همشهری آنلاین: سید عزت‌الله ضرغامی درباره ماجرای انتقال آرشیو رسانه ملی به خارج از کشور توضیحاتی را مطرح کرد. انتقال آرشیو صداوسیما به خارج از کشور این روزها سروصدای زیادی به راه انداخته است و بسیاری از نگاه‌های انتقادی را متوجه دوران ریاست ضرغامی کرده است.

توضیح ضرغامی درباره خروج آرشیو صداوسیما در دوران ریاستش

به تازگی احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیأت نظارت بر سازمان صداوسیما مصاحبه‌ای با ایسنا انجام داد و این‌گونه عنوان کرد که دلیل انتقال آرشیو صداوسیما غفلت مدیران پیشین این سازمان بوده است.

پیشتر حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور هم در توئیتی به این مساله اشاره کرده و گفته بود:

«در این روزها یادی کنیم از عزتمندانی که آرشیو تلویزیون ملی ایران را با بودجه‌ای درخور ولی حفاظتی اندک دیجیتال کردند، اجنه هم آرشیو آماده را چون ورق زر ربودند و فروختند، نه به من و نه به تو، بلکه به از ما برترانی که در تونل زمان اسطوره ساختند از عوامل دردهای بی درمان ملت ایران.»

اما عزت‌الله ضرغامی - رئیس پیشین سازمان صداوسیما - که ماجرای خروج آرشیو از صداوسیما در دوره مدیریت خود را شایعاتی بی‌اساس می‌داند، در گفت‌وگویی با ایسنا اظهار کرد: این مطلب را برای اولین بار در توئیت دوست عزیزمان آقای حسام‌الدین آشنا دیدم و به ایشان گفتم وزارت اطلاعات دولت فعلی را قبول دارم و از آنها درخواست می‌کنم با همه وجود درباره شایعاتی که مطرح می‌شود تحقیق و تعقیب کنند.

وی ادامه داد: روشن کنند اصلاً درباره چه چیزی حرف می‌زنند. هر نظری که دستگاه اطلاعاتی درباره بنده و حتی مدیر قبل آرشیو بدهد همه را می‌پذیریم. به این طور شایعات بی‌اساس نباید توجه کرد، چون بی‌اساس است و ارزش خبری ندارد.

ضرغامی با تاکید بر اینکه در طول این مدت هیچ‌گونه برگه، اطلاعات، تماس تلفنی و اطلاع‌رسانی در ارتباط با مساله آرشیو و مسائلی که مطرح می‌کنند، به وی ارائه نشده است، گفت: نه تنها این مسائلی که مطرح می‌کنند با من مطرح نشده است، بلکه با رئیس وقت آرشیو هم مطرح نشده است؛ به نظرم این بحث خوب است توسط دستگاه‌های اطلاعاتی روشن شود.

وی با بیان اینکه وزارت اطلاعات وظیفه دارد این موارد را بررسی کند، اظهار کرد: اصلاً چنین چیزی معلوم نیست اتفاق افتاده یا نه که در دوره ما هم باشد.

آرشیو مهجوری که هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شد

ضرغامی درباره آرشیو صداوسیما و نحوه استفاده از آن در دوره ریاستش در رسانه ملی گفت: آرشیو مهجوری بود که هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شد. در یک سال اول حضور من، تصاویری منتشر شد که تاکنون دیده نشده بود و اصلاً فضای هنری و نمایشی ما با آن تصاویر دگرگون شد؛ یعنی ظرف یک سال از دولت وقت که دولت اصلاحات بود گرفته تا همه‌ی جریان‌های سیاسی - چه در سخنرانی‌هایشان و چه در نامه‌های مکتوب - از فضای گسترده و جذاب آرشیو در همان یک سال اول اظهار خرسندی و تعجب می‌کردند؛ به ویژه تصاویری که احساس می‌شد قابل پخش نیست و تقریباً هر آن چیزی که مطرح می‌کردند قابل پخش نیست، ما آن را قابل پخش کردیم.

وی ادامه داد: از دفاعیات خسرو گل سرخی که مهجور مانده بود تا تظاهرات چپی، کمونیست‌ها، حزب توده در دفاع از امام خمینی (ره) تا تصاویر دولت بازرگان دولت موقت و شخصیت‌های اول انقلاب که همه ممنوع بود، از نظر من هیچ خط قرمز و ممنوعیتی نبود و آنچه که دیده شد تحول بزرگ آرشیو در یک سال اول بود.

رئیس اسبق سازمان صدا و سیما سپس درباره‌ی ماجرای خروج آرشیو از سازمان صدا و سیما گفت: درباره‌ی شایعاتی که اخیراً من متوجه شده‌ام، هیچ گونه تلفن و اطلاع رسانی از سوی دستگاه‌های مسئول و همچنین بازخواست و سؤالی از من نشده است و حتی کسی از مدیر وقت آرشیو هم بازخواستی نکرده است. بنابراین نمی‌دانم این شایعات چگونه مطرح شده و من تعجب می‌کنم که یک مقام مسئول چرا علیرغم شعارهایی که می‌دهد که ما آمده‌ایم پرونده‌سازی‌ها را جمع کنیم، خودشان به این مسائل دامن می‌زند.

ضرغامی با اشاره به توئیت حسام‌الدین آشنا در این زمینه اظهار کرد: من در پاسخ به آن توئیت اعلام کردم که هر آنچه که وزارت اطلاعات دولت فعلی بگوید، به نظرم همان روشنگری است.

او در پایان درباره مستند انقلاب ۵۷ که از شبکه من و تو پخش می‌شود، درباره استفاده آرشیوی این مستند، یادآور شد: من با این شبکه ارتباطی ندارم و آن مستند را ندیده‌ام. به هزار و یک دلیل در سراسر دنیا تصاویر از دوره پهلوی پخش می‌شود که می‌تواند از آن آنتن تلویزیون ما هم گرفته شده باشد، چرا که در دوره اول من بسیاری از تصاویری که دیده نشد، پخش شد؛ بنابراین هر کسی می‌تواند آن تصاویر را بگیرد و پخش کند خیلی هم مانع نم شویم. مردم هم می‌توانند پخش کنند. ضمناً خیلی از مراکز مختلف چه خارجی و داخلی برای خودشان تصاویری از دوران انقلاب داشته‌اند که می‌توانند استفاده کنند و هیچ ربط و ارتباطی با صدا و سیما ندارد.

کد خبر 433425

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha