنای واقعی «محیط‌بان» تربیت کنیم.


افزایش تشکیل پرونده جرایم در فضای مجازی

محبت‌خانی گفت: طی چند سال گذشته متوجه شدیم که جرایم زیست محیطی به سمت فضای مجازی حرکت می‌کنند در واقع در این فضا حیات وحش به صورت زنده خرید و فروش می‌شد همچنین افرادی فیلم‌های دلخراش از آزار و اذیت حیات وحش در فضای مجازی منتشر می‌کردند، بر این اساس یگان حفاظت محیط زیست با همکاری پلیس فتا وارد عمل شد.

وی افزود: در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با پلیس فتا امضا کردیم تا مبارزه ما در فضای مجازی در زمینه خرید و فروش و نگه‌داری حیات وحش جدی‌تر اجرا شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در سال ۹۶ حدود ۶ هزار و ۶۰۰ مورد پرونده محیط زیستی در حوزه جرایم فضای مجازی تشکیل شد که امسال با اقدامات صورت گرفته به ۲۹ هزار پرونده افزایش یافته یعنی یک افزایش ٣۴٢ درصدی را نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: درصدد هستیم تا در تمام استان‌ها یگان حفاظت با پلیس فتای آن استان همکاری جدی‌تری داشته باشد و تفاهم‌نامه‌های بومی شده را امضا کنند، همچنین فردی را به عنوان نماینده بین اداره کل محیط زیست و پلیس فتا معرفی کنند تا کارها با سرعت و دقت بیشتری پیش رود.

محبت‌خانی درعین حال گفت: البته برخی از این سایت‌ها اصلا وجود خارجی ندارند و با کلاهبرداری از مردم پول می‌گیرند بنابر این مردم باید بسیار هوشیار باشند.


افزایش ۳۹ برابری کشف زنده‌گیری خزندگان

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: در ۱۱ ماه سال ۹۶ حدود ۸ مورد صید غیرمجاز کشف شده بود که این عدد امسال به ۳۲۱ مورد رسید یعنی افزایش ۳۹ برابری را نشان می‌دهد.

وی درباره زنده‌گیری خزندگان نیز اعلام کرد: در سال ۹۱ تعداد زنده‌گیری خزندگان ۹۶ مورد بود که امسال به هفت هزار و ۱۱ مورد رسیده است و این افزایش بیش از ۸۳ برابری به دلیل رصد دقیق‌تر یگان حفاظت محیط‌ زیست است.


افزایش دو درصدی ضبط سلاح

محبت‌خانی همچنین به افزایش دو درصدی تشکیل پرونده قضایی و ضبط سلاح‌های شکاری نسبت به سال گذشته اشاره کرد.

وی افزود: دو دسته شکارچیان غیرمجاز به مناطق حفاظت شده، وارد می‌شوند؛ یک دسته آنهایی که مجوز ورود به منطقه را دارند اما مجوز شکار ندارند و عده‌ای نیز با سلاح بدون مجوز وارد مناطق حفاظت شده می‌شود که هر دو گروه، دستگیر و پس از ضبط اسلحه‌شان به محاکم قضایی معرفی می‌شوند.

محبت‌خانی ادامه داد: امسال ١٠٠ سرباز به عنوان سرباز محیط‌بان به محیط‌بانی‌ها داده شده و با این کار تا حدودی کمبود نیروی محیط‌بانی جبران شود اما باید تلاش کنیم که ۸۰ میلیون محیط‌بان داشته باشیم.


افزایش ٢۴ درصدی پیشگیری قبل از شکار

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست، پیشگیری قبل از وقوع شکار را از رویکردهای این یگان برشمرد و گفت: سعی می‌کنیم شکارچی قبل از اقدام به شکار، دستگیر شود و تاکید ما به محیط‌بانان نیز همین است برای این منظور با جدیت و دقت بیشتری مناطق حفاظت شده را رصد و پایش می‌کنیم.

وی ادامه داد: این اقدامات باعث شد تا در سال ۹۷ تعداد پیشگیری ما در شروع به شکار ۲۴ درصد افزایش یابد البته در این زمینه یک خلاء داریم و به دنبال حل آن هستیم و آن این است که در این روند هنوز جرمی صورت نگرفته است برای همین منظور باید با همکاری دستگاه قضایی این مشکل را برطرف کنیم.

به گفته محبت‌خانی، تعداد پرونده‌های تشکیل شده در زمینه تخلفات محیط زیستی نیز امسال سه درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

کد خبر 434253

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha