همشهری آنلاین: یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: رهبری از دولت و ملت خواستند که این حمایت از کالای ایرانی صورت بگیرد. دولت امسال در این راستا ۳۵۰۰ قلم از کالاهایی که در داخل تولید می‌شد لیست آن را به گمرک داد و واردات این کالاها را ممنوع کرد و این حمایت خوبی بود و آثار خوبی هم داشت.

مصباحی مقدم

ایلنا نوشت: حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم پیش از ظهر امروز امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران ضمن گرامی داشت ماه رجب گفت: این ماه، ماه امیرالمومنین (ع) است. امروز هم روز ولادت امام باقر (ع) ‌ است، امامی که علوم را می‌شکافت. ماه رجب ماه عبادت و مناجات خدا و ماه دعاها است.

وی با اشاره به موضوع حمایت از کالای ایرانی که شعار سال ۹۷ بود، اظهار داشت: مقام معظم رهبری از دولت و ملت خواستند که این حمایت صورت بگیرد. دولت امسال در این راستا ۳۵۰۰ قلم از کالاهایی که در داخل تولید می‌شد، لیست آن را به گمرک داد،  واردات این کالاها را ممنوع کرد،  این حمایت خوبی بود و آثار خوبی هم داشت.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه بعد از گذشت یک سال در گزارش گمرک شاهد واردات اقلامی از این لیست هستیم، تصریح کرد: از جمله سنگ پا،  غذای سگ و گربه که با ارز وارد می‌شود و همچنین گل زیر پای گربه وارد می‌شود و خیلی مایه تعجب است که ارزی که اینچنین سخت به دست می‌آید، به واردات این‌ها اختصاص  یابد. برخی می‌گویند این‌ موارد در ازای صادرات وارد شده و ارزی به آنها اختصاص داده نشده است.

مصباحی مقدم با بیان اینکه واردکنندگان باید رعایت الگوی واردات را داشته باشند، خاطرنشان کرد: روی هم رفته تراز تجاری ایران خوشبختانه مقداری مثبت بوده است؛ بدین معنا که صادرات بیش از واردات بوده و این امتیازی بوده که امسال کسب شده و سال‌های بعد باید تقویت شود. امسال قیمت ارزها هم افزایش پیدا کرد، به طوری که صادرات به همسایگان ما با صرفه شده که کالاهای یارانه‌ای هم قاچاق می‌کنند، به طوری که گوشت هم قاچاق می‌شود و این موجب افزایش قیمت گوشت شد. این افزایش قیمت ارز باعث شده که واردات پوشاک کاهش و صادرات کفش افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه برخی تولیدات لوازم خانگی مثل لباسشویی و... افزایش داشته و از این منظر حمایت از کالای ایرانی رخ داده است، ابراز داشت: صادرات مواد پتروشیمی و فولاد افزایش داشته،  از ارزآوری بسیاری برخوردار بوده و بیش از ۴۰ میلیارد دلار بوده است. البته یکی از اشکالاتی که به سیاست‌ها وارد است، موضوع پیمان‌سپاری است؛ این یعنی باید صادرکننده تعهد دهد که ارز ناشی از صادرات را وارد کشور کند که این به صورت ناقص انجام شده است.  

این عضو کمیته فقهی بازار بورس ادامه داد: این باید کامل انجام شود،  خود بانک مرکزی مواردی را استثنا کرده است و گفته کسانی که تا یک میلیون دلار صادر می‌کنند، لازم نیست ارز خود را وارد کنند و این باعث می‌شود که راه گریز درست شود.

مصباحی مقدم با بیان اینکه پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها بیشترین صادرکنندگان هستند و اینها ۶.۵ میلیارد دلار به سامانه نیمایی داده‌اند و حال آنها نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار صادرات داشته‌اند و مابقی وارد این صحنه نشده است، عنوان کرد: سامانه نیمایی تحت نظارت دولت و بانک مرکزی است،  خارج از این تحت نظارت نیست که یا می‌برند بازار آزاد می‌فروشند یا بخشی از این درآمد ارزی به صادرات غیرضروری اختصاص پیدا می‌کند.

وی افزود: بانک مرکزی و وزارت صمت باید این رخنه را ببندند و جلوی اینکه صادرکنندگان هر تصمیمی که می‌خواهند نسبت به ارز خود بگیرند را جلوی آن را بگیرند و اگر اینچنین شود قیمت ارز کاهش خواهد یافت و کمبود ارز نخواهیم داشت.

این استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه خوشبختانه کیفیت کالاهای ایرانی هم از نظر استانداردها بهبود پیدا کرده و خانواده‌ها راحت‌تر می‌توانند تصمیم بگیرند، یادآور شد: چندی قبل رهبر انقلاب در دیدار رئیس بانک مرکزی روی دو موضوع تاکید کردند؛ یکی استقلال بانک مرکزی و یکی هم تقویت پول ملی.  همان مسئله‌ای که همه‌مان از نوسان قدرت خرید پول ملی رنج می برید.

مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه اگر این استقلال بانک مرکزی و تقویت پول ملی اجرایی شود تحول بزرگی در اقتصاد کشور رخ خواهد داد، بیان کرد: استقلال بانک مرکزی به این معنا نیست که رئیس‌جمهور، رئیس بانک مرکزی را حکم ندهد. مقصود این است که دولت در اعتبارات بانک مرکزی دخالت نکند و دست به آنها دراز نکند. دخالت دولت و دست دراز کردن دولت در منابع بانک مرکزی خود مشکل‌آفرین است مثالش هم این اتفاقی بود که در پایان سال گذشته و اوایل امسال رخ داد.

وی در مورد مشکلات پیش آمده در بازار ارز گفت: موسسات مالی و اعتباری متخلف مشکل آفریدند، سپرده‌گذاران این موسسات پشت در مجلس و دولت جمع شدند که پولمان را می‌خواهیم. موسسات در اثر ندانم‌کاری، منابعی را که گرفته بودند جاهایی سرمایه‌گذاری کرده بودند که برگشتش میسور نبود. آیا باید هزینه آن را مردم بپردازند؟  کسانی که سرمایه‌گذاری کردند، اشتباه کردند باید در موسسات و بانک‌های معتبر سپرده‌گذاری می کردند نه جایی که ریسک‌پذیری بالایی دارد.

این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه هر جا سود بالاست خطر و ریسک آن بالا است، اظهار داشت: این یک قاعده اقتصادی است ریسکش را مردم نپذیرفتند و دولت برای جمع کردن آنها از خیابان از بانک مرکزی استقراض کرد؛  این می‌شود عدم استقلال بانک مرکزی.

مصباحی مقدم با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور درباره پرداخت پول مقروضان موسسات ورشکسته تصریح کرد: رئیس‌جمهور در سخنانشان گفتند که ناچار شدیم،  دست در جیب مردم بردیم و ۳۰ هزار میلیارد برداشت کردیم. معنای این جمله آن است که از بانک مرکزی ۳۰ هزار میلیارد استقراض کردیم یعنی ۳۰ هزار میلیارد ضربدر ۷.۶ درصد یعنی قدرت خرید مردم اینجا کاهش پیدا کرد. این، آن مصیبتی است که عدم استقلال بانک مرکزی به وجود آورد. رهبر انقلاب فرمودند آقای همتی استقلال بانک مرکزی، استقلال بانک مرکزی. دو بار تاکید کردند رئیس بانک مرکزی اعلام کرد که بله. آقا این را از من مطالبه کردند.

وی اضافه کرد: پس باید پای این کار را باشند و جلوی رشد بی‌رویه نقدینگی را بگیرند یک منبع رشد نقدینگی همین استقراض دولت از بانک مرکزی است. البته این مسئله در ادوار دولت‌ها رخ داده است. پول ملی عراق رشد کرده، پول ملی افغانستان ثبات پیدا کرده و سوریه که در جنگ بوده، پول ملی‌اش از ثبات برخوردار بوده است.  

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ارزش پول ملی ما دائماً در حال پایین آمدن است، خاطرنشان کرد: نقدینگی زیادی موجب زیان ملت است و قدرت ملی مالی ملت افزایش نمی‌یابد.

مصباحی مقدم با تاکید بر انضباط مالی بانک‌ها ابراز داشت: بانک‌ها باید انضباط مالی رعایت کنند. نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها تقویت شود و جلوی تخلفات را بگیرد.  استقراض دولت از بانک مرکزی نداشته باشیم تا شاهد ثبات در بازار ارز باشیم.

وی با اشاره به لایحه الحاق ایران کنوانسیون‌های بین‌الملی مرتبط با FATF بیان کرد: دولت اصرار دارد که به این لوایح بپیوندیم و می‌گویند با این کار شفافیت لازم را به وجود می‌آوریم،  داد وستد ما راحت‌تر شده و افزایش پیدا می‌کند که این حرف در شرایط غیرتحریمی حرف نادرستی نیست.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه مجلس دو لایحه از این چهار لایحه را تصویب کرد و مجمع و شورای نگهبان هم با اصلاحاتی موافقت کردند، یادآور شد: این‌ دو مصوبه مجلس شفافیت را برای ما فراهم کرد و البته این اثر را هم دارد که این شفافیت برای FATF مدنظر باشد ولی آنها حتی می‌گویند این مصوبات خود را هم تغییر دهید. این دو لایحه‌ای که دولت داده دقیقا همین دو تایی است که در کشور تصویب شده اما پالرمو و CFT برای سازوکارهای بین‌المللی است و هیچ جهت حسن دیگری ندارد.

مصباحی مقدم ادامه داد: سوال این است که از ظریف پرسیده شد اگر ما به این دو بپیوندیم، اوضاع مالی ما بهتر می‌شود؟ ظریف گفت قول نمی‌دهیم و رئیس‌جمهور نیز همین را گفت.  تنها می‌گویند وضعیت ما بدتر نخواهد شد ولی من می‌گویم بدتر خواهد شد و دلیل هم این است که مارشال هنیسلی که رئیس FATF هست، مسئول میز تحریم ایران در وزارت خزانه‌داری امریکا هم است و می‌خواهد ایران به اینها بپیوندد تا محدودیت‌ها را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه پولشویی دو معنا دارد،   عنوان کرد: یکی برای اینکه این پول ناشی از برخی از معاملات به سیستم مالی یک کشور وارد نشود که می‌گویند از این جهت قانون پولشویی داشته باشید که ما داریم. یک معنای دیگر آن است که فروشنده و خریدار غیرواقعی باشند، به این معنا که معاملات پوششی باشد و ما برای دور زدن تحریم باید بتوانیم معاملات پوششی داشته باشیم.  این دو لایحه معنایش این است که دست از این نوع معاملات برداریم. آیا می‌توانید؟ اگر می‌توانید بسم‌الله.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اگر نمی‌توانید این چه اصراری است که رئیس‌جمهور و برخی رسانه‌های خاص مجمع تشخیص را تحت فشار قرار می‌دهند؟ گفت: ما مصلحت نظام را مدنظر قرار می‌دهیم و نه هواها و هوس‌ها را.

مصباحی مقدم با بیان اینکه اروپا در برجام متعهد شده که ۱۲ راهکار برای تجارت ایران با اروپا فراهم کند اما یک قدم برنداشته و حتی یکی از این راهکارها را مطرح نکرده است،  اظهار داشت: ۹ ماه گذشت و قدمی برنداشتند و حالا کانالی به نام اینستکس درست کردند که این کانال مالی نیست بلکه کانال خرید است.  این یعنی نفتی که شما به چین و کره می‌فروشید، پولش به صندوقی واریز شود که سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان ایجاد کرده‌اند و گفته‌اند ارزها را در اینجا واریز کنید که ما به شما دارو و غذا و لوازم پزشکی می‌دهیم اما اروپایی‌ها باید ۱۲ راهکار را ایجاد می‌کردند. یکی از آن راهکارها ایجاد شعب بانک‌های ایرانی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا بود. اروپایی‌ها باید بدانند ما بچه نیستیم و علاقل مردتر از آنها هستیم.

کد خبر 434055

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha