همشهری آنلاین: رئیس موزه ملی از برگزاری نمایشگاه چهار دهه کشفیات باستان شناسی ایران خبر داد و گفت: ۲۶۰ اثر تاریخی از ۱۱۸ محوطه تاریخی در بازدید عموم قرار می‌گیرد.

موزه ملي ايران

به گزارش  ایرنا، جبرئیل نوکنده در شانزدهمین گردهمایی باستان شناسی ایران که تالار همایش موزه ملی برگزار شد، از افتتاحیه نمایشگاهی با عنوان «چهار دهه میراث باستان شناسی ایران» در محل موزه ملی خبر داد و گفت: سازمان میراث فرهنگی به مناسبت پاسداشت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و با حمایت و پیگیری‌های مستمر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی و با همکاری فرماندهی یگان حفاظت این نمایشگاه برگزار می‌کند.

وی افزود: طبق تصمیمات اولیه، مقرر شد از محوطه‌های کاوش شده در ۴۰ سال اخیر از هر استان کشور ۱۰ اثر تاریخی به تهران ارسال شود.
وی با اشاره به این که برخی از استان‌ها در همان روزهای آغازین با هماهنگی‌های لازم آثارشان را ارسال کردند، ادامه داد: از مجموعه ۳۸۸ قلم آثار رسیده هیات کارشناسی۲۶۰ اثر را بر اساس فاکتورهای علمی و نمایشگاه انتخاب کرد.

نوکنده گفت: این نمایشگاه دربرگیرنده آثاری با قدمت بیش از ۲۰۰ هزار سال پیش تا قرون میانی اسلامی است و نتایج یافته‌های ۱۱۸ محوطه تاریخی که در طی چهار سال اخیر مورد کاوش‌های علمی و پژوهشی باستان شناسی قرار گرفته‌اند است.

وی افزود: از سوی دیگر شانزدهمین همایش باستان شناسی و ارائه دستاوردهای علمی باستان شناختی و نتایج پژوهش‌های میدانی همواره یکی از مهمترین رویدادهای باستان شناسی کشور شمرده می‌شود.

نوکنده با بیان این که مطالعات باستان شناسی خاستگاه تمدن و فرهنگ‌ها را روشن می‌کند، افزود: با مستند سازی می‌توان به انتقال دستاوردها و تجربه‌های پیشینیان، مسیر آینده را برای بشر روشن کرد که بدون شک یکی از راه‌های توسعه و حل مشکلات عصر جدید اتکا به پیشینه تاریخی و موارد فرهنگی این مرز و بوم است.

وی ادامه داد: انجام مطالعات و پژوهش‌های باستان شناسی و ارائه مدارک مستند به باستان‌شناختی می‌تواند، نقش موثری در این زمینه ایفا کند و بر پایه آن تعامل و تقابل فرهنگ در طول تاریخ دست یافت.

وی با اشاره به این مهم که آنچه از گذشته برای ما باقی مانده زیبا است، گفت: در رسالتی که بر دوش باستان‌شناسان قرار دارد این است که نتایج این بررسی‌های دقیق علمی به نسل‌های آینده عرضه شود.

وی با بیان این که می‌توان با بهره‌گیری از این دستاوردها رونق و شکوفایی کشور را به عرصه ظهور رساند، ادامه داد: شانزدهمین گردهمایی باستان‌شناسی ایران و گشایش نمایشگاه چهل چهار دهه فعالیت‌های باستان شناسی ایران در حالی آغاز می‌شود که فاصله چندانی با بهار طبیعت نداریم. وی اضافه کرد: آثار تاریخی این نمایشگاه آثاری از شمال، جنوب، شرق و غرب کشور است.

نوکنده گفت: در این نمایشگاه دانش، فرهنگ قوم و اجدادی خودمان را مرور می‌کنیم در عین حال این رنگین کمان قومیت و فرهنگی به ما یاد آوری می کند که همه تنوع و گستردگی، در یک هویت و وحدت ملی به نام ایران قرار گرفته است. که عرصه خودباوری و رشد و سازندگی با اتکا بر چنین ظرفیت‌های فرهنگی و قومی است.

شانزدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران با حضور باستان شناسان ایرانی و خارجی از کشورهای ژاپن، دانمارک، ایتالیا، آلمان، اتریش، فرانسه، چین، گرجستان و کانادا از امروز، سه‌شنبه ۱۴ اسفند، آغاز و به مدت سه روز ادامه دارد.
نتایج فعالیت‌های میدانی باستان شناسان ایرانی و خارجی در سال های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ در قالب هشت نشست تخصصی در این گردهمایی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کد خبر 433737

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha