همشهری آنلاین: «کتابچه سبز» در تعطیلی‌های آخر هفته آمریکا ۴.۷ میلیون دلار فروخت و بهترین عملکرد یک فیلم برنده اسکار بهترین فیلم را در گیشه پس از اسکار در هشت سال اخیر ثبت کرد.

ماهرشالا علي و ويگو مورتنسن در كتاب سبز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هالیوود ریپورتر، فیلم سینمایی «کتابچه سبز» به کارگردانی پیتر فارلی که حدود چهار ماه از اکران آن می‌گذرد، بین روزهای اول تا سوم مارس در شانزدهمین هفته نمایش عمومی حدود پنج میلیون دلار در ۲۶۴۱ سینما فروخت. کسب جایزه بهترین فیلم در نود و یکمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار مهم‌ترین دلیل استقبال دوباره مردم از این درام تاریخ معاصر آمریکا با موضوع تبعیض نژادی است.

سال ۲۰۰۱ «سخنرانی پادشاه» جایزه اسکار بهترین فیلم را برد و تعداد سینماهای نمایش‌دهنده آن در آمریکا به ۲۳۸۶ افزایش یافت. درآمد ۶.۲ میلیون دلاری این فیلم تحسین‌شده بهترین آمار مربوط به یک برنده اسکار بهترین فیلم در حدود یک دهه اخیر است. «شکل آب» سال گذشته در نخستین آخر هفته پس از اسکار ۲.۳ میلیون دلار فروخت و «مهتاب» هم دو سال پیش تقریبا همین آمار را در گیشه آمریکای شمالی به ثبت رساند.

«اسپاتلایت»، «بردمن»، «۱۲ سال بردگی» و «آرگو» دیگر برنده‌های اسکار بهترین فیلم در چند سال اخیر هستند که هر کدام در هفته پس از اسکار دو میلیون دلار در گیشه به دست آوردند. عملکرد «آرتیست» به عنوان بهترین فیلم اسکار ۲۰۱۲ اندکی بهتر و حدود ۳.۶ میلیون دلار بود. فروش خوب این فیلم و «سخنرانی پادشاه» مدیون استادی هاروی واینستین در جلب توجه سینماروها به برندگان مهم‌ترین جایزه مراسم اسکار است.

«کتابچه سبز» تا امروز ۷۶ میلیون دلار در بازار داخلی آمریکا به دست آورده که بهترین عملکرد یک فیلم برنده اسکار بهترین فیلم پس از ۱۳۶ میلیون دلار «آرگو» است. کارشناسان برای درام اجتماعی-سیاسی فارلی فروشی ۹۰ میلیون دلاری در آمریکای شمالی پیش‌بینی می‌کنند. ویگو مورتنسن و ماهرشالا علی بازیگران اصلی «کتابچه سبز» هستند که اولی نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد بود و دومی اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل را برد.

برنده اسکار بهترین فیلم در بازار جهانی هم عملکردی بسیار خوب داشت و به لطف فروش ۱۷ میلیون دلاری در سینماهای چین، یک آخر هفته ۳۲ میلیون دلاری رقم زد. «کتابچه سبز» تا امروز ۱۱۲ میلیون دلار در بازارهای بین‌المللی فروخته و مجموع فروش آن در دنیا به ۱۸۸ میلیون دلار رسیده است.

کد خبر 433566

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha